Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Espen Askeladd og innbruddet

Espen Askeladd og innbruddet

Oppgaven var å skrive et eventyr med en moderne Askeladd.

Karakter: 5- (10. klasse)

Sjanger
Eventyr
Språkform
Bokmål
Lastet opp
12.04.2010
Tema
Eventyr


Det var en gang en rik mann som hadde tre sønner som het Per, Pål og Espen Askeladd. Alle bodde lykkelig sammen i et stort hus mitt i byen. Alle hadde en bra jobb og tjente bra. Men en dag så skjedde det noe helt forferdelig, huset hadde hatt innbrudd, og tyvene hadde tatt med seg alt de eide, til og med de 12 000 kronene Espen Askeladd hadde spart. Siden de hadde glemt å låse døra si så fikk de ikke igjen noen ting på forsikringen heller.

 

Etter en god stund med lite mat, mye vann og ingen jobb, fikk de høre av naboen sin at det var noen som hadde sett 9 menn som hadde fraktet med seg mange sekker oppover fjellia for noen dager siden. Siden politiet ikke gadd å bry seg mer om den saken lenger, tok de saken i egen hender å skulle opp dit å hente tingene selv. Faren var veldig glad i sønnene sine så han risikerte ikke å sende opp alle tre i tilfelle det skulle skje noe. Espen Askeladd sa til Per og Pål ”når de møter på trollet så må du gi ham noe magisk, eller så gjør han deg om til stein!”.


 

Per skulle opp dit først siden han var eldst og sterkest, og Pål litt senere og hvis de ikke kom hjem innen tre dager og tre netter så sendte han Espen Askeladd etter. Per tok bilen til far og kjørte opp en ganske lang bit. Etter langt og lenge møtte han på trollet, han var stor og veldig stygg og han hadde 3 store hoder. Per kom på at han måtte gi han noe magisk. Han rotet i bagasje rommet og der fant han et jernrør. ”Dette kan jeg jo gi til trollet, også sier jeg at det er magisk!”. Han ga han til trollet og sa at det var magisk. Trollet bare lo, og sa at ”den går jeg ikke på du! Og her kommer du ikke forbi!”, trollet tok han på hodet og Per stivnet til stein.

 

Imens så sto Pål og ventet på toget, fordi han skulle være litt mer miljøvennlig. Men toget ble forsinket siden toget hadde havnet i sjøen tidligere på dagen. Faren og Espen Askeladd satt og ventet lenge, og 3 dager og 3 netter gikk. Og da måtte Espen Askeladd ut. ”ikke gå deg bort nå da Espen Askeladd, og ta med deg brødrene dine hjem” sa faren når Espen Askeladd gikk.

 

Espen Askeladd var ganske smart for han gadd ikke å vente på toget, fordi det alltid var forsinka. Så han tok bussen. På bussen snakket han med tre pene jenter, og han kom fram til at de var prinsesser i nabolandet. Espen Askeladd spurte hvor de skulle og de svarte ”vi skulle egentlig på tur oppå fjellet her, men nå skal vi dit du skal”. Espen Askeladd hadde ikke noe valg han måtte ta med seg de vakre prinsessene. Når de kom frem til trollet så hilste Espen Askeladd pent ”god dag store troll!”, ”hei på dere!” svarte trollet muntert.

 

Espen Askeladd og prinsessene gikk videre, fordi det han hadde sagt til Per og Pål var jo bare tull. Når det kom frem til en bratt skrent stoppet han opp, og dro frem et par store sko. Det var sju mils sko. Han tråkket ned i dem, og sa at prinsessene måtte vente her til han kom tilbake. Han tok et lite skritt før han var ved hytta der de 9 mennene var. Det kom ut og var klare til kamp, men de løp fort når de så leke pistolen Espen Askeladd hadde. Espen Askeladd gikk inn i hytta, og der fant han igjen alle tingene deres og en kiste. Han tittet oppi og der lå det store mengder med gull, sølv og kopper. ”jeg er blitt rik!” ropte han! Han tok med seg det han kunne bære på, tråkket ned i skoene og tok et lite steg tilbake til prinsessene.

 

På turen tilbake så kunne de se en liten stein mann oppi bakken, de gikk opp og fikk se at det var Per! Den ene Prinsessa kysset han, og han ble seg selv igjen. Per ble så forelsket så han fridde med en gang, han brukte til og med den ene ringen som Espen Askeladd fant i kista. Pål sto fortsatt og ventet på toget, de kom seg den dit igjen og den andre prinsessa løp bort og kysset han på munnen, Pål fridde med engang akkurat som Per gjorde.

 

Kjærligheten blomstret da de kom hjem til faren. De fortalte at de hadde forlovet seg med prinsessene, og at de hadde funnet både gull, sølv og kopper. Faren ble så glad at han inviterte hele kongefamilien hjem for å feire tredobbelt bryllup. For Espen Askeladd giftet seg også, og det med den peneste av de! Han fikk også halve kongeriket. Så levde de lykkelig alle sine dager, i sine luksus villaer. Jeg vet ikke helt hvor de er men noen fortalte meg at det var rundt østenfor sol og vestenfor måne.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil