Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Gjengens lover

Gjengens lover

Stil om nasking.

Sjanger
Fortelling
Språkform
Bokmål

- Hva er det du liker best?
- Stratos….
- Greit, knabb en Stratos, så stikker vi.
- Nei, jeg…eh…har ikke lyst på Stratos nå.
- Jasså, erru pudding?
Arne følte seg klam og svett. Han likte ikke disse "oppdragene" han måtte gjøre. Arne var ny i gjengen. Lars derimot, var selvsikker og bråkjekk. Klart han hadde blitt tatt noen ganger, men det var ikke akkurat noe han tok særlig seriøst. Det var mandag formiddag, og de hadde begge "tatt fri". Skulke, var Arne vant til å si, men nå var det "å ta fri". De var på Rema 1000 - bare lave priser. Arne likte seg overhodet ikke. Det var grusomt å flytte fra Trøndelag, flytte fra alle vennene, flytte fra det gode miljøet i Rodalen. Men pappa hadde jo fått jobb her i Oslo, så de var pent nødt. Arne hadde ingen venner her, helt til han traff "taper-gjengen", som han likte å kalle den. Selvsagt sa han det aldri høyt, han ville helst beholde skalpen. Taper-gjengen var egentlig ikke vennene hans, det var bare dem han gikk sammen med.
- Nei, jeg er ikke pudding.
- Så ta den fordømte sjokoladen, da.
- Nei!
- Tenk hva Bula gjør hvis jeg forteller han dette.
Arne tok sjokoladen, spiste den opp på utsiden. Den smakte helt ufyselig.
- Greit! Det var ikke verst. Et øyeblikk der, så trodde jeg du ikke ville gjøre det.
- Hehe, jeg gjør det gjerne om igjen
Arne var livredd etter han sa det. Tenk om Lars skulle sette han på prøve igjen.
- Sikkert… Hør her: Bula har et oppdrag til oss. Han vil ha en ny bil, og har plukket ut en rålekker BMW 850 på brygga. Vi skal ta den i natt.
- Dæven døtte, det blir ikke lett.
- Slapp av, jeg kan det der.
Det beroliget overhodet ikke Arne. Han var ikke akkurat glad i Bula, og hadde ikke særlig lyst til å gjøre han tjenester. Men han var tross alt taper-gjengens leder, og hadde allmakt over dens medlemmer. Natta kom og Arne var på ingen måte klar for det fryktelige de skulle gjøre. "Dette kan umulig gå bra…", tenkte han. Å komme seg inn i bilen var ikke det store problemet, et kjapt brekk med kubeinet, så var de inne. Det kjedelige var at alarmen gikk, det ulte og peip så man ble helt ør i hue.
- Ingen bryr seg om det, beroliget Lars
Han tok tydeligvis feil. Tjuvkoble biler er kanskje lett for Lars, men det tar tid likevel. Ett minutt gikk, to minutter. Alarmen fortsatte å ule. Tre minutter. Hodet verket. Sju minutter, ti minutter. Alarmen fikk selskap.
- Helsike! Purken! Kjapp deg, Lars!
- HVA TROR JEG GJØR?
Lars var stressa nå. Politisirenene kom nærmere. Nå kunne Arne se de blinkende blå lysa på politibilenes tak. Lars tukla og klipte i den svære ledningsbunten under rattet. Han svetta som et svin, og når Arne kjente etter, gjorde han også det. Nå hadde det gått tolv minutter siden alarmen gikk.
- La oss stikke!
- Nei, snart ferdig.
Pokkern, nå var Arne virkelig nervøs. Tenk om de blei tatt, hva kom pappa til å si, hva kom mamma til å si. Politibilene svingte inn på plassen ved brygga. Det var to av dem.
- Vi stikker!
- Vær sikker!
De løp, og politimennene løp. Lars og Arne hadde ikke akkurat de store forspranget, og det tok ikke lang tid før politimennene hadde tatt dem igjen. - Nå gutter, hva driver vi med i kveld, da? Stjeler biler? Det er ikke bra. Arne husket plutselig noe mamma alltid hadde sagt: "Ja, det begynner med nasking i butikkhyllene…"

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil