Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Transportsystemet i cellemembranen

Transportsystemet i cellemembranen

Fasit til oppgave 11, kapittel 3.

Sjanger
Annet
Språkform
Bokmål
Lastet opp
01.11.2010

Stoffer

Transportmekanisme

- med gradienten

Transportmekanisme

- mot gradienten

Glukose

Passiv transport. Diffusjon gjennom bæreproteiner for glukose.

Aktiv transport. Kotransport med et ion gjennom bæreproteiner. Drevet av ionepumper.

Na+

Passiv transport. Diffusjon gjennom natriumkanaler.

Aktiv transport. Transport gjennom natrium-kalium-pumpa.

Omega-3

Passiv transport. Diffusjon gjennom fosfolipidlaget.

Umulig

CO2

Passiv transport. Diffusjon gjennom fosfolipidlaget.

Umulig

Albumin

Uvesentlig med eller mot en gradient. Transporteres gjennom cellemembranen ved hjelp av endocytose/eksocytose.

H2O

Passiv transport. Diffusjon gjennom fosfolipidlaget og gjennom vannkanaler.

Umulig

Lysin

Passiv transport. Diffusjon gjennom bæreproteiner for lysin.

Aktiv transport. Kotransport med et ion gjennom bæreproteiner. Drevet av ionepumper.

Cl-

Passiv transport. Diffusjon gjennom kloridkanaler.

Aktiv transport. Kotransport med et annet ion gjennom bæreproteiner. Drevet av ionepumper for det andre ionet.

Testosteron

Passiv transport. Diffusjon gjennom fosfolipidlaget.

Umulig

En bakterie

Uvesentlig med eller mot en gradient. Transporteres gjennom cellemembranen ved hjelp av fagocytose.

Et enzym

Uvesentlig med eller mot en gradient. Transporteres gjennom cellemembranen ved hjelp av endocytose/eksocytose.

Et virus

Uvesentlig med eller mot en gradient. Sprøyter sitt genom inn i vertscellen.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil