Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Fobi om å skrive kåseri

Fobi om å skrive kåseri

Fobi mot kåseri. Kan det bli kåseri av det?

Sjanger
Kåseri
Språkform
Bokmål
Lastet opp
19.10.2011

Vi har da fått en oppgave dette skoleåret om å skrive et kåseri. Dette er da en håpløs oppgave som krever at jeg først må finne et emne jeg skal skrive om. Det er et veldig rart ord: KÅSERI. Den første tanken som popper opp i hodet mitt er “fugleredet”. Det er nok bare fordi hodet mitt føles sånn etter å ha fått denne oppgaven.

 

Da må jeg nesten begynne, et kåseri skal være morsomt med en alvorlig undertone. Akkurat som om jeg kan være morsom, og i tillegg så må jeg finne et alvorlig tema å skrive om? Hvordan skal jeg klare det? For det vel et essay som skal være skriftlig? Kåseri skal jo være muntlig. Egentlig burde dette her passe meg veldig bra, siden jeg kan være ganske stor i kjeften.

 

Hva er det du tror om meg Tone? Kaste meg rett ut i en slik oppgave. Jeg har ikke drevet med det her på en god stund. Norsk lærere må være skikkelig utspekulerte, akkurat som deg Tone, de bare sitter det ved kateteret i sin lille stol og leser alle innleveringer, mens de ler over alle grammatikk, stave og avsnitts feil, før hun setter inn nådestøtet og gir eleven en stor og saftig 2’er. Jeg er ikke akkurat supersmart og at alt faller lett for meg. Her sitter jeg egentlig bare og slapper av, spiller spill, trener litt og tar livet rolig sammen med kjæresten, mens jeg må stresse meg gjennom med et kåseri. Fyttikatta, tror ikke du kunne gitt meg noe verre oppgave akkurat nå frøken. Dette året må jeg stresse meg igjennom for å bli noe stort. Jeg som har tenkt å bli professor, og da er de nemlig flaut og ikke kunne skrive et simpelt kåseri. Nå veit jeg at jeg kanskje sikter litt for høyt, kanskje jeg bare skal holde meg til å bli en lærer? For da kan jo jeg også gå rundt og terrorisere mine egne elever med forskjellige oppgaver.

 

Hele denne helgen har jeg gått rundt omkring i nervøsitet og lurte på hva jeg skulle skrive om. Helt til jeg satt meg hardt ned på stolen, slo med selv i hode og skrev ned disse ordene. Så hvis jeg til slutt har klart å skrive et realt kåseri, vil jeg bare si at dette har vært en lærerik erfaring på en veldig, veldig rar måte.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil