Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Nyreligiøsitet

Nyreligiøsitet

Ulike former for nyreligiøsitet.

Karakter: 6 (10. klasse)

Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
02.02.2011


Innhold
Hva er nyreligiøsitet?

Nyreligiøsitet delt i to grupper

Charles Darwin

Historien om teosofien

Tenke og framgangsmåter i Alternativbevegelsen

Hva er felles for alle naturreligioner

Gamle samiske naturreligionene

Typiske trekk ved guru og meditasjonsbevegelsene

Wicca bevegelsen

Tankekart over New Age bevegelsen

Media

Kilder


I denne teksten kan man lese en god del om forskjellige religioner og trossamfunn som nyreligiøsitet. Teksten er også veldig innholdsrik på blant annet historien til Teosofien og viktige tankemåter og fremgangsmåter i alternativbevegelsen. Jeg har også tatt i fokus en del andre ting som hvem Charles Darwin var, om New Age, litt om naturreligionen og om Wicca bevegelsen.  Jeg håper du liker denne teksten og finner svaret på det du leter etter.

 

Nyreligiøsitet

 


Hva er nyreligiøsitet?
Nyreligiøsitet er et bredt spektrum av religiøse og åndelige strømminger som har dukket frem i Vesten. Nyreligiøsitet kan også være organiserte grupper eller trossamfunn. I disse organisasjonene og trossamfunnene kan vi finne mye av mystisisme, meditasjon og filosofi. En organisasjon innenfor nyreligiøsitet som har et nyere tankesystem er New Age.

 

Boka The Secret skrevet av Rhonda Byrne er et eksempel på nyreligiøsitet. Budskapet i boka er blant annet livets store hemmelighet er loven om tiltrekning, tanker er magnetiske, og tanker har en frekvens, når du tenker tanker, blir de sendt ut i universet og som en magnet tiltrekker de seg alle ting som finnes på samme frekvens. Alt som blir sendt ut, kommer tilbake til kilden – deg, hvis du ønsker å forandre noe i livet ditt må du endre frekvens ved å forandre tankene dine, dine nåværende tanker skaper ditt fremtidige liv, det du tenker mest på eller konsentrerer deg mest om vil manifestere seg i form av livet ditt og tankene dine blir til ting. Det er greit nok at du kan forandre livet ditt ved hjelp av tankegangen, men her er det også snakk om at universet vil svare på dine tanker og materialisere de. Noe mange er imot. Denne boka var en stor strømning fra USA innenfor ny åndeligheten, nyreligiøsitet og New Age. Boka handler om selvutvikling og om å ta i bruk sine uante krefter og bli kvitt egne problemer.

 

<bilde>

(The Sicret kom ut i 2006 i USA og var en stor suksess)

 

For og oppsummerer alt dette sammen så er nyreligiøsitet en religion hvor folk kan velge selv hva de ønsker å tro på fra det religiøse ”supermarkedet!”. Altså, de plukker ut forskjellige tankemåter fra forskjellige religioner og gjør det til sin lille religion. Nyreligiøsitet handler også om alle de nye troene som har kommet som for eksempel troen på at universet vil svare på dine tanker og materialisere de, heksebevegelsen og en del andre.

 

Nyreligiøsitet delt i to grupper
Nyreligiøsitet er delt opp i to grupper i løst organiserte grupper og organiserte grupper og trossamfunn.

 

Løst organiserte grupper: I løst organiserte grupper trenger man ingen medlemskap, det fins heller ingen leder på toppen og de har ingen bestemt lære å følge. Slike løse organisasjoner samarbeider i løse nettverk over hele verden. Noen ganske løse organiserte trossamfunn er blant annet Wicca og Åsatro

 

Organiserte grupper og trossamfunn: Her er alt omvendt. Her har man en bestemt leder på toppen, man følger idealer eller en bestemt lære. Hvor stram en organisert gruppe er varierer veldig. Hvis vi skal gi eksempel på noen stramt organiserte religioner må det bli Scientologikirken og Den forente familien. Disse stiler strenge krav til hva medlemmene skal tro og hvordan de skal leve.

 

Charles Darwin

<bilde>

Charles Darwin (1809-1882)

 

Charles Darwin hadde en stor tro på Gud. Hans mor døde da han var veldig liten og hans far var ateist og hadde ingen tro på Gud. Da Charles var liten var han veldig bekymret for sin far siden han så for seg at alle som hadde snudd ryggen til Gud hadde en grusom skjebne når de døde. Derfor ba han mye til Gud og søkte mye hjelp fra han.

 

Darwin var en vitenskapsmann, han drepte aldri små dyr og mente at ingen hadde rett til å ta livet av et levende vesen. Han hadde utdannet seg som en prest, men startet med biologi etter en stund. Han startet å studerer hvordan mennesker kom til. Han mente at mennesker ble utviklet fra aper og ikke fra Adam og Eva.

<bilde>

Han fikk utrolig mye støtte fra vitenskapsmenn over hele verden, men kirker var ikke så veldig begeistret over hans nye teori. Han skapte en teori om at alle levene vesene kom til ved en naturlig utvalg. Det vil si at han mente at ingen levne vesner var skapt av Gud.  Dette skapte en helt ny situasjon i Vesten. Mange skiftet religion og tro, mens andre prøvde å forsvarte troen fra vitenskap og noen mistet troen helt.

 

Dette resulterte i at mye av Darwins verk ble ødelagt og på skolen ble barn lært at verket til Darwin var imot Gud. Etter 120 år etter hans død, ba en engelsk kirke om unnskylding.

 

Historien om Teosofien
Teosofien er et trossamfunn som kombinerer ideer fra ulike tradisjoner, blandt annet fra hinduismen.
En russisk dame med navnet Helena Blavatsky (Madame Blavatsky) og en amerikans mann Henry Olcott var de som grunnla Det Teosofiske samfunnet i 1875. Madame Blavatskys hadde tidligere forsøkt å danne en organisasjon i Kairo. Da det ikke funket ble hun ledet til å møte Henry Olcott.


<bilde>

Helena Petrovna Blavatsky og Henry Steel Olcott, to av grunnleggerne av Det Teosofiske samfunn.

 

Helena begynte å skrive sterke og gode artikler til aviser og tidsskrifter. Hun forsvarte den sanne spiritualisme og var flink til å avslørte falske medier. Hun fikk sitt første okkulte skudd da hun svarte på en artikkel om Rosenkreutsismen.

 

Alt dette ga Helena mye offentlig oppmerksomhet. Noe som førte til at flere og flere ble mer interessert i hennes idere om okkultisme.

 

Etter et foredrag som ble holdt 7. september 1875 om Den tapte kanon om egypternes proporsjoner var det bestemt at det skulle bli dannet et samfunn for slike emner. Det nye samfunnet var Teosofisk samfunn. Dette samfunnet skulle være reelt eklektisk og uten forskjeller. Olcott valgte 17. november 1875 som fødselsdagen til det Teosofiske samfunnet, på samme dag holdt han sin tiltredelsestale.

 

Grunnleggerne slår seg ned i India
Olcott og Blavatsky ville fortsette bevegelsen derfor dro de seint på 1878 fra New York og reiste om England til Bombay. De fikk mye oppmerksomhet fra folk og det ble også mer oppmerksomhet av presset.

 

I 1879 dro Blavatsky og Olcott rundt i Nord India, og ble godt mottatt overalt. Da de var i Allahabad fikk de bo hos herr og fru Sinnet. Mr. Sinnett var redaktør av The Pioneer, som den ganger var Indias mest leste avis. Han hjalp Blavatsky og Olscott til å få mer oppmerksomhet ved å publiserer hvilken som helst fakta om deres organisasjon.


 

Etter hvert ble korrespondansen byrdeful og tung, det var da de bestemte seg for å grunnlegge The Theosophist.

 

Tiden hadde gått og det var nå tid for å feire Samfunnets fjerde fødselsdag. I løpet av året begynte Blavatsky å skissere en ny bok, Den Hemmelige Lære. Det var en ny versjon av Isis Unveiled.

 

Bøavatsky og Olcott
I 1881 mens Blavatsky var i Bombay for å gi ut The Theosophist, reiste Olcott på foredragsturne på Ceylon igjen. Der utgav han sin berømte Buddhist Catechism og grunnla et buddhistisk undervisningssenter. I 1882 ble det foretatt nye grunnleggerne for foredragsturneer i India. Olcott dro til Ceylon en gang til og det var der han oppdaget sine helbredende evner da han kurerte en lam, etter det kurrerte han mange med en stor suksses. Imens reiste Madame Blavatsky på besøk til Simla og derfra inn i Sikkim hvor hun fikk treffe de to Mestre som var de indre grunnleggerne av Samfunnet.

 

I januar 1885 motokk Blavatsky fra sine mestre planen til Den Hemmelige Lære. Men hun ble alvorlig syk. Madame Blavatsky forlot India etter medisinskje råd. Hun slo seg ned i Wurzburg for å få tid til å arbeide med Den Hemmelige Lære.

 

Etter mye arbeide med Den Hemmelige Lære kom de to første bindene ut i juli 1888.

 

En ny æra
Annie Besant ble med i samfunnet i 1889.

<bilde>

Annie (1847-1933) Besant en av medlemene i det Teosofiske samfunnet.

 

Annie startet en ny æra. Hun førte storartet an i arbeidet for å gjøre teosofien praktisk på forskjellige områder: religiøse, sosiale, økonomiske, politiske. Hun dannet Den teosofiske tjenesteorden (TOS) og Sønner av India i 1908.

 

50 års jubileumskongressen ble feiret i desember 1925. På den tiden hadde samfunnet hele 41779 medlemmer.

 

Viktige tankemåter og fremgangsmåter i alternativbevegelsen

 

Det gudommelige jeg
Enkeltmennesket har uendlige muligheter, dette er den mest typiske ideen knyttet til nyreligiøsitet. Hvert mennesker er fullkomment, men det trengs trening for å kunne klare å gå så dypt inn i oss selv at vi kan finne den guddommelige kjernen. Alt som eksisterer i universet kan man også finne i et enkeltmennesket. Denne tenkemåten har en veldig sterk betydning i alternativbevegelsen.

 

Astrologi
De som holder på og er interessert i astrologi har en tro på at skjebnen til menneskene blir påvirket av planetenes og stjernes plassering og bevegelse i forhold til hverandre. Stjernehimmelene er svært viktig å følge med på, altså det er viktig å vite hvordan den så ut fra det stedet og på det tidspunktet da personene ble født.

 

Troen på gjenfødsler
Troen på gjendøsler blir også kalrt for sjelevandring eller reinkarnasjon. Denne tanken har vært en av de eldste tankene om hva som skjer med oss etter vi dør. Helt fra begynnelsen til nyreligiøsitet har denne troen vært en del av det. Det fins en forskjell mellom tankene om gjenfødsel i de østlige religionene og i den moderne alternativbevegelsen.

 

I hinduismen og buddhismen er dette noe man helst vil slippe fra, mens i alternativbevegelsen er dette noe man ser på som positivt. De ser på det som en ny sjanse til kunne få mulighet til å utvikle seg og oppnå større innsikt.

 

Mange trur at ved hjelp av hypnose som metode kan man få kunnskap om sine tidligere liv. Dette er ikke uvanlig i det hele tatt innenfor alternativbevegelsen.

 

Yoga
Yoga handler en god del om å trene opp kontroll over pusten, styrke konsentrasjonen og bruke bestemte kroppstillinger.


<bilde>


Noen driver med yoga for å få bedre helse og føle en indre hormoni, mens andre for å øke lykke og kunnne stenge verden ute.

 

Mange trur at yoga er lik, men der tar de feil. For det er faktisk store forskjeller mellom klassisk yoga i hinduismen og moderne yoga innenfor alternativbevegelsen. I den moderne varianten har de strenge kravene om disiplin forsvunnet, mens i klassisk yoga står dette enda veldig sentralt. Mange holder på med yoga kun for å gå trening og avslapping, så man trenger ikke å ha noe forbindelse med nyreligiøsitet for å kunne drive med yoga.

 

Kanalisering
Det som menes med kanalisering er når et menneske tar imot et budskap fra andre verdener og vesener. Noen mennesker opplever at de bli kanaler for budskap fra andre virkelighetsnivåer. Ordet medium blir ofte brukt om mennesker som kan ta imor slike budskaper. Slike budskap kan komme fra forskjellige hold som fra engler, ånder, guder, døde mennesker eller utenomjordiske vesener i ufoer, altså romvesener. Det fins kurs hvor man kan lævre å utvikle slike evner.

 

Healing
Alternativbevegelsen har lagt mer vekt på mertoder for å styrke personlig helse og velvære. Det fins mange metoder, både fysiske og psykiske.

 

Akupunktur og homøopati er to svært kjente teknikker. Vi har mange andre også og her er noen eksempler: terapi ved hjelp av lukter kalles også for aromaterapi, og terapi ved hjelp av krefter i steinger og krystaller.

 

Alle disse metodene ble til slutt samlet under et nav, healing. Healing betyr helbredelse.

 

I en menneskekropp fins det baner. Gjennom disse banene skal det strømme energi fra universet. Healing blir brukt til å åpne disse enregibanene.

 

Ansvar for miljøet
Tankemåten holismen har ansvaret for at så mange i alternativbevegelsen er opptatt av økologi og naturvern. Noen mener at den vanlige tenkemåten i Vesten har ført til at mennesker og naturen har blitt splittet.

 

Felles for alle naturreligioner
Det som er felles for alle naturreligioner er at de har troen på at alt i naturen og de fleste av tingene moderne mennesker ser på som døde har en sjel eller ånd. Siden hver enkel naturreligion har veldig få tilhengere, blir naturreligioner og urfolks religioner sett på som to like religioner.

 

Gamle samiske naturreligionene
Samenes naturreligion består av flere guder. De har tro på ånder og at alt i naturen er besjelet.
De har også prester, det kan være en Sjaman eller noaidien.


 

Ritualer
Noaidien utførte sine ritualer ved hjelp av runebomma. På runebomma er det en del symboler, noen er meget vanskelige å tyde. Den sentrale figuren er en firkantet sol med fire solstråler. Den gir liv til dyr, planter og mennesker

 

De trommet på runebomma for å komme i transe slik at de kunne reise i de forskjellige gudeverdener, men den ble ikke bare brukt til å reise men også får kunne spå. Runebomma var svært viktig for noaidien. Like viktig som alter eller bibel for en prest.

 

Noaidien
Noaidien er en sjaman. Han kan gå i en form for transe for å kunne spå fremtiden, helbrede, han kan også gå i en annen bevissthetstilstand, da forlater sjelen kroppen for å dra til himmelen eller underverden.

 

<bilde>

Noaidien er en samisk sjaman og har vært knyttet til gang og helbredelse. En Noaidi blir regnet som sidaens klokeste.

 

Typiske trekk ved guru og meditasjonsbevegelsene
Det som er ganske typisk for guru og meditasjonsbevegelsene er at de har en stram organisering. Det vil si at de har en sterk ledelse, klar lære og krav om en bestemt levemåte.

 

Wicca - heksenes religion
Wicca er en organisert religion med konkrete regler, etikk, fester og ritualer. Med andre ord er wicca er en paganistisk religion som har flere ulike retninger og tradisjoner, den mest kjente er gardneriansk wicca og den har blitt grunnlagt av Gerald Gardner tidlig på 1960-tallet.

<bilde>

En femtakkket stjerne er et vanlig symbol i wicca.

 

Ritualer
Det blir feiret åtte store høytider i året, sabbatene, som er knyttet til naturens syklus og mysteriene. I tillegg møtes hekser til esbater for å utføre magisk arbeid. Wiccas ritualer blir, som mange andre paganistiske ritualer, ofte holdt utendørs i naturen, gjerne om natten under fullmånen. Det er ritualer som har til formål å feire og takke for gavene Moder Jord gir oss. De er en måte å kontakte og forstå de guddommelige krefter på, både i og utenfor oss, og de lar oss gå dypere inn i mysteriene.

 

Tradisjoner
Innen Wicca finnes det en del tradisjoner. Noen går fra generasjon til generasjon mens andre er nyere tradisjoner. Noen er inspirert av de førkristne religionene. Andre er inspirert av nyere hekser som for eksempel den kjente Gerald Gardner. Men man trenger ikke følge noen av disse i det hele tatt. Man kan søke i seg selv og bli veiledet videre herfra.

 

Noen arbeider i et fellesskap (coven) men andre syns det er mer naturlig å arbeide alene, men alle arbeider for det positive, og har omtanke for sine medmennesker.

 

Alexandrian wicca
Var grunnlagt av Alex Sanders og hans kone Maxine. Ritualene er ganske formelle og man har som regel møter ved hver fullmåne, nymåne og sabbat. Egentlig var Alex Sanders innviet i den Gardnerianske tradisjonen først. Greencraft er en egen tradisjon innen den alexandriske tradisjonen igjen og er mest utbredt i Holland og Belgia.

 

Celtic Wicca
Stor vekt på den helende og magiske evnen til planter og trær, steiner og krystaller og til elementenes krefter.

 

Witta
Denne kommer fra Nord Amerika, men har vært inspirert av Irsk kultur. Her begynte det nye året med Winter Solstice. Sabbatene og fullmåne er tradisjonell møtetid for Wittan’s.

 

Faery wicca
De har stor respekt for naturen og har kontakt med alvene og feene. Det mest kjente navnet innen denne tradisjonen er Starhawk som også var med å skape tradisjonen Reclaiming.

 

Dette var bare litt kort informasjon om noen forskjellige tradisjonen, men jeg kan nevne noe flere for det er nemlig veldig mange fler. Ceremonial wicca, Eclectic Witch, Nordic, Teutonic Witch, The Sylvan Tradition, Ceremonial wicca og Gardnerian Tradition.

 

Heksenes gudinne Aradia
Aradia er en toscansk måne-gudinne som har blitt æret av italienske hekser frem til idag.

 

På slutten av 1890-året kom det ut en bok, Aradia. Gospel of the Witches, Den var skrevet av en amerikaneren forfatter som Charles G. Leland. Siden den tiden har hun kanskje blitt den mest populære gudinnen blant hekser.

 

Charles Leland hadde bodd i Italia fra midten av 1880-årene. I løpet av den tiden fikk han meget nær kontakt med en italiensk heks som het Maddalena, og hun ble hans informant. I løpet av en ti år forsynte hun ham med materiale til tre bøker, den ene om Aradia.

 

Aradia var ikke egentlig de toscanske heksenes hoved-gudinne for det var Diana, og Aradia var hennes datter. Hun var også datter av Månen og Solen. Diana var heksenes dronning, og hun sendte Aradia til jorden for å lære heksene morens magi. Det var i en tid da mange var undretrykt og slaver, og hensikten var i stor grad å gi menneskene midler til å gjøre seg fri fra slaveriet og for å ta knekken på undertrykkerne hjalp det ikke bare med "hvit" magi, - det trengtes noe sterker.

 

Diana dro til jorden som en vanlig dødelig, men hun var så glad i heksekunster, at hun snart avslørte seg med sine utrolige kunster, og det var da menneskene begynte å kalle henne for Heksenes Dronning. Men da hun hadde avslørt seg dro hun tilbake til himmelen. Siden hun var Heksenes Dronning, mente hun at utdannelsen av heksene måtte fortsette, og dette vervet gav hun til Aradia, og hun sendte henne til jorden med en ganske konkret instruks, han sa "Og du skal bli den første kjente heks."


<bilde>


Nyreligiøsitet, aviser og blader

<bilde>


Link til hele artikkelen: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10018467

<bilde>


Link til hele artikkelen: http://www.aftenposten.no/fakta/article458128.ece


 

 

Kilder
Horisonter 10 av Gunnar Holth og Kjetil Arne Kallevik

 

(kilder til oppgave 1)
http://www.snl.no/nyreligi%C3%B8sitet?gclid=CMWqqtuT2JwCFYQF3godfDN5Iw
http://gullogfanteri.vgb.no/2010/01/18/menneskesyn-i-nyreligi%C3%B8se-bevegelser/
http://www.minerva.as/2007/10/12/nyreligisitet-og-kvasireligion/
http://www.lokus.no/?marketplaceId=1390937&languageId=2&siteNodeId=1391083
http://tenktom.blogspot.com/2009/12/gaven-du-ikke-br-kjpe-til-jul.html

 

(kilder til oppgave 2)
http://kuraev.ru/index.php?option=com_smf&Itemid=63&topic=229295.0
http://www.dar-win.ru/index.php?option=com_content&task=view&id=63&Itemid=89
http://lohnessmonster.ucoz.ru/blog/charlz_robert_darvin/2010-02-24-42
http://prochitano.ru/archives/2582

 

(kilder til oppgave 3)
http://www.teosofisksamfunn.no/upload/OM%20TEOSOFISK%20SAMFUNN/Tidlig%20historie.htm
http://no.wikipedia.org/wiki/Teosofisk_Samfunn

 

(kilder til oppgave 5)
http://no.wikipedia.org/wiki/New_age
http://www.snl.no/New_Age
http://debatt.sol.no/content/new-age-0

 

(kilder til oppgave 9)
http://tromsfylke.no/samisk/veidefolket/samisknaturreligion.html
http://no.wikipedia.org/wiki/Samisk_mytologi

 

(kilder til oppgave 8)
http://www.wicca.no/
http://www.snl.no/Wicca
http://paganistforbundet.org/paganisme/wicca/wiccashistorie.html
http://no.wikipedia.org/wiki/Wicca

 

(kilder til bilder)
Bilde forside1: http://www.koranen.no/artikkel.php?id=633
Bilder forside2: http://www.vawatchdog.org/nfNOV06/nf111506-2.htm
Bilde1: www.bookswim.com/title/The_Secret-47281.html


Bilde2: http://www.humanistlife.org.uk/2010/06/humanist-hero-charles-darwin-by-elaine-morgan/
Bilde3: http://communities.canada.com/montrealgazette/print.aspx?postid=448424
Bilde4: http://www.ournewearth.tv/
Bilde5: http://no.wikipedia.org/wiki/Noaidier 
Bilde6: http://www.important.ca/wicca_religion_symbols.html


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil