Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Frankrike

Frankrike

Korte fakta om Frankrike.

Sjanger
Faktaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
17.04.2012

Hovedstad: Paris

Innbyggertall: Ca. 70 millioner mennesker

Areal: 547 030 km2

Styreform: Republikk

Valuta: Euro

Høyeste fjell: Mont Blanc 4807 m.o.h.

Nasjonaldag: 14 Juli (Stormingen av Bastillen i 1789).

EU: Ja

 

<bilde>

 

Frankrike er det største landet i Vest-Europa, men er likevel bare det landet med fjerde størst innbyggertall. Frankrike grenser til Andorra, Spania, Sveits, Italia, Belgia, Monaco, Luxemburg og Tyskland. Men det store landet grenser også til en rekke hav som. I nord til den engelske kanal, i sør til Middelhavet og i vest til Atlanterhavet. Frankrike er svært kjent for sine varme strender, varmt vann og deilig sol i tillegg til severdigheter som Eiffeltårnet.

 

Mat spiller en viktig rolle i den franske hverdagen, og vil du ha god mat er Frankrike stedet å dra til. De lager ikke mat så fort som mulig og fordi de må spise, de lager maten fordi de skal hygge seg. De lager maten med kjærlighet og legger mye vekt på at det skal bli så perfekt som mulig. Det strømmer av gode kokker og god mat. De er spesielt kjent for bakevarene og har importert flere matnavn til utlandet, som for eksempel, baguette.

 

Det er også et land som er gode i mange typer idrett. De er spesielt glade i landveissykling, og arrangerer blant annet det tøffe etapperittet Tour de France. Tour de France er verdens lengste og hardeste sykkelritt og er en stor begivenhet for mennesker over hele Europa. Løypene er fulle av entusiastiske og glade tilskuerne som har tatt turen for å se syklistene sykle milevis for å vinne. Tour de France er arrangert siden 1903 og har ca. 20 knalltøffe etapper hvert år. De er også kjent for å være gode i fotball. Laget har vunnet EM to ganger, i 1984 og i 2000. De er også en håndballnasjon som har vunnet mange mesterskap.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil