Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Lodding

Lodding

Rapport fra forsøk med lodding av en lukket krets. Skrevet av Jonas og Jeanette.

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
17.12.2010

Hensik:

Hensikten var å lage en lukket strømkrets med en lysdiode ved hjelp av lodding.

 

Utstyrsliste:

- Loddebolt

- Loddetinn (ca. 5 cm.)

- Lysdiode

- Kretskort (sponplate)

- Spiker (ca. 6 stk.)

- Motstand / ressistans

- Bryter

- Batteri

- Ledning uten skall (ca. 30 cm)

 

<bilde>

 

Hypotese:

Parallellkoplingen av motstandene vil gi mindre samlet resistans enn hvis du seriekopler den, da vil det komme mer strøm til lysdioden og den vil derfor lyse sterkere.

 

Framgangsmåte:

Det første vi gjorde var å feste spikkre spiker der ledningen skulle gå. Så snurret vi ledningen rundt spikerne (en rotasjon rundt hver spiker og deretter videre til neste) og loddet fast lednigen til spikerne ved å holde loddebolten til der du skal lodde og deretter føre loddetinnet ned til loddebolten. Etter det klippet vi vekk ledningen der vi skulle ha plass til komponentene i strømkretsen. Vi loddet først fast motstandene og deretter bryteren og lysdioden. Til slutt loddet vi fast to binderser til ledningen og festet dem på vær sin pole av batteriet.

<bilde>

Resultat:

Lysdioden blinket da vi trykket på bryteren etter at vi hadde snudd batteriet grunnet feil plassering av polenen til batteriet.

 

Hypotese:

Grunnet parallellkoplingen av motstandene i kretsen, fikk lysdioden rett spenning for å lyse. Hadde vi seriekoplet motstandene, ville spenningen blitt for lav og lysdioden ville ha blitt svak eller ikke lyst i det hele tatt.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil