Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Henning Mankell og "Før frosten"

Henning Mankell og "Før frosten"

Norsk særoppgave om forfatteren Henning Mankell og boka hans "Før frosten".

Karakter: 4+ (10. klasse)

Sjanger
Særoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
07.02.2011


Forord

Først og fremst vil jeg takke den geniale forfatteren Henning Mankell, han ga meg muligheten til å begynne å lese igjen. Jeg har hatt lesesperre i flere år, men nå vil jeg forsrette å lese wallanderserien hans. Siden jeg har lest hans ene bok Før frosten, kan jeg like gjerne fortsette.

 

I denne oppgaven skal dere få høre mer om Henning Mankell og hans bøker, men mest om boken som jeg har lest. Jeg har sett filmen av Før frosten før, og har alltid hatt den som en av mine yndlingsfilmer. Men etter at jeg leste boken, har jeg fått et helt annet syn på historien. Du får med deg mye mer i boken enn du gjør i filmen, og det blir mye mer spennende.

 

<bilde>

 

Innholdsfortegnelse

Forord

Innholdsfortegnelse

Historien om Henning Mankell


Historien om Henning Mankell

Wallander-serien

Wallander-serien

Andre bøker av Henning Mankell

Før frosten

Linda og Kurt Wallander

Filmer basert på bøker av Henning Mankell

Etterord

Kilder

 

Historien om Henning Mankell

Henning Mankell er en svensk forfatter, men også teaterregissør. Han er mest kjent for bøkene om politietterforskeren Kurt Wallander i Ystad politiet. Han er veldig kjent i Sverige og Norden, men også internasjonalt.

 

Barndom:

Henning Mankells liv startet i Stockholm den 3. februar 1948. Når Henning var to år, flyttet han til en liten by i Nord-Sverige som heter Sveg. Stedet har han brukt i fire bøker han har skrevet. Han ser på de mørke vinterdagene i Sveg som hans lykkeligste dager. Henning vokste opp med faren Ivar Mankell og en søster, moren hadde forlatt dem like før de flyttet til Sveg. Han ble preget av å vokse opp uten mor, men faren tok både fars rollen og mors rollen på alvor. Han var glad i å lese, noe som Henning også ble. Når Henning var 6 år, lærte bestemoren hans han å lese og skrive. Det første ordentlige han skrev var et sammendrag av Robinson Crusoe.

 

Sjømann og scenearbeider:

Da Henning var tretten år, flyttet familien til Borås. Han droppet ut av skolen som 16 åring og begynte som sjømann. Han jobbet 2 år på et svensk skip som fraktet jern til Europa og USA.

 

I 1966 bosatte han seg i Paris, der bodde han i 1 og et halv år. Med mangel på penger dro han til Stockholm, hvor han skulle jobbe som scenearbeider. Da skrev han sitt første skuespill "Nöjesparken" på svensk.

 

Forfatterskapet begynner og arbeidet i Afrika:

I 1972 ga Henning ut sin første roman Bergsprängaren, det var like etter at hans far døde. Etter hans første roman gikk hans drøm om å dra til Afrika i oppfyllelse. Han oppholdt seg i Zambia og var også innom andre land. I 1986 begynte han med å jobbe og hjelpe til å stifte et teater i Mocambique, Maputo. Han hjalp til å skrive og sette opp teaterstykker.

 

<bilde>

 

Leopard:

I starten av 1970-årene begynte Henning å ta romanskrivingen mer på alvor. I 1979 ga han ut sin første bok, Fångvårdskolonin som försvann, for forlaget Ordfront. Men i 2001, etter 20 år og en rekke bøker utgitt i Ordfront, bestemte han og Dan Israel for å starte sitt eget forlag. Dette forlaget fikk navnet Leopard og eksisterer enda.

 

Wallander-serien:

Etter Henning kom hjem fra Afrika ble han mer oppmerskom på rasismen og kriminaliteten i Sverige. Dette skule la seg innspirere av i den nye serien. Navnet Wallander plukket han ut i telefonkatalogen, og Kurt Wallander ble "født" 20. mai 1989. I 1991 ble den første boken i Wallander-serien gitt ut. Denne fikk navnet Morder uten ansikt. Denne boken ble populær, men det var den tredje boken Den hvite løvinnen som gjorde Wallander-serien til en suksess. Etter 1991 ga Henning Mankell ut en Wallander-bok hvert år. Serien har fått millioner av lesere over hele verden. Det har også blitt laget filmer basert på bøkene om Kurt Wallander.

 

Wallander-serien finner sted i den lille byen Ystad i Sør-Sverige, hvor Henning bodde selv i 1980. Det handler om politietterforskeren Kurt Wallander og Ystad-politiet.

 

Kurt Wallander er en middelalderene politietterfosker som løser mordgåter og liker å høre på opera. Han bor alene men får ofte besøk av sin datter, Linda Wallander.

 

Kone og familie:

I 1998 giftet seg med frilandsregisøren Eva Bergman i 1998, da gikk han inn i sitt 4. ekteskap. Han har 4 sønner fra tidligere ekteskap.

 

Veldedighet:

Henning har jobbet mye med kampen mot AIDS. I 2003 ga han ut en bok som øke bevistheten om AIDS i Vesten. Boken heter «I die.» Forordet i boken er skrevet av Desmond Tutu.

 

I 2007 ga Henning og hans kone 15 millioner kroner til SOS-barnebyer for å finansiere 15 hus for 150 foreldreløse barn i Moçambique. «Det er 800.000 foreldreløse barn i dette landet. Jeg kan ikke hjelpe alle, men det betyr ikke at jeg ikke skal hjelpe noen.» I 2008 bestemte Henning for å hjelpe en fattig indisk by. Hjelpe til å bygge flere bedrifter, hjelpe voksne og unge til å lese og skrive og til å bygge et kommunalt senter.

 

<bilde>

 

Ny roman på vei: I 2011 vil det bli gitt ut en ny roman, som Henning fortsatt jobber med.

 

Wallander-serien

 

<bilde>

 

Morder uten ansikt
Utgitt: 1991
En gammel bonde og hans kone har blitt overfaltm, en nabo slår alarm. Når Kurt Wallander kommer på Åstedet ser han to mennesker som har blitt torturert. Bonden er død, mens hans kone puster såvidt. En spesiell knute knyttet rundt kvinnes hals og hennes siste ord «utenlandsk» er det eneste sporet Kurt Wallander har å gå etter.

 

Boken ble kåret til beste skandinaviske krimroman i 1991.

 

<bilde>

 

Hundene i Riga

Utgitt: 1992

I Skåne flyter det inn en redningsflåte, i flåten ligger det to skutte menn. De er skutt rett i hjertet. Mye tyder på at mennene er fra Øst-Europa og fører Kurt Wallander til Riga.

 

<bilde>

 

Den hvite løvinnen

Utgitt: 1993

En eiendomsmegler i Ystad blir meldt savnet, dagen etter eksploderer et hus i området. I rotet etter det eksploderte huset finner de en svart avkuttet finger, det de ikke vet er at denne tilhører en leiemorder fra Sør-Afrika.

 

<bilde>

 

Silkeridderen

Utgitt: 1994

En advokat blir drept, noen dager senere drepes også hans kompanjong og hans eneste sønn som hadde prøvd å søke hjelp hos Kurt Wallander. Kurt er sliten og vil slutte som politimann, men føler seg tvunget til å fortsette.

 

<bilde>


 

Villspor

Utgitt: 1995

Sommeren 1994, en kvinne brenner seg til døde i en åker, ikke lenge etter slår en seriemorder til med en rekke drap. Den mest kompliserte mordsaken som Kurt Wallander har etterforsket.

 

<bilde>

 

Den femte kvinnen

Utgitt: 1996

En fugleinteressert spiddes i hjel, en blomsterhandler blir henrettet og en forsker blir druknet. Dette er planlagt hevn av en løs seriemorder.

 

<bilde>

 

Ett skritt etter

Utgitt: 1997

Tre ungdommer feirer Sankthans med parykker og kostymer, men bak et tre står en morder som gir festen en brå slutt. En kollega av Kurt blir drept, og i hans leilighet finner de et bilde av noen forkledde ungdommer.

 

<bilde>

 

Brannvegg

Utgitt: 1998

En eldre drosjesjåfør blir slått i hjel, to yngre jenter er mistenkt. Den eldste jenta forsvinner etter bare noen dager i arresten. Samtidig er en mann i 40-årene funnet død ved en minibank.

 

<bilde>

 

Pyramiden

Utgitt: 1999

Året er 1969, Kurt Wallander er 21 år gammel og han finner naboen skutt. Boken fører oss helt frem til da boken «Morder uten ansikt» tar sted.

 

<bilde>

 

Før frosten

Utgitt: 2002

I denne boken er det Kurts datter Linda Wallander som har hovedrollen. Flyvende svaner i fyr blir observert, like forsvinner en av Lindas bestevenninner. En gammel dame som tegner opp gamle stier er også meldt savnet.

 

<bilde>

 

Den urolige mannen

Utgitt: 2009

Kurt har blitt eldre, og har nå slått seg ned ved et hus ved havet. En marineoffiser forsvinner, og denne marineoffiseren er svigerfaren til Kurts datter Linda. Sporene går tilbake i tid, tilbake til den kalde krigen.

 

Andre bøker av Henning Mankell

 

Ungdomsbøker

• Sandmålaren 1974

• Hunden som sprang mot en stjärna 1990

• Skuggorna växer i skymningen 1991

• Katten som älskade regn 1992

• Eldens hemlighet 1995

• Pojken som sov med snö i sin säng 1996

• Resan till världens ände 1998

• Eldens gåta 2001

• Eldens vrede 2005

 

Romaner

• Bergsprängaren 1973

• Vettvillingen 1977

• Fångvårdskolonin som försvann 1979

• Dödsbrickan 1980

• En seglares död 1981

• Daisy sisters 1982

• Sagan om Isidor 1984

•  Leopardens öga 1990

• Comédia infantil 1995

• Vindens son 2000

• Berättelse på tidens strand 2000

• Tea-Bag 2001

• Djup 2004

• Italienska skor 2006

• Kinesen 2008

 

<bilde>

 

Kriminalbøker

• Danslärarens återkomst 2000

• Kennedys hjärna 2005

 

Før Frosten

Svensk tittel: Innan frosten

Før frosten er en kriminalroman av Henning Mankell. Boken ble utgitt i 2002 i Sverige gjennom forlaget Leopard, mens her i Norge ble den også utgitt i 2002 gjennom forlaget Gyldendal.

 

En mann står og venter på svanene. Det er 21. august 2001, og vi befinner oss ved Marebosjön i Ystad. Mannen hadde lagt ut brødbiter på stranden, for å lokke til seg svanene. Når svanene står på stranden for å spise brødbiter heller mannen bensin på dem, og han rekker akkurat å tenne på dem før de flyr avgårde. En gammel dame som tegner opp gamle stier befant seg i skogen da dette skjedde, mannen oppdager henne og hun blir drept. Linda Wallander, Kurts datter, er i ferd med å bli politi. Hun er ferdig med eksamen, og venter bare på å begynne i sin nye jobb i Ystad politiet. En dag møter Linda en gammel venninne, Zeba, på torget. Linda og Zeba tar en kaffe, og med dette møtet vil Linda prøve å ta opp kontakten med en annen god venninne også.

 

Så en kveld ringer hun Anna Westin, og noen dager senere møtes de. De møtes flere ganger uken, og til med både Linda, Zeba og Anna. Men det var noe rart med Anna, hun virket så redd. Sannheten er at hun er innblandet i en slags pakt som styres av hennes far. Pakten står for å renvaske gudshus. Pakten gjør forferdelige ting som å henge en gynekolog som tar aborter, fordi de mener at abort er feil. De kidnapper og prøver å drukne en baby som ble født med hjelp av anonym sperm, men Kurt Wallander klarer heldigvis å redde den. Dette ble en vanskelig og utfordrende sak for Ystad-politiet, men tøffest var det for Linda når hun fant ut at hennes bestevenninne var innblandet. Det blir en heftig politijakt når pakten har planlagt å sprenge en kirke under en homofil-vielse. Anna Westin og hennes far kjører mot kirken med to tonn sprengstoff, mens Linda og Stefan Lindman kjører etter. Stefan Lindman er ny i Ystad-politiet, han og Linda forelsker seg og innleder senere et forhold. Kirken evakueres, men Linda og Stefan prøver fortsatt å stoppe Anna og hennes far. Stefan klarer etterhvert å skyte Annas far i hodet med et gevær. Bilen stanser og en sjokket Anna løper ut. Hun river ut faren sin fra bilen og er helt fra seg fordi han er død. Hun tar tak i våpenet til Linda og drar Linda til seg, hun setter pistolen mot Lindas hals. Hun tar med seg Linda inn i bilen for å fortsette til kirken, for å utføre oppdraget. I bilen får Linda vite at Anna har hatt et slags forhold til sin far, og at de venter barn. Etterhvert slipper hun Linda ut av bilen, men kjører videre alene. Plutselig sprenger bilen, og Linda blir helt fra seg. Anna var jo tross alt en av hennes bestevenninner, og hun hadde lovt å hjelpe henne.

 

I før frosten blir mesteparten av historien fortalt av forfatteren. Men noen ganger kommer det setninger som noen i boken sier. Det dukker også opp dialoger mellom forskjellige personer.

 

Linda Wallander:

Det er nemlig i denne boken vi får et nærmere forhold til Linda Wallander, da hun blir ansatt ved Ystad-politistasjon. Linda er en tøff jente, og kan ta litt store sjanser iblant. Dette har hun fått veldig mye kjeft for av sin far, Kurt Wallander. Hun er nyutdannet politi og jeg føler det litt som om hun prøver og skal gjøre ganske mye på egenhånd. Men hun er veldig snill og omtenksom. Utseendemessig er det litt vanskelig for meg å forklare hvordan jeg tror hun ser ut. Jeg har jo sett alle Wallander- filmene, så jeg forbinder Linda som Linda Wallander i filmene. Det gjelder egentlige alle rollene. Så jeg forbinder altså Linda Wallander med halvlangt blondt hår, ca 165 høy og hun er bra trent.


 

Kurt Wallander:

Kurt er politietterforsker i Ystad-politet, han er en skilt fyr i ca 50- årene. Det kjæreste han har er datteren Linda, og han er enda mer redd for henne nå som hun begynner i politiet. Han er glad i opera og whiskey, hver kveld sitter han i godstolen sin og hører på opera og drikker whiskey. Han har noen få nære venner, men han bruker mest tid på jobben sin og tar den veldig personlig. Han kan bli veldig sint hvis det ikke går hans vei, og det for hans kollegaer gjennomgå.

 

Filmer basert på bøker av Henning Mankell

Med Krister Henriksson som Kurt Wallander.

 

<bilde>

 

Før frosten

Før frosten er basert på romanen Før frosten fra 2002 (boken som jeg har skrevet om.)

Byidioten

Brødrene

Mørket

Afrikaneren

Det svake ledd

Mastermind

Fotografen

Dekkoperasjonen

Luftslottet

Blodsbånd

Forfalskeren

Hemmeligheten

<bilde>

Hevnen

Skylden

Kuréren

Tyven

Cellisten

Presten

Lekkasjen

Skytteren

Dødsengelen

Mordbrannen

Arven

Innkreveren

Vitnet

 

<bilde>

 

Jeg har satt fet skrift på de filmene jeg har sett, det var de som kom i første omgang. Men de som kom i andre omgang har jeg ikke fått sett. Mine topp tre fra første omgang er:

Før Frosten

Mastermind

Luftslottet

Den siste fra første omgang, Hemmeligheten, er så trist.

I andre omgang er ikke Linda Wallander med, pga at hun som spilte rollen er død.

 

Etterord

Jeg må innrømme at det var kjedelig til tider å gjøre denne oppgaven. Men jeg følte at jeg var ganske effektiv og fikk gjort mye når jeg først begynte. Men når jeg hadde lagt det fra meg og skulle begynne på igjen fikk jeg problemer, det var vanskelig. Jeg føler også at jeg kunne få gjort mye mer enn det gjorde, men det var bare det å komme i gang når man skulle. Men det positive er at jeg har lært mye om Henning Mankell og hans bøker.

 

Kilder

 

Fakta:

www.wikipedia.no

www.wikipedia.se

www.henningmankell.se

www.leserglede.no

www.bokkilden.no

www.bokklubben.no

www.gyldendal.no

 

Bilder:

www.lilolia.wordpress.com

www.clubdelecturacansalas.blogspot.com

www.ystad.se

www.mikado-82.de.

Www.bokelskere.no

www.haugenbok.no

www.gyldendal.no

 

<bilde>


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil