Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Elvis Aaron Presley - The King

Elvis Aaron Presley - The King

Særoppgave om Elvis sitt liv og karriere.

Sjanger
Særoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
24.01.2002
Tema
Rock
Verden er i sjokk. En av rockens største artister, Elvis Aron Presley er død. Datoen er 16. august 1977, og Elvis ble bare 42 år. For noen betydde dette ingenting, mens andre følte at dette var det noe av det verste som hadde skjedd. Det ble etter hvert kjent at han hadde mistet livet etter en overdose. Det er nå over 20 år siden Elvis døde, men "Kongen" er ikke glemt…


Barndommen

Den 8. januar, 1935 ble Elvis født av Gladys Love Presley i et lite toroms hus i Tupelo, Mississippi. Elvis ble oppkalt etter faren, Vernon Elvis Presley, og farens beste venn, Aaron Kennedy. Foreldrene var fattige, men gjorde sitt beste for å ta vare på Elvis.

På ti årsbursdagen, fikk Elvis sin første gitar som kostet rundt 100 kr. Et par år senere, i 1948, flyttet familien til Memphis. Der ble han interessert i musikk, som følge av de musikalske miljøene som fantes der. Da Elvis gikk i kirken, hørte han på gospel, og på gata ble han inspirert av Rythem & Blues.

Slik startet karrieren

Året var 1953 da Elvis så et skilt der det sto: “Memphis Recording Service-Make Your Own Records. Four Dollars for Two Songs,” og han bestemte seg for å lagde sin første plate. Den het "My happiness", og ble ikke utgitt. Han gav den til moren sin i bursdagspresang.

Ett år senere spilte han inn sin første studioplate som bestod av to sanger: "That’s All Right" og "Blue Moon of Kentucky". Denne plata solgte 20 000 eksemplarer, og i 1955 gav Phillips ut en rekke innspillinger med Elvis. "Good rockin’ tonight", "Milkcow blues boogie" og "Baby let’s play house" var noen av de.

De fleste platene hadde en blues låt, og en country låt på skiva. I country kretser ble den nye musikkstilen sett på som en ny og ungdommelig videreutvikling av "honky-tonk". Stilen ble kalt "rockabilly", og var en blanding mellom hillbilly og "black rocking music". Dette ble en aggressiv musikkstil som ble særlig utbredt blant ungdommer.

Gjennombruddet

Etter at Sam Phillips solgte kontrakten sin med Elvis til RCA-Victor, for 35 000 dollar (samt en rosa Cadillac til Elvis), fikk han sitt virkelige gjennombrudd. Det kommende idolet gav ut sju singler i en liten tidsperiode, og var nr. 1 på hit listene. Han hadde allerede klart å selge åtte millioner plater, og Elvis ble nå kalt "The King of Rock’n’roll".

Gjennombrudd på TV-skjermen

Mens singelen "Heartbreak Hotel" var på listene, gjorde Elvis sin første TV-opptreden. Reaksjonene på dansingen til Elvis var ikke positive!. Særlig ikke blant voksne. Derfor ville ikke den kjente programlederen, Ed Sullivan, ha Elvis på showet sitt, "Saturday Night Live". Han ombestemte seg raskt da en konkurrerende Tv-stasjon engasjerte Presley og dermed redusere Sullivans seertall. Kamerafolkene på "Saturday Night Live" fikk streng beskjed om å filme Elvis fra hoftene og opp.

Presley var den første artisten som gjorde sitt gjennombrudd gjennom TVen. Med unntak av en konsert i Canada i 1957, opptrådte Elvis bare i USA. I Sovjetunionen var platene hans ulovlige, og ble solgt på svartmarkedet i Leningrad for 50 rubler.

Mars i 1957 kjøpte Elvis Graceland til seg selv, foreldrene og bestemora si. I april flyttet de inn.

Filmkarriere

Elvis var ikke bare en musiker, han spilte også i tilsammen 33 filmer! Blant annet: "Love me Tender", "Loving you", "Jailhouse Rock" og "King Creole". Ingen av filmene ble kritikersuksesser, men "Love me Tender" fikk en grei omtale. Alle filmene slo an blant fansen, og de ble fulgt opp med plater som solgte veldig godt.

Militæret

"Det er en plikt som må gjøres, og jeg akter å gjøre det. Det jeg ikke liker med dette er at jeg må reise fra mamma. Hun har alltid vært go’ jenta mi! " Slik uttalte Elvis seg til pressen før han dro til militærtjeneste. Fansen og ikke minst militæret ble overrasket over folkeheltens beslutning. Den 29. mars kom folkehelten til Fort Hood, Texas. Der fikk han litt grunnopplæring, og etter seks måneder dro han til Vest-Tyskland i ca to år.

Familieliv

I august 1958 ble Gladys, mora til Elvis, syk og lagt inn på sykehuset og den 14. august døde hun. "Alle er glad i moren sin, men jeg var enebarn og moren min var alltid sammen med meg, i hele mitt liv. Det var som å miste en venn." Dette sa en sørgende og ulykkelig Elvis Presley til pressen etter morens død. Hun ble bare 46 år og ligger begravet på Forest Hill gravplass. Elvis ble aldri den samme etter morens død.

Deretter dro han tilbake til Vest-Tyskland, og på en fest i november 1959, traff han Priscilla Beaulieu. De giftet seg i 1967 på ”Alladin Hotell”. Året etterpå fikk ekteparet sitt eneste barn, Lisa Marie Presley.

På begynnelsen av 70-tallet begynte avisene å spekulere i ekteskapsproblemer. Elvis hadde begynt å treffe en annen kvinne, Linda Thompson, som ble hans faste venninne fram til 1976. I oktober 1973 innvilget retten skilsmisse mellom Elvis og Priscilla. Datteren ble boende hos sin mor, mens han fikk besøksrett.

Ny stil

Etter militærtjenesten kom Elvis tilbake som en stor helt. Han hadde ikke blitt glemt av fansen. I alle aviser kunne man lese om hjemkomsten og hvordan han satte pris på å være hjemme i sitt kjære hjem, Graceland.

Forventningene var enorme, og den neste singelen hans hadde fått 1 million forhåndsbestillinger uten at det var bestemt hva han skulle spille inn! I denne perioden samarbeidet han med kjente musikere som Chet Atkins, Steve Scoles, Floyd Cramer og gospelgruppen "The Jordanaires". I 1960 kom han ut med platen "GI Blues", som var musikk til filmen med det samme navnet. Den var hans største suksess på de kjente "Billboard-hitlistene". Den lå som nummer 1 i 111 uker!

Produktet Elvis

I de neste fire årene var Elvis stjernen i flere filmer, som selvfølgelig ble fulgt opp med soundtracks (musikken til filmen). Soundtracksene lå fra 5. plass og oppover, men det gikk i bølger. Han ble utnyttet av manageren, og brukt som en "pengemaskin".

I 1964 gjorde "The Beatles" sin første opptreden i showet til Ed Sullivan, og USA var klare for "Beatlemania". Elvis var frustrert og lei av å lage filmer, men fortsatte å lage filmer.

Turneer

Han reiste over alt i USA, og i 1973 var han med på å lage TV-historie. Showet hans, "Elvis: Aloha from Hawaii - Via Satellite", ble sendt i blant annet Australia, Sør Korea, Japan, Thailand, Filippinene og Sør Vietnam via satellitt. Til sammen ble dette showet sett av 1.5 billioner mennesker i over 40 land. Dette var helt klart en av de store øyeblikkene i karrieren hans.

Pengebruk

Elvis sitt pengebruk var enormt. De ti siste årene han levde, ble det sagt at han hadde gitt bort biler til ca. 1 million dollar, kjøpt en Convair 880 for 1 million dollar og brukt enda 750 000 dollar på å ominnrede det. Han hadde i tillegg til dette gitt musikerne og manageren hvert sitt fly. Det ble sagt at manageren en gang gav tilbake flyet fordi Elvis hadde overtrukket kontoen.

Elvis var en gavmild mann, og en gang gav han bort en bil til en fremmed kvinne. Hun sto og beundret bilen til Elvis, og så sa han: "Den bilen kan du nok ikke få, men du kan velge deg en i butikken der borte!" Så fikk damen velge seg en bil som hun fikk, pluss penger til klær. Han gav også to politikonstabler en bil hver etter at de hadde hjulpet ham. På en TV-kanal var det en reporter som sa: "Hvis du ser på nå Elvis, så hadde ikke jeg hatt noe imot en Cadillac heller!" Det var en spøk, men neste dag sto det en Cadillac utenfor TV-studioet.

Mat og pilleproblemer

Elvis var glad i mat, særlig "junk food". Han ble etter hvert overvektig og spiste mat med alt for mange kalorier. Hvis han ba om en hamburger og pommes frites, sendte kokkene opp mat til seks! Enda det var meningen at Elvis skulle ha en spesiell diett, smuglet vennene hans opp usunn mat til ham.

Han hadde også problemer med piller. Disse klarte han seg ikke uten. Han ble rådet til å dra til en klinikk i San Diego, for å bli kvitt pillemisbruket, men Elvis nektet for at han hadde noen problemer, og pillene var medikamenter i hans øyne. Han ble også ergelig når noen antydet at han hadde problemer. Sangeren var imot heroin og marihuana, og han drakk sjelden. Elvis ble etter hvert mer og mer avhengig av oppfriskende eller beroligende medikamenter. Selv om Elvis var en offentlig person, ble pilleforbruket nesten aldri nevnt i noen avis. Grunnen til dette var at de som arbeidet på Graceland var veldig diskré og sa ikke et ord om det til noen..

Slutten

Den siste konserten til Elvis var i Indianapolis den 28. juni, 1977. Etter den dro han hjem til Graceland, og gledet seg til han skulle få treffe Lisa Marie. Den 7. august leide den glade pappaen en hel fornøyelsespark som han, datteren, kjæresten Ginger Alden og ca. 15 andre hadde det moro i. Den 15. august dro Lisa Marie hjem til moren i California, mens Elvis skulle på turne. Den siste dagen lekte Elvis med henne i flere timer. Dagen etter, tirsdag 16. august kl 14.30 fant Ginger Elvis på badegulvet, bevisstløs. Hun tilkalte Dr. Nichopoulos og Joe Esposito som begge var i huset. De gav Elvis munn til munn behandling, men det nyttet ikke. Senere, kl 15.30 ble Elvis Aaron Presley erklært død.

Det spekuleres i om Elvis fortsatt lever, og på internett kan man lese folks teorier om han lever og om hvor han eventuelt er.

Elvis i dag

Nå er Graceland åpen for offentligheten. Det er veldig lange køer, men hvis man er en Elvis-fan så er det vel verdt det. Man kan også få se inne i huset der Elvis bodde sammen familien. Elvis er husket som en dyktig artist og musiker, og ut i fra det jeg har lest var han omtenksom. Han tok vare på foreldrene og vennene sine. Det kan virke som han hadde et tungt og vanskelig liv, noe som det sikker var.

Hvorfor valgte jeg å skrive om Elvis?

Jeg valgte å skrive om Elvis fordi han er kjent over hele verden, og han er den mestselgende artisten noensinne. Jeg ville også finne ut om han var verdig klengenavnet: ” The King of Rock’n’roll ”, noe som jeg føler han var. Dessuten visste jeg lite om han, noe som jeg ville jeg forandre på.

Hvordan var det å arbeide med oppgaven?

Det var veldig lærerikt og ikke så kjedelig som jeg trodde.. Det var enkelt å finne stoff om Elvis i forskjellige bøker, også kunne stefaren min mye.. Jeg beregnet litt dårlig tid, men er fornøyd med resultatet!

Kilder

- Internett
- Stefaren min Svein ( Han er Elvis elsker)

- Historien om Elvis Presley.
Forfatter: Richard Wootton.
Forlag: A/S Forlagshuset, 1982.

- Wow! Populærmusikkens historie.
Forfattere: Yngve Blokhus og Audun Molde.
Forlag: Universitetsforlaget, 1996.

- Aschehoug og Gyldendals lille norske leksikon.
Forfatter: Ivar Bieltvedt, Petter Henriksen, Øyvind Reisegg. H.
Forlag: Aschehoug & Co. (W. Nygaard) A/S, 1993

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil