”Drama er et estetisk fag; et kunstfag med forankring i teaterkunsten. Estetisk fag er sansbare, det vil si at det gir oss mulighet til å oppleve å uttrykke oss symbolsk gjennom kropp og stemme ved fysisk handling, verbale og kroppslige følelsesuttrykk og ord” (Sæbø, Drama i barnehagen 2003).
Drama handler om estetiske impulser og opplevelser som kan gjøre inntrykk på barna. I drama uttrykker en seg gjennom dramatiske handling, som både foregår i det tredimensjonale rom og i den fjerde dimensjon- tid. Peter Slade mente at det var pedagogens jobb å veilede barnet slik at det fikk gi uttrykk for sine egne inntrykk i den dramatiske leken. Han mente derfor at det kunne være lettere for pedagoger som var interessert i barns estetiske utvikling å bli gode dramapedagoger gjennom å lære om teaters virkemidler. Han viser hvordan barns rollelek utvikler seg gjennom det han kaller ”personlig lek” og ”projisert lek”. Personlig lek er når barnet hovedsakelig bruker sin egen kropp for å uttrykke seg. Projisert ( overført) lek er når barnet hovedsakelig leker ved hjelp av gjenstander og objekter. I rolleleken blir gjenstandene levendegjort, og får dermed en symbolfunksjon i leken (Sæbø, Drama i barnehagen 2003).