Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Loddekurs

Loddekurs

Her viser vi fremgangsmåten om hvordan man lager en krets. Viser også hvordan vi skal lodde.

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
20.12.2010

Hensikt: Å lære hvordan vi kobler en enkel krets og lære hvordan man lodder diverse komponenter sammen.

 

Hypotese ang. parallellkobling av motstander: Strøm går gjennom en lukket krets og Jo flere motstander som kobles inn i kretsen parallelt, desto mer strøm går gjennom kretsen.

 

Utstyr:

- Loddebolt

- Loddetinn

- Sponplate

- Motstand x2

- Spiker x6

- Batteri

- Binders x2

- Lysdiode

- Bryter

- Ledninger

- Vernebriller

 

<bilde>

 

Framgangsmåte: Vi startet med å spikre seks spikre i sponplaten. Deretter tok vi ledningene og surret de rundt spiker for spiker og trakk den slik at det var mulig at det skulle gå strøm gjennom kretsen. Så kappet vi av ledningen noen steder slik at det var mulig å koble til to motstander, en lysdiode og ett batteri. På den ene motstanden satte vi en bryter, for at det skulle bli mulig og koble motstanden inn/ut. Lysdioden ble så satt inn i kretsen.

 

Fremgangsmåte lodding:

Først må man ha en loddebolt. Loddebolten holder man inntil punktet man skal lodde (dette gjør vi for at punktet skal bli varmt. Da fester loddetinnet seg bedre på punktet). Så tar vi loddetinnet forsiktig ned på tuppen av loddebolten. Samtidig som loddebolten holdes inntil punktet. Tinnet smelter og legger seg rundt punktet.

 

Resultat:

Når vi koblet til batteriet gikk det strøm gjennom den lukkede kretsen. Lysdioden lyste, å avhengi om vi hadde koblet til begge motstandene eller ikke, lyste dioden enten med et svakt lys eller et sterkt.

 

<bilde>

 

Konklusjon:

Strømmen går gjennom en lukket krets, og jo flere motstander som kobles parallelt i kretsen, desto mer strøm går gjennom den.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil