Krystallnatten

Litt om krystallnatten.
Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2011.03.29

Den 9. november til 10. november i 1938 skjedde en av de mest tragiske hendelsene i jødisk historie. Dette var starten på jødeforfølgelsen i Tyskland. Hva var grunnen til at Krystallnatten ble startet og hvem var det som startet Krystallnatten?

 

Krystallnatten blir også kalt på engelsk, The knight of broken glasses og på tysk, die Kristallnacht, die Reichskristallnacht og die Pogromnacht

 

Krystallnatten er et begrep på natten 9. november og 10. november 1938. Krystallnatten skjedde i en tysk by rett ved grensen til Østerrike og i en by i Østerrike

 

Det ble antatt på de to kveldene at ca 30 000 menn ble tatt til fange. Det var nesten 1/3 av Tyskland befolkning i jøder, og de ble sendt til konsentrasjonsleier i hele Tyskland, mest sannsynelig en av de tre konsentrasjonsleirene Bucenwald, Dachau og Sachsenhausen. Det har mange personer som har forsøkt å finn ut hvilket korrekt antall personer som ble drept. Tallene varierer mellom 71 og 200 men det er tallet 91 som dukker flest ganger opp. Hele 1574 synagoger ble brent ned og ødelagt og hele 7500 butikker ble ødelagt. Grunnen til at natten 9. november til 10. november blir kalt Krystallnatten er fordi veldig mye glass ble ødelagt og knust, og den 10. november var fortauene fulle av knuste glass fra foretninger som jødene eide. Det var veldig mange jøder som eide sin egen butikk, og det gikk veldig mye utover folkene som eide sine egne butikker.

 

Krystallnatten skjedde den 9. til 10. november 1938, og er en av de mest tragiske hendelsene i jødisk historie. Etter krystallnatten så ble alle jødene i Tyskland og Østerrike ilagt en kollektiv bot, som alle måtte betale noe av. Boten var på 1 milliard mark, og for hver person ble det 4000 mark. Denne boten ble pålagt jødene for drapet av den tyske diplomaten Ernst vom Rahn.

 

Grunnen til Krystallnatten

I 1930-årene hadde mange jøder bosatt seg i Tyskland. Da Fredagen 28. oktober 1938 ble ca 17000 samlet uten varsel midt på natten og sendt til Polen. Mange av de jødene hadde bodd i Tyskland hele livet sitt. Noen av dem hadde til og med kjempet for Tyskland i 1. verdenskrig og de hadde ofret livet sitt for Tyskland. Da de ble sendt til Polen så nektet Polen å slippe dem inn i landet. Det vil si at de måtte holde seg på grensen mellom Tyskland og Polen til de tyske myndighetene kunne komme til en løsning med Polen. Herschel Grynszpan, en tysk jøde som hadde flyktet til Frankrike, fikk et brev fra familien om at de ble fraktet til Polen. I et forsøk på å lette situasjonen deres så snakket han flere ganger med den tyske diplomaten og tredje sekretæren ved den tyske ambassaden i Paris, Ernst vom Rath. Ernst vom Rath hadde ikke til hensikt å hjelpe den hjelpesløse mannen og mandag 7. november skjøt Herschel Grynszpan han i magen. To dager senere, den 9. november så døde den tyske diplomaten Ernst vom Rath.

 

Døden til den tyske diplomaten Ernst vom Rath spilte en stor rolle til at den fremstående nazisten og propagandaminister i det nazistiske Tyskland, Joseph Goebbels, startet Krystallnatten.

 

Da den tyske diplomaten Ernst vom Rath døde tidlig på dagen 9. november. Ord om hans død spredde seg fort til Hitler den kvelden, mens han var på en middag til minne om Ølkjellerkuppet i 1923 med mange sentrale medlemmer av Nazi-partiet. Etter mange intense diskusjoner, forlot Hitler forsamlingen brått ut å gi fra seg adressen han skulle dra til. I stedet for Hitler holdt propagandaminister Joseph Goebbels talen, som Hitler hadde tenkt til å si, der han kommenterte at "Føreren har bestemt at de jødiske demonstrasjonene ikke skal være utarbeidet eller organisert av partiet, men så vidt som de bryter ut spontant, er de ikke å bli hemmet." Med disse orden så startet da propagandaminister Joseph Goebbels det som blir kalt i dag Krystallnatten.


Enkelte tjenestemenn i partiet var uenig med Goebbels handlinger, og fryktet at den diplomatiske krisen ville provosere det Heinrich Himmler skrev "Jeg antar at det er Goebbels sin stormannsgalskap og dumhet som er ansvarlig for å starte denne operasjonen nå, i en særlig vanskelig diplomatisk situasjon”.

 

Historikeren Friedlander mener at Goebbels hadde personlige grunner for å ville skape krystallnatten. Han mente da at Goebbels hadde noe i mot jøder. Og det at Goebbels hadde nylig hatt ydmykelse for sin propaganda kampanje under Sudeten krisen, og ble i noe skam over en affære med den tsjekkiske skuespilleren Lida Baarová. Goebbels trengte dermed en sjanse til å bevise ovenfor Hitler at han kunne være en god propagandaminister.


Klokken 01:20 den 10. november 1938, sendte Reinhard Heydrich en presserende hemmelig telegram til staten politiet og Sturmabteilung som inneholdt instruksjoner om bråket. Dette inkluderte retningslinjer for beskyttelse av utlendinger og ikke-jødiske bedrifter og eiendom. Politiet var instruert om ikke å forstyrre opptøyene mindre retningslinjer ble brutt. Politiet ble også pålagt å ta jødiske arkiver fra synagoger og samfunn kontorer, og til å arrestere og anholde "friske mannlige jøder, som ikke var for gamle," for eventuell overføring til konsentrasjonsleirer.

 

Drapet på Ernst vom Rath ble en ulempe for alle jødene i hele Tyskland. Krystallnatten skulle bevise at når noen angrep Tyskland kom Tyskland til å slå tilbake.

 

I Berlin hindret politimannen Wilhelm Krützfeld med pistol mobben i å sette fyr på den store synagogen på Oranienburger Strasse. Han påpekte at bygningen var historisk minneverdig, og sørget for at brannvesenet holdt den under bevoktning. Fem år senere ble Krützfeld etter eget ønske pensjonert, med Førerens takk for utviste tjenester. I Leipzig sikret en anonym telefonoppringning at den jødiske menigheten fikk brakt sine Torah-ruller i sikkerhet. De ble først gjenfunnet i 1998 på loftet i Leipzigs universitet. I tre tyske landsbyer Warmsried, Derching og Laimering hindret myndighetene og presteskapet uroligheter.

 

Kilder

http://www.snl.no/Krystallnatten

http://no.wikipedia.org/wiki/Joseph_Goebbels

http://no.wikipedia.org/wiki/Krystallnatten

http://www.hvitebusser.no/Webdesk/netblast/pages/index.html?id=292234

http://en.wikipedia.org/wiki/Kristallnacht

http://www.history.com/videos/this-day-in-history-11091938---nazis-launch-kristallnacht

http://en.wikipedia.org/wiki/Ernst_vom_Rath

http://history1900s.about.com/od/holocaust/a/Kristallnacht.htm

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst