Facebook frister

Bør elever ha tilgang til Facebook i skoletiden?

Skrevet i 9. klasse.

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2012.03.29

Det første nettstedet til de fleste ungdommene på nettet er Facebook. Når de først er inne der så klarer de ikke å komme seg ut så lett. Flere ungdommer klarer rett og slett ikke å konsentrere seg godt nok når Facebook er i nærheten.  Det viser seg også at på flere videregående skoler så er det elever som bruker mer tid på Facebook enn på skolearbeid som skal gjøres på pc-en. Likevel finnes det elever som går inn på Facebook av viktige grunner. Men burde man sperre Facebook på skolen på grunn av noen elever? Er det en løsning?

 

Elevene bruker mye tid på alt annet på Facebook enn å konsentrere seg om skolearbeid. Skolen er laget for at man skal utdanne seg, ikke for å sitte på Facebook. Elevenes dag er delt i to, den første delen er skolen og den andre delen er den tiden hjemme. Og derfor har man også nok tid til å sitte på Facebook hjemme, uten å forstyrre noen andre og uten å miste tiden på skolen som hjelper deg å lære noe.

 

Det er noen elever som bruker Facebook som kilde til nyheter.  Flere og flere får med seg nyhetene gjennom Facebook. Når noe viktig skjer kan man finne bilder, informasjon og historier som formidler nyheten. Noen ganger kan det være utfordrende å få elever til å interessere seg i nyheter og dette her er en god måte, siden ungdommer er veldig ofte på hver dag. Nyhetene kan også ha noe med fagene på skolen å gjøre.

 

Derfor kan løsningen være å skaffe seg flere bladet og avis sånn at elevene får med seg viktige nyheter som skjer i Norge og verden. Nyheter finnes på andre steder enn Facebook. Før i tiden hadde man ikke Facebook, man hadde ikke pc engang så hvordan klarte de seg da. De brukte aviser, blader og bøker som en kilde til nyheter. Hvis Facebook er blokkert på skolen så må elevene lese noe annet. Og andre nettsteder, bøker og avis er også fulle av nyheter. Facebook innholder ikke bare nyheter, det innholder mange andre ting som stjeler konsentrasjonen deres. Man chatter med venner, ser på bilder, spiller spill og da merker man ikke at det også finnes nyheter der.

 

Facebook stjeler konsentrasjonen

Mens lærerne gjennomgår matte, engelsk og norsk, så prøver facebook å stjele konsentrasjonen til elevene. Selv om mer enn halvparten av elver og lærere på forskjellige videregående skoler ikke tror på multitasking så klarer de ikke å ligge unna facebook. Derfor har forskningsgruppen Digitale Fellesskap gjort en undersøkelse som heter Klasseledelse i teknologitette klasserom. De fulgte 1784 elever og 606 lærere i 2 og et halvt år og undersøkelsen viste at:

- Hele 70 % av elevene sier, når de bruker pc-en til noe annet enn skole, at det mest besøkte nettstedet er facebook.

- 28 % av elevene sier at de blir forstyrret av medelever som ikke bruker pc-en til noe nyttig, men facebook.

- 41 % sier at deres bruk av pc-er til andre ting enn skole (som ofte er Facebook), forstyrrer deres egen læring.

 

Fra denne undersøkelsen kan vi se at nesten halvparten av elevene synes at Facebook forstyrrer deres egen læring.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Forstyrres-av-digitale-fristelser-6709109.html

http://www.idg.no/computerworld/article200899.ece

http://nyheter.uib.no/?modus=vis_nyhet&id=50114

http://folk.uib.no/pprrk/Krumsvik_PPBU_rapport_uib_2410_2011/#/14/

http://www.uib.no/psyfa/nyheter/2011/11/forstyrres-av-digitale-fristelser

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst