Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Roy Jacobsen

Roy Jacobsen

Kort om Roy Jacobsen og hans forfatterskap

Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
14.10.2001


Roy Jacobsen er en drabantbygutt fra Årvoll i Oslo. Han kom til i den store ”babybommen” på midten av 50-tallet. Roy Jacobsen som forfatter er relativt ung, han gav ut sin første novellesamling ”Fangeliv” i 1982. Jacobsen skriver mye om sine egne opplevelser og sin egen erfaring. På begynnelsen av 80-tallet var modernismen gjeldende og Jacobsen la seg som en motvekt til de modernistiske skildringene med novellesamlingene om de usikkelige drabantbyguttene som ofte endte i fengsel. Slik bruker han mye av sin egen erfaring når han skriver, han har avslørt i flere intervjuer at han ikke var av ”Guds beste barn.” Arbeiderpartiet og sosialdemokratiet er noe som står sentralt i ”min” bok, dette finner vi igjen hos forfatteren som har vært innbitt Arbeiderpartimann siden han stemte AKP ved sitt første valg. Samme tilknytning mellom karakterer og tema i boka og Jacobsens personlige erfaringer finner vi i de episke skildringene av livet kystlivet i Nord-Norge. Jacobsen har selv erfaring fra fiskenæringen i Nord-Norge og er faktisk Steinar Basteensens tremenning.



Ved å bruke alle sider av sin livserfaring har Roy Jacobsen skrevet utrolig mange forskjellige bøker. Det begynte med Tarjej Vesaas debutantpris for novellesamlingen ”Fangeliv” likevel var han fortsatt en ung og uoppdaget forfatter av mengden. Hans neste roman handler om noe helt annet enn uskikkelige drabantbygutter i fengsel. ”Hjertetrøbbel” kom ut i 1984 og er den klassiske midtlivskrise og skilsmisse romanen, han skriver om den utrolige patetiske mannspersonen som prøver å finne verdiene i livet. ”Tommy” som kom ut i 1985 tar opp igjen stilen fra den første utgivelsen. Her handler det om drabantbygutter fra Grorud, Jacobsens oppvekststed, som kommer på den gale sida av samfunnet.
Sitt litterære gjennombrudd fikk Roy Jacobsen med ”Det nye vannet.” Det nye vannet er en roman om det å være litt avviker og utanfor. Vi treffer en ”bygdetulling” fra ei lita bygd på kysten av Nord-Norge. Plutselig en dag forsvinner denne personens barndomsvenninne og saken er i gang. Det som er motstridene i ”Det nye vannet” er at det faktisk er denne bygdetullingen som har gjort det, etter at personen er sympatisert og romantisert for lenge siden. Slik har Jacobsen igjen gitt seg inn på det omfattende, det å beskrive mennesket og samfunn i fantastiske naturomgivelser. Før utgivelsen av ”Seierherrene” har det ekstreme vært typisk for Jacobsen. Han har likt og fortelle om de som er litt utafor og de som er langt over rett-galt streken. I Seierherrene gjør Jacobsen en ny vending, han beskriver det typiske mennesket i stedet for å ta for seg det ekstreme. Mitt inntrykk er at ”Det nye vannet” er litt mer psykisk roman som går lenger inn i menneskets tanker.


I 1988 og 1989 kommer ”Virgo” og ”Det kan komme noen”. Virgo er en kriminalroman mens Det kan komme noen, som fikk kritikerprisen dette året, tar for seg helt forskjellige mennesker i helt ulike miljøer. 1991 er utgivelsesåret for ”Seierherrene” som blir Jacobsens folkelige gjennombrudd. Med et opplag på 100.000 samme høst som den kommer ut tar Seierherrene og Roy Jacobsen Norge med storm. Hans tredje novellesamlingen, ”Den høyre armen” kommer ut i 1994 og med denne novellesamlingen gir Roy Jacobsen oss den siste av tre verk av samme type. ”Det kan komme noen,” ”Seierherrene” og ”Den høyre armen” er alle bøker om forskjellige personer i forskjellige miljøer. Mens Seierherrene er mer et slektskrønike tar ”Det kan komme noen” og ”Den høyre armen” for seg mennesker som lever i samtid i helt forskjellige miljø. Personer fra Roy Jacobsens tidligere romaner og hans egen erfaring fra den lille kystkulturen og den store byen går igjen i novellesamlingene. Ofte møtes personene i novellene også, dette gjør at vi får et inntrykka av forskjellene i de ulike miljøene. Jeg har tatt med mye om disse bøkene og novellesamlingene fordi det gjenspeiler Roy Jacobsens liv. Han er en forfatter som skriver ut fra egne erfaringer. Rollefiguren i del to av Seierherrene, Rogern, har nesten den samme bakgrunnen som Jacobsen. Likevel trår ikke Seierherrene inn i nøkkelromanene fordi Jacobsen samtidig bruker mye fiksjon.

Litterære verk:
Fangeliv (1982)
Hjertetrøbbel (1984)
Tommy (1985)
Det nye vannet (1987)
Virgo (1988)
Det kan komme noen (1989)
Seierherrene (1991)
Fatma Morgana (1992)
Den høyre armen (1994)
Trygve Brattelie En fort (1995)
Ismael (1996)


Grenser (1999)


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil