Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Påvisning av druesukker

Påvisning av druesukker

Her er en naturfagrapport hvor man påviser druesukker.

Karakter: 5/6

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
30.05.2011

Hensikt:

Her skal du gjøre en enkel test for å skille mellom druesukker og vanlig sukker(rørsukker).

 

Utsyrsliste:

Tre reagensglass, reagensglasstativ, druesukker, vanlig sukker, Fehlings løsning, dråpeteller, begerglass med kokende vann, briller.

 

<bilde>

 

Fremgangsmåte:

1. Ta ½ ts druesukker i et reagensglass. Tilsett så mye vann at det står 4-5 cm opp i reagensglasset. Rist inntil druesukkeret er løst i vannet. Tilsett ca. 1 Ml Fehlings løsning. Sett reagensglasset i et reagensglasstativ.

2. Ta et nytt reagensglass, og lag en ”blindprøve” av like mye vann som i punkt 1. Tilsett ca. 1 Ml Fehling løsning. Sett reagensglasset i et reagensglasstativ.

3. Gjenta punkt 1 for vanlig sukker i et nytt reagensglass.

4. Sett de tre reagensglassene i et begerglass med varmt vann. Jo varmere vannet er, desto raskere skjer reaksjonen. La reagensglassene stå noen minutter i det varme vannet. Merk deg fargeforandringen som er typisk for druesukker og andre monosakkarider.

 

Observasjoner:

Etter hvert ble det glasset med druesukker oransjt i stedet for blått. Det skjedde ikke så fort, men det var fordi vi ikke hadde så varmt vann. De andre glassene holdt på samme farge hele tiden.

 

Konklusjon:

Fehlings væske er en væske som reagerer med monosakkarider det blir derfor oransjt i stedet for blått når du tilsetter den blåe Fehlings væsken med monosakkarider.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil