Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Verden trenger ditt engasjement!

Verden trenger ditt engasjement!

Et innlegg om ungdommers engasjement og holdninger.

Sjanger
Leserinnlegg
Språkform
Bokmål
Lastet opp
28.03.2012

I den siste tiden har det vært mye snakk om en aksjon ved navn Kony 2012. Dette er en aksjon av organisasjonen Invisible Children. Den går ut på å opplyse verden om forferdelige hendelser som har foregått i Uganda, ledet av en mann ved navn Joseph Kony. Invisible Children har laget en video om dette, for å skape engasjement blant verdensbefolkningen og dermed klare å påvirke de øverste maktene i samfunnet til å gjøre noe med denne mannen. Dette er bra, og det er flott at det skaper engasjement, men jeg synes samtidig at denne aksjonen også kan påvirke folk på en negativ måte.

 

Denne aksjonen gjør så ungdom i den rike, vestlige delen av verden tror at de er fantastiske, sjenerøse, samfunnsengasjerte ungdommer bare ved å se en video og dele den med vennene sine på Facebook. Den gjør så de tror at det kan være så enkelt, og at man ikke trenger å anstrenge seg i det hele tatt, for å forbedre verdenssamfunnet. Noe som er langt ifra sannheten.

 

Det finnes mange engasjerte ungdommer i Norge, men dessverre er store deler av dagens ungdom forferdelig late. Jeg vet at jeg høres voksen og kjedelig ut når jeg sier det, men det er faktisk sant. Og selv om sannheten kan være kjedelig, må man faktisk ta tak i den.

 

Ungdom som meg må engasjere seg mer, og folk må forstå at ingen ting kommer til å skje, hvis du ikke tar et tak selv. Vi må bli kvitt all latskapen og denne dårlige holdningen.

 

For å gå tilbake til eksempelet med Kony 2012: De fleste som engasjerer seg i denne saken, er de som får se videoen og blir påvirket av den, fordi den gjør så stort inntrykk på folk. Det gjør at de blir samfunnsengasjerte ungdommer de neste dagene. Deretter, etter en stund, glemmer de det og går videre i livet.

 

Dette er ikke ekte engasjement. Du skal ikke utgi deg for å være engasjert i noe, bare fordi alle andre er det, og fordi det er en ”trend”. Du skal engasjere deg i det DU mener er viktig, og kjempe for det, fordi det er noe DU brenner for. Da kan du kalle deg en ekte engasjert person.

Og da kan du gjøre en forskjell i verden.

 

Engasjert skoleelev (14)

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil