Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Ungarn

Ungarn

Oppgave om Ungarn. Kilder er også med :)

Karakter: 5 (samfunnsfag)

Sjanger
Faktaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
28.10.2010


<bilde>

<bilde>

Flagg

 

<bilde>

Riksvåpen

 

Beliggenhet:

Ungarn ligger midt i Europa. Landet grenser mot Slovakia, Østerrike, Ukraina, Romania, Bosnia, Kroatia og Slovenia.

 

Store deler av Ungarn består av slettelandskap, så det er ikke så veldig mange høye fjell i landet.

 

Hovedstaten er Budapest og har over 2 millioner innbyggere. Byen har 2 deler, Buda som ligger på Donaus vestre bredd, og Pest som ligger på Donaus østre bredde.

 

Klima:

Klimaet i Ungarn er variabelt. Det er iskaldt om vinteren og glovarmt om sommeren. Vintertemperaturen går mellom 0 til -15 grader og sommer går fra ca 25 til 33 grader. Gjennomsnittstemperturen i året er på ca 9-10 grader.


 

Hvert år er det ca 600ml nedbør i året. Så landet er ganske tørt.

 

Kultur:

I tidlig middelalder var Ungarn Europas østlige utpost, Ungarn har også vært under Østerrike og ble ett eget land i 31. oktober 1918. I Ungarn finner vi spor fra romerriket og middelalderen, det er også spor av bygninger og minnemerkninger fra den tiden Tyrkerne regjerte i Ungarn. På fjelltoppene i Ungarn ruger det fortsatt borger, høye murer og ruiner som gir landet ett gammeldags og ridderlig utsene.

 

Det er en omfattende vinproduksjon i landet, og det dyrkes også mye hvete og mais i Ungarn.

<bilde>

 

Befolkning

I Ungarn bor det nå ca 10 millioner mennesker. Gjennomsnittsalderen er ganske lav i Ungarn med 68,4 år for men og 77,1 år for kvinner. Av befolkningen er ca. 68 % katolikker og 25 %. Rundt 5 % er ateister eller ikke religiøse.

 

Historie

I andre verdenskrig deltok landet på lag med tyskerne. Og etter krigen ble landet tatt over av sovjetunnionen.

 

Etter krigen forsøkte kommunisten Bèla Kun å gripe makten, men ble styrtet av motrevolusjonære styrker ledet av Miklòs Horthy med hjelp fra rumenske antikommunister. Lederne i ungarn gjorde det til et monarki, men den eksilerte ungarske kongen (og østerrikske keiseren) fikk aldri tilbake tronen, tross flere forsøk, da seierherrene fra første verdenskrig la sterkt press på Ungarn for å forhindre det.

 

Økonomi/næringer

Ungarn er kjent for produksjon av jern og tjener godt på det. De eksporterer mye til russland. I Ungarn produseres det biler og bildeler til Europeiske merker.

 

Ungarn har også oppover årene blitt ett populært turistmål, som gir dem litt inntekter.

 

Vin er blitt dyrket lenge og de tjener bra på det.

 

Valuta: Ungarske forint (HUF), 100 HUF = NOK 3,17
BNP: 92,6 milliarder Euro (2007)
BNP vekstrate: 1,2 % ,0,4 % (2008), - 6,4%
Arbeidsledighet: 7,8 % (desember 2008), 9,7 %

 

 

Kilder

http://no.wikipedia.org/wiki/Ungarn   -  fakta

http://www.novasol.no/reisemal/ungarn/kultur.html    - fakta.

http://www.snl.no/Ungarn/befolkning - Fakta

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil