Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Dopingen tar over idretten!

Dopingen tar over idretten!

En debattartikkel hvor jeg har tatt synspukt til hvordan doping blir mer og mer vanlig i dagens idrett. karakter: 5+ (sidemålstentamen, 10. klasse)

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
18.12.2010
Tema
Doping


Ordet doping kommer opprinnelig fra det sydafrikanske ordet dop og ble i begynnelsen laget av vin og diverse planter. Noen ganger ble det brukt sopp. Dette var en sterk drikk som var umåtelig populær fordi den fremhevet prestasjonsnivået til den ”heldige” som fikk tak i den. Først i nyere tid er doping blitt tatt i bruk av den vestlige verden, her står som oftest kokain og heroin på oppskriftlisten. Men ettersom jakten på dopingbruken øker, finner folk også på nyere og farligere metoder for å bedre ytelsen. De fleste mennesker avskyr doping, men det er fortsatt et stort antall som bruker det. Hvorfor er det så populært og hvorfor vil folk risikere livet bare for å bli best? Er dette en positiv utvikling? Hvordan oppnår man en sunn og god kropp uten å bruke doping?

 

For det første bidrar doping til at det blir flere og flere toppidrettsutøvere og prestasjonene øker. Dette fører til bedre og større underholdning som derfra fører til flere tilskuere. Flere tilskuere vil også bidra til at media vil få større vekst, noe som er bra. Men noe som er litt negativt er at dopingen ødelegger for de utøverne som har bygget seg opp naturlig. Er det et mål at idretten skal bli en slags dopingkonkurranse der den som doper seg mest vinner?


 

Grunnen til at de fleste doper seg er nok at doping hever prestasjonsnivået. Ta for eksempel bloddoping, der det tappes ut blod og tilsettes nytt. Det nye som pumpes inn pumpes inn i større mengder enn det ble tatt ut og kalles røde blodceller. Det gjør at blodet klarer å frakte mer oksygen ut i kroppen, noe som bidrar til økt kondisjon. Dop kan også virke smertestillende, men risikoen ser veldig stor fordi hvis en går på dop klarer ikke kroppen å sende beskjed til hjernen om at den er utslitt. Dette kan føre til kollaps og i verste fall døden. Utøverne presser seg rett og slett til døde.

 

Doping er som kjent juks og det er ulovlig. En utøver som doper seg blir i de fleste samfunn utestengt fra idretten. Det er dessverre ikke alle land som slår ned på doping, mange landslag faktisk doper utøverne sine med vilje!

 

I idretter som stuping og skyting er nervene som regel i høyspenn og det er mange som ikke takler det godt, det ender ofte i doping. Det er bevist at over 60 prosent av alle ungdommer som konkurrerer i stuping bruker en form for doping. Her går det for det meste i alkohol, men alkohol er også en form for dop. Noe som også er ganske oppsiktsvekkende er at halvparten av alle ungdommer som driver med fotball enten drikker eller snuser. Dette skal visstnok være for å komme seg etter trening og kamp.

 

Folk som doper seg på grunn av kroppen sin og bygger opp muskler ved hjelp av dop gjør det først og fremst for å øke selvtilliten sin. Det er altfor mange som er misfornøyd med sin egen kropp og doper seg enten for å bli tynnere eller for å få større muskler. Dette er et økende problem og det har allerede mange ofre.

 

Det nye innen dopingen er genmanipulasjon. Ettersom det har blitt strengere og flere idrettsutøvere blir tatt i doping har det nå utviklet seg til genmanipulasjon. Kort fortalt er genmanipulasjon å tukle med genene for å få bedre kondisjon eller bli sterkere. Dette er omtrent umulig å oppdage men grunnet de høye kostnadene er det få som faktisk bruker genmanipulasjon. Men som sagt, dette er så godt som umulig å oppdage fordi det ikke gir utslag på dopingkontrollene. Allikevel forskes det på hvordan man kan oppdage at noen har brukt det.

 

Anabole steroider er et mye brukt dopingmiddel, men det har mange bivirkninger. Jenter kan få økende hårvekst og dypere stemme. I tillegg kan middelet gå ut over kjønnsorganene. Dopingmiddelet har sine baksider for guttene også, det er bevist at gutter får større bryst og det kan dessuten ødelegge kjønnsorganet. Anabole steroider gjør at en får mye større muskler over ganske kort tid. Bruker en person anabole steroider er det et klart tegn på at den personen ikke gidder å trene. Han/hun er rett og slett lat, personlig mener jeg den beste måten å bygge opp muskler er ved hard trening. Det er best fordi det er helt naturlig og du får dessuten beholde kjønnsorganet ditt. Det mener jeg er grunn nok for ikke å ta steroider.

 

Dopingskandaler er vanlig i vår tid, der en utøver eller et lag har dopet seg og vunnet store internasjonale konkurranser, ofte blir det ikke oppdaget før lenge etterpå og den eller de det gjelder blir fratatt medaljen. Den siste store dopingskandalen var når den spanske syklisten Alberto Contador vant Tor de France og ble hyllet som en helt, men like etterpå kom det fram han hadde fått i seg et dopingmiddel. Contador selv påstod han hadde fått det fra en biff, men uansett mistet han gullmedaljen fra Tor de France. Dette er synd med tanke på at Contador er et forbilde for yngre syklister. I skisporten har det også vært mange skandaler, der spesielt det finnlandske laget vil bli husket godt, på en negativ måte, selvsagt.

 

Noe som også er ganske negativt innen idretten er at penger har så mye å si. Eksperter blir betalt for å si noe som ikke stemmer, ta for eksempel Dr. Bruno de Lignieres som i 1998 sa at doping ikke hadde noe skyld i skader innen idretten. Det var prestasjoner på høgt konkurransenivå som gjorde at idrettsutøvere blir skadet. Bare det å drive med sport er ødeleggende for kroppen. Dette er imidlertid helt feil ettersom kroppen vanligvis sier fra når den ikke orker mer og da skal en helst stoppe, men når en er dopet hemmes disse sansene og en merker ikke at en er sliten. Dette er veldig synd fordi utøverne ikke kan vite hvem de skal høre på. Det skaper enorm forvirring.

 

Det blir stadig funnet opp nyere og farligere stoffer for å lure dopingkontrollene. Dette er en veldig negativ utvikling fordi desto sterkere stoffet er desto farligere er det. Allerede i dag er dopingen på veg ut av styr og hvem vet hva fremtiden da vil bringe? Kanskje det til og med blir lovlig å dope seg foran store idrettsarrangementer?

 

Det mange ikke vet er at dopingmidler kan finnes i dagligdagse varer eller produkt, et godt eksempel er at i hostesaft finner vi spor av morfin, som står på listen over doping.

 

Alt i alt er det ikke mye positivt med dop, etter min mening ødelegger den konkurransen i de fleste idretter og det er bare rett og rimelig at den som doper seg for resultat og berømmelse blir straffet for det. Det er klart det er positivt med en veltrent befolkning, men det bør jo kunne oppnås ved real trening og ikke på unaturlig vis. Doping er juks og det er dessuten strengt ulovlig så kan ikke bare folk holde seg unna dritten? De eneste som tjener på det er de som sitter på lagrene av dop og selger til folk med altfor liten selvtillit. De tjener milliarder på andre folks drømmer om å nå toppen. Eneste vei å oppnå en sunn og god kropp er gjennom hard, kontrollert trening og et sunt kosthold!


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil