Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Parallellkobling av to motstandere i en krets

Parallellkobling av to motstandere i en krets

Rapport fra forsøk hvor hensikten var å lodde en krets, og få lysdioden til å lyse.

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
20.12.2010

Utstyr:

- Loddebolt

- Loddetinn

- To motstandere(20-50 ohm)

- 6 spikre

- Stålvaier

- Treplate

- Bryter

- Batteri

- Lysdiode

- To binders

 

<bilde>

 

Hensikt: Å lodde en krets, og få lysdioden til å lyse.

 

Fremgangsmåte:

1. Spikre 6 spiker i en treplate(i et rektangel). Bruk gjerne halve treplaten.

2. Trekk stålvaieren rundt spikrene, Klipp av stålvaier hvor det skal loddes inn ulike komponenter.

3. Smelt loddetinn på stålvaieren slik at den er festet til spikrene.

4. Lodd fast komponenter til vaieren ved å smelte loddetinn over dem.

5. Fest batteriet til vaierne ved å bruke to binders.

 

Resultat: Lysdioden lyser og det går strøm igjennom. Det er en sluttet krets.

 

Konklusjon: Lysdioden lyser sterkere med flere motstandere.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil