Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Reklame

Reklame

Fagartikkel om reklame.

Karakter: 5- (9. klasse)

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
19.05.2010
Tema
Reklame


I dag blir vi nesten møtt av reklame idet vi går ut av døra vår, den finnes overalt i utallige former. De fleste av oss har nok sett en reklame på tv eller ved opphenging av plakater disse samt reklame på radio er kanskje de mest brukte reklameformene. I tilegg til de har vi avisannonser, reklame som kommer i posten og reklame i form av skjult reklame. Reklamer bruker virkemidler for å appellere til folk. Men det store spørsmålet er, hva vet vi egentlig om reklame?

 

Virkemidler som benytter seg av sanser i reklame

Når man lager en reklame kan man velge imellom tre typer virkemidler som benytter seg av sanser auditive, visuelle og litterære eller man kan bruke flere. De forskjellige virkemidlene benytter seg av forskjellige sanser for å få folk til å kjøpe et bestemt produkt. 

 

Audi betyr lyd på latin, dermed er det ganske innlysende at auditive virkemidler benytter seg av hørselen. Auditive virkemidler blir veldig mye brukt i reklamer på radio, auditive virkemidler kan ikke brukes på plakater eller i avisartikler ganske enkelt fordi det ikke går an å bruke auditive virkemidler på papir. Auditive virkemidler forekommer ofte på tv, men da i et samarbeid med visuelle virkemidler som til sammen lager en filmsnut. Denne filmsnuten vises som oftest på tv, men det er også mulig å vise den på en kino eller lignende steder. Oppgaven til de auditive virkemidlene i disse typene for reklame er å være bakgrunnsmusikk, snakkingen, lydeffekter og veldig mye mer. Denne formen for reklame er helt klart den dyreste og mest attraktive reklamen, for hvem har vel ikke tv eller lyst på en tur på kino?


 

Visuell betyr synelig på latin og er det virkemidlet som benytter seg av synet. Dette er den mest brukte virkemiddelet som finnes innenfor reklame. Den kan både samarbeide med litterære og auditive virkemidler, vi finner visuelle virkemidler i reklamer som er synelig for eksempel avisannonser, reklame som kommer i posten, reklame på tv, plakater og lignende. Det som er målet til den som lager en reklame med visuelle virkemidler er å fange personen eller personenes oppmerksomhet, ved hjelp av farger, kule lys, animasjoner, korte filmer og mye mer. Visuelle virkemidler sin viktigste oppgave innenfor reklame er å vise fram produktet det reklameres for, på en måte som vekker interesse for produktet og gir oss lyst til å kjøpe det.

 

Litterære virkemidler

Litterær betyr skriftlig og er det virkemiddelet som gir oss informasjon om produktet gjennom skrift. Litterære virkemidler kan bare samarbeide med visuelle virkemidler, men bare som skrift på et bilde eller som en rulletekst. Det blir svært ofte brukt litterære virkemidler på plakater og annonser i aviser og blader. For eksempel reklamen på side 13 i teksthefte det gode liv er en reklame for leppestift, der er det et bilde av en dame som tiltrekker en persons oppmerksomhet. Rundt om i bildet så er de 3 store overskrifter og 5 små tekster om hvorfor kjøpe dette. Denne reklamen er et veldig godt eksempel på at litterære virkemidler ikke kan virke uten det visuelle, fordi noe må tiltrekken ens oppmerksomhet.

 

Skjult reklame

Skjult reklame er den formen for reklame som er den sleipeste og mest utspekulerte, denne formen for reklame er at de som vil selge et bestemt produkt betaler en ganske stor sum for at de som er skuespillere i filmen skal ha på seg en bestemt genser eller kjøre en bestemt bil. På denne måten oppnår de at folk tror at de spesielle skuespillerne liker den skjorta og får lyst på den selv. For en ca uke side så jeg den nyeste James Bond filmen den starter med at James Bond kjører fra to slemminger fra den forrige filmen med en Aston Martin mens skurkene forfølger han med en Alfa Romeo. Jeg må innrømme at de bilene er mye mer kjent for meg en før og dermed har jeg blitt påvirket av skjult reklame, men ikke nok til å kjøpe bilene. Senere i denne filmen så etterlater James Bond en skurk i ørkenen og gir han motorolje for at han skal kunne ta selvmord, denne motorolje er merket med ”Joe`s motor oil”.

 

Forskjellige typer virkemidler for reklame

Det finnes mange typer virkemidler for reklame som vi ikke kan se eller høre, disse virkemidlene appellerer til hjernen og benytter seg gjerne av følelsene, humoren og personligheten vår. Eksempler på disse er humor, familie og samliv, følelser, antihelter, frykt, språk, kos og stemning og status i tilegg til disse finnes det nesten uendelige med undersjangere.  

 

Humor: Jo morsommere en reklame jo enklere vil personen som ser den huske den, denne personen vil også huske det produktet det reklameres med noe morsomt.

 

Følelser: Følelser spiller på følesene og drømmene våre og får oss til å tro at vi kan oppnå våre drømmer ved å kjøpe produktet det reklameres for.

 

Familie og samliv: Dette virkemiddelet gjør at du kjenner deg igjen i ditt eget liv og får det til å se ut som om produktet passer in i livet ditt.

 

Frykt: Frykt er også et virkemiddel som spiller på følelsene våre ved at det viser en situasjon som vi ikke vil havne oppi, denne reklamen viser også hvordan du kan unngå denne situasjonen ved å kjøpe et produkt.

 

Antihelter: Reklamen kan være med på å synliggjøre og akseptere forskjellige væremåter, ikke bare de ”vellykkede”. Vi finner også antihelter som er personer som vi kan le av eller synes synd på.

 

Status: Reklamen signaliserer at den som kjøper dette produktet vil oppnå en høyere status enn en helt vanelig person, reklamen signaliserer også at den som kjøper dette produktet vil få mer oppmerksomhet fra dem du ønsker det fra.

 

Språk: Noen ganger er det språket som er det viktigste med en reklame, men det er bare vis reklamen er rette mot en spesiell gruppe. Dette er viktig for at en spesiell gruppe skal kjenne seg igjen og få lyst på produktet.

 

AIDA prinsippet

AIDA er det en reklame trenger for å appellere til folk flest, AIDA står for attention som betyr oppmerksomhet, interest som betyr intresse, desire som betyr ønske om å eie et produkt og action som betyr action eller handling. Disse fire hoveddelene har en oppgave hver som skal sørge for at folk reiser seg og tar første buss til butikken.

Atention: Å skape en interesse og oppmerksomhet rundt produktet.

Iterest: Å få folk interessert i produktet.

Desire: Å skape et ønske om å eie produktet.

Action: å få folk til å kjøpe produktet.

 

Reklamer med bildemanipulering

Bildemanipulering er hvis man tar et bilde og legger det in i et program på data som kan forandre på bilde slik at det blir bedre og mer tiltrekkende personer. Eksempler på programmer du kan bruke til slikt er paint, pover point og photo shop. I solidox reklamene er det bestandig noen som har et usedvanelig hvitt smil som lyser sterkt, min antagelse er at de har manipulert smilene til de som er i reklamene med et av disse programmene slikt at det ser mye bedre og ikke minst hvitere ut.

 

Pris

De fleste reklamer koster ikke så alt for mye det vil si de som ikke er på tv, fordi tv er det mest populære massemediet i Norge og kanskje i verden også. Den gangen det var fotballmesterskap i Tyskland 2006 kostet reklamene som gikk i pausene mellom kampene over 1 million kroner. Dette var på tv2, men dette var heller ingenting i forhold hva tyskland tjente på så selge plakater som gikk rundt banen og som er til for at ballen ikke skal komme bort. Macdonald`s betalte nesten en milliard kroner for 15 meter med slikt, noe som er helt ufatelig.

 

Ulovelig reklame

For en god del år siden startet vi å reklamere for mange forskjellige produkter, da vi startet fantes det ingen regler for reklame, men det gjør det nå. For 30 år siden reklamerte aviser, plakater og lignende for alkohol og tobakk. Dette er kanskje uvirkelig for oss i dag spesielt med slagord som tobakk er bra for foretninger og slikt. Det tok ikke så lang tid før dette ble ulovelig, men det reklameres fortsatt for røk, tobakk og alkohol bare som skjult reklame i filmer og tv-serier. Dette er strengt forbudt og hvis politiet finner ut at en film ha skrevet under en kontrakt som innebærer dette vil de ikke få en mild straff. Det store problemet med dette er at filmselskap kan filme inn i land som ikke har det samme lovverket som oss. I dag er det bare antitobakk og alkohol reklamene som har noe med temaet å gjøre.


 

I mitt første avsnitt spurte jeg hva er reklame? Svaret på det er reklame er en sammensatt tekst som prøver å få oss til å kjøpe et bestemt produkt ved hjelp av forskjellige virkemidler som humor, frykt og familie og samliv. Reklame kan være utrolig dyrt og er en blanding mellom visuelle, auditive og litterære virkemidler som benytter seg av våre sanser. Reklame kan være skjult og ulovlige de kan også påvirke hvordan vi tenker og er. Vi finner reklame som sagt nesten overalt som lyd, bilder og tekst.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil