Japan angriper Pearl Harbor

Vi skulle skrive artikkel om 2. verdenskrig i samfunnsfag. Jeg skrev om Japans angrep på Pearl Harbor.

Karakter: 5+

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2010.04.19

Søndag 7. desember 1941 angrep Japan USAs militære base, Pearl Harbor. Dette angrepet dro USA inn i krigen og endret hele situasjonen.

 

Hovedsaken

Etter 1868 fikk Japan betydelig økning i økonomi og militære styrker. Japan ville oppnå likestilling med de store vestlige maktene og dette gjorde at landet kom i konflikt med sine naboland. Japan la under seg mye land i de krigene de hadde mot Kina og Russland. De tok hele Korea og deler av Kina.

 

USA og Storbritannia var da imot Japan og stengte fullt all import av olje og metaller. Dette gjorde at Japan fikk store problemer fordi 90 % av all oljen deres kom fra USA. Japan var nå nødt å velge mellom å slutte sine militære opperasjoner, eller å gå i krig mot USA. Japan valgte da å gå i krig.

 

Japans mål

Planen var å ta USAs Stillehavsflåte for at Japan selv skulle få litt pusterom. Sommeren 1941 startet Japan å trene mannskapet sitt. For at angrepet skulle fungere, var de avhengig av torpedoer. De torpedoene de allerede hadde fungerte kun på dypt vann, men i løpet av denne sommeren klarte de å få laget en som virket på grunnere vann.

 

Utenom torpedoene brukte de også 14 og 15 tommers pansergranater. De slapp granatene fra 3000m høyde.

 

Pearl Harbor blir angrepet

Japan hadde satt inn fem miniubåter som etter planen skulle ta amerikanske skip. Ingen av ubåtene unnslapp, og bare en av de ti som var med ubåtene overlevde. Han ble USAs første japanske krigsfange. Ubåten som klarte å ta USS "West Virginia" ble aldri funnet. Ikke nok med at de tok skipene, men de tok også den amerikanske hærens flybaser.

 

<bilde>

 

Over 90min varte angrepet, og i løpet av den tiden var 2403 personer drept, og fem slagskip senket. Selv om slagskipene var Japans mål, tok de fly og andre skip også. Nesten alle flyene de tok, traff de på bakken.

 

Angrepets konsekvenser

Angrepet var fra Japans side så ut som en enorm suksess. Men de hadde kun tatt syv skip, og fire av dem ble reist igjen. Så egentlig var dette bare en stor katastrofe. Hangarskipene var ikke blitt så ødelagt som de skulle blitt og seks måneder senere tvang USA Japans økonomi i kne.

 

<bilde>

 

 

KILDE: http://no.wikipedia.org/wiki/Angrepet_p%C3%A5_Pearl_Harbor 21.02.10

 

Kommentar:

Layout: Veldig fin layout med ingress, bilder og fine avsnitt. Bra du har med kilder.

Innhold: Godt innhold. Du skriver med egne ord og viser at du har forstått det som har skjedd. Bra fremstilling. På slutten kunne du skrevet noe om hva som skjedde da de allierte fikk USA på sin side.

Karakter: 5+

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst