Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Bestemmelse av blodtyper

Bestemmelse av blodtyper

Rapport i HTML-format.

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
23.07.2001
Utstyr:
Dråpeteller
Objektglass
Steril engangslansett
Anti- A-serum
Anti- B-serum

Hensikt: Vi skulle finne ut blodtypen til hver enkelt elev i klassen, og sammenligne resultatene med den resten av befolkningen.

Hypotese: Jeg har ingen idé om hva resultat jeg vil få, men jeg tror jeg vil få enten A eller 0 siden faren min(som er heterozygot) har A og moren min har 0.

Utførelse: Vi hentet utstyret, renset skikkelig fingeren der vi skulle stikkes med såpevann og deretter med sprit og bomull, dette for å få området rundt der jeg skulle stikkes så sterilt som mulig. Deretter ble vi stukket av en lansett, vi stakk oss på siden av fingeren fordi det er mindre nerver der. Så presset vi ut to dråper blod og la dem på et objektglass. Passet på å ikke berøre noe med bloddråpen så ikke noe skulle bli sugd inn i såret. Vi tilsatte Anti-B-serumet på den ene, og anti- A-serumet på den andre bloddråpen og sjekket om de koagulerte.

Resultat:
Jeg har blodtype 0, altså slik jeg forutså i hypotesen. Klassen hadde et uvanlig stort utslag på blodtype 0, kanskje har "smarte personer" noe til felles med blodtype 0?

Resultat for klassen:
A = 3 - 12.5 %
B = 1 - 4.2 %
AB = 1 - 4.2 %
0 = 19 - 79.2 %

I forhold til hele Norge:
A = 46%
B = 10%
AB = 4%
0 = 40%

Konklusjon: Jeg fikk hadde blodtype 0, jeg vet dette fordi blodet ikke koagulerte på noen av antistoffene. Hadde det koagulert med begge, hadde det vært AB, hadde det koagulert med antistoff A hadde det vært blodtype B o.s.v. Klassens resultater var ikke helt like resten av befolkningens, grunnen er nok tilfeldighetenes skyld.

Vurdering av forsøk: Dette forsøket gikk greit, selv om en del kanskje hadde en del nerver før, gikk det for det meste bra. Det største problemet var vel å se om blodet koagulerte(som ikke var veldig vanskelig).Du må passe på å være helt ren der du skal stikke, prøv å stikk på siden, pass på at ikke noe kommer inn i stikket, legg lansetten der den skal etter stikket, legg objektglassene i sprit og sitt rolig når du tar stikket.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil