Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > En trafikal tankevekker

En trafikal tankevekker

Et essay om billappen, som argumenterer for at staten bør ta over kjøreopplæringen.

Sjanger
Essay
Språkform
Bokmål
Lastet opp
20.06.2011

Her om dagen hadde Rogaland avis en sak om trafikkskolene i Stavanger. De skrev om aktuelle priser om du planlegger å ta førerbeviset i nærmeste fremtid. Minimum 30 000 norske kroner, er prisen man må betale for retten til å kjøre bil i Norge! Du skal lete lenge for å komme nærmere ran på klare dagen. Hvor mange mennesker avlegger førerprøven årlig, 1000, 5000, 10000? Her er mange pengeseddler i omløp! Men hvem sitter igjen med gevinsten?

 

I dag, og flere tiår før, har førerkortdynastiet blitt styrt av private næringsdrivende. Hvem sin ide var dette? Staten tar avstand fra privatisering av sykehuser og skoler, men for trafikkskolene er det hele lagt glimrende opp for at noen skal bli rike, mens andre fattige. Tusenvis av mennesker betaler over 30 000,- hvert år for den obligatoriske opplæringen vi alle må ha for å kjøre bil på norske veier. Mangfoldige millioner går rett i lommene til private næringsdrivene hvert eneste år, i stedet for at pengene skal komme tilbake i form av nye veier, nye barnehager, oppgraderte skoler og den slags!

 

Hvis vi i det første skal bruke så mye penger, bør ikke pengene våre transformeres til en splitter ny Audi A5 til den heldigste aksjeholderen i trafikkselskapet, men heller bli brukt på å fjerne bomstasjoner langs veiene, eller kanskje nye skolebøker til barna våre. Om dette hadde vært statlig styrt, ville prisene og opplegget vært det samme, om du gikk på den ene eller den andre skolen. Det ville også kunne skape større rom for ansettelser for flere lærere, og flere sensorer grunnet bedre kontroll. Kanskje vi hadde sluppet å måtte stå i kø for kjøretimer og oppkjøring i flere måneder. Byråkrati er ikke alltid en negativ ting, spesielt ikke i et næringsfelt som allerede er oversvømt av lover og regler, der privatpersoner styrer skuta! At trafikal opplæring ikke er statlig styrt er utenom min fatteevne!

 

At prisene kan presses ned, er ikke tvilsomt, men om dette vil gjøre store forskjellen vil nok forbli et mysterium enda en stund. Men om man oppretter en "BSU" for førerbeviset, kan kostnadene og vanskelighetene bli betraktelig mindre. En "FSU" kunne blitt et alternativ for ungdommer i en alder av 16-20 år. Gjennomsnittet for kundene hos trafikk skolene i dag er mellom16 og 20 år, og gjennomsnittet der igjen, er studenter. En sum på 30 000,- er mye for en typisk norsk student, eller stryk det. 30 000 er for mye for en typisk norsk student! Om man hadde et gunstig spare altarnativ, hadde det å ta lappen blitt mer som en utfordring, enn et hinder.

 

I dette temaet er det mye å ta tak i. Men vi er nødt til å sørge for at alle disse pengene går til rette formål, de fleste av oss hadde lettere gitt fra seg slike summer, hvis de visste at pengene kommer ut der de hører hjemme, næmlig i nye og bedre veier osv. og ikke i lommene til privatpersoner!

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil