Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Buddhismen

Buddhismen

Handler om buddhismen. Håper den kan hjelpe dere :)

Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
15.09.2010
Tema
Buddhisme


”Å unngå å gjøre det onde, Gå inn for å gjøre det gode,

Foredle sitt eget sinn -

Slik er de våknes budskap.”

Dhammapada kapitel 14 vers 183.

Skrevet av en Buddha.

Buddhismen er en religion som omfatter en mengde tradisjoner, trosetsninger og handlinger. Kjernen er at ved hjelp av Buddhas guddommelig innsikt er det mulig for oss mennesker å frigjøre oss fra den evige sirkel av lidelse og gjenfødelse og oppnå Nirvana.

 

Buddhismen er det livssynet jeg syntes inneholder mest ”sannhet”. Den er ikke dømmende og har ingen bestemt Gud. Jeg har i lang tid lest buddhistiske tekster etter at jeg fant boken ”Dhammapada” på loftet. Boken inneholder historier fra Siddharta Gautamas liv og 423 buddhistiske vers fordelt på 26 kappitler.

 

400 år f. kr. grunnla Siddharta Gautama, den første Buddha, Buddhismen. Siddharta var sønn av sakyafyrsten Suddhodhana og dronning Maya, og bodde i Kapilavatthu, sakyanes hovedstad. Der levde han bekymringsløst med all komfort og luksus man kan ha, men den ene gangen han dro ut i byen alene ble han sjokkert over all sykdom, alderdom og død som fantes i verden. Han følte stor medlidenhet og sorg for menneskene han så, og det ble utenkelig for han å fortsette å bo i pallaset. Siddharta dro for å søke veien vekk fra lidelse, veien til lykke. Han oppsøkte de beste lærere i yoga og meditasjon.


 

Etter han hadde mestret deres teknikker for indre ro, reiste han videre ettersom han følte seg lik som da han hadde oppsøkt dem.

 

Siddharta prøvde så askese, noe som endte med at han nesten sultet seg til døde og skrev dette verset:

    ”Dåren må gjerne i månedsvis spise sin mat av en bladspiss, - han er ikke likevel verd en brøkdel av den som har innsett sannheten.”

Verset taler for seg selv, og Siddharta fortsatte å lete.

 

Seks år senere satt han under et løvrikt tre i dyp meditasjon og så inn i seg selv. Han hadde lukket øynene sine som Siddharta Gautama, og åpnet dem som Buddha.

 

Buddha forteller om misnøyen man har i livet før nirvana og hvordan den kan kureres via - læren om De fire edle sannheter og Den åttedelte veien.

De fire edle sannheter er:

1. Alt verdslig liv er utilfredstillende, splittet og innebærer lidelse.

2. Det finnes årsaker til lidelse: innbilning og forutinntatthet, grådighet, hat, arroganse og misunnelse.

3. Det finnes en ende på lidelse, som er nirvana.

4. Det finnes en vei som leder ut av lidelsen, ”Den åttedelte veien”.

Den åttedelte veien handler om:

Forståelse, tankemåte, tale, oppførsel, levebrød, bestrebelse, sindighet og konsentrasjon.

Denne læren er veldig viktig i Buddhismen.

 

Andre viktige ting å vite om Buddhismen er at:

    -Buddha er en tittel ikke en person.

    - Selv om man ofte tenker ”Kina” når man hører om Buddhismen, er den opprinelig fra India.

    - Buddhismen har høytider. Bl.a. Vesal, som markerer Buddhas fødsel, oppvåkning og død.

    - Samliv ikke er regulert i Buddhismen. Men selv om det ikke finnes regler unngår munker og nonner det ofte.

 

I tillegg er de tre juveler også i sentrum. Buddhister søker de tre juveler som er symboler på Buddha, Dharma (Buddhas lære) og Sangha (Fellesskapet mellom mennesker).

 

Selv om alt dette er sentralt innen Buddhismen er det delte meninger om hvordan det skal tolkes og hva som er viktig.

 

Det finnes hovedsakelig to typer Buddhisme: Theravada og mahyana. En av forskjellene mellom disse grenene er at mens theravada ser på Buddha som forbilde og veileder til frelse, er han selve frelsen for mahyana. En annen stor forskjell er karmalæren. Theravada mener at man bare kan frelse seg selv, mens Mahyana mener at ettersom alt levende har et gjensidig avhengighetsforhold er det ikke bare den enkeltes karma som er avgjørende. Man kan påvirke andres karma. For å forklare mer detaljert:

 

Theravada.

Theravada legger vekt på den enkeltes frelse gjennom meditasjon og at det er ingen gud som hjelper deg med det. Noe av det viktigste i theravadabuddhismen er at mennesker skal ta ansvar for sin etiske og religiøse utvikling. Theravada betyr ”de eldstes lære” og er utbredt i Sri Lanka, Burma, Thailand, Kambodsja og Laos. Theravada er den eldste tradisjonen innenfor Buddhismen og har trolig forandret seg lite gjennom tidene.

 

Mahayana.

Mahayana betyr ”den store vogn” og kaller Theravada ”den lille vogn” siden Theravada mener at man bare alene kan oppnå nirvana. Mahayanabuddhismen er den grenen man i Norge kjenner best ettersom den er utbredt i Kina, Tibet, Mongolia, Malaysia, Taiwan, Vietnam, Korea og Japan. Mahyanabuddhismen inneholder tre ulike rettinger:

-Zen Buddhisme som mener man kan oppnå nirvana gjennom meditasjon.

-Tantrisk Buddhisme(Vajrayana) som legger vekt på at alle tanker og følelser, selv de negative er en del av å være en Buddha.

-Tibetansk som fokuserer mest på munkenes og de lærdes viktige roller.

 

Buddhismen er veldig tilpassningsdyktig og passer for mange typer mennesker og i forskjellige kulturer. Buddhismen er sammen med Islam, Jødedommen, Hinduismen og Kristendommen en av verdens største religioner i dag.

    Takk for meg.

    Buddhister jeg kjenner


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil