Min holdning til underholdning

Et kåseri om ulike typer underholdning - på andres bekostning.

Skrevet i 10. klasse.

Sjanger
Kåseri
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2010.03.15
Tema
Humor

Det finner mange kilder til underholdning. Man kan for eksempel logge inn på facebook. Etter helga, er det som regel et par førti stykker som har driti seg langt nedover leggen. Noen bokstavelig talt til og med. Når du er så drita, at du sleiker opp ditt eget spy, for ikke å sløse med alkoholen.. ok, det er kanskje mer kvalmt enn morsomt, men get my point, noens nød, er andres brød.

 

Skadefryd kalles dette. Glede på bekostning av andres ulykkelighet. Ordet stammer fra det tyske ordet Shaudenfreue, og vi vet jo alle at Tyskland avlet opp en av tidenes største helter; Adolf Hitler. Han lærte oss hvordan vi kan utnytte overskuddet av taperius vulgæris, også kalt tapere. En liten dose utdriting, er stor dose tortur, og vi har den perfekte underholdning.

 

Fjernsynsapparatet, også kalt TV’n, er vår hittil største underholdningskilde. Vi slipper å gå ut, og vi er nesten garantert underholdning på grunn av alle de forskjellige kanalene. Det er et utvalg for enhver. Hmm, i dag føler jeg meg litt rasistisk, jeg tror jeg skal se litt på Kristen TV!”

 

Hvilket bringer oss til enda en underkategori av humor og underholdning; rasisme. ”Alle barna kom fra Norge, unntatt Haina, hun var made in China.” HÆHÆ! Det har alltid eksistert, og vi ler av det daglig. Folk fra andre land, folk med annen tro, folk som er ANNERLEDES. De er god underholdning.

 

Rasismen går begge veier, dessverre. Her om dagen satt jeg på McDonalds, ingenting annet var åpent, det var kaldt, og det var et kvarter til bussen min skulle gå. Pakkisene klumpet seg sammen der, med buksene nedpå knærne, og snusen oppi hjernen, mens de skravla høylytt. Jeg satt der, søt og uskyldig som alltid. Ikke bare fikk jeg masse ekle blikk, men en ansatt kom bort, altså enda en pakkis. ”Do kan ikke sitte her og ikke kjope no!” ”Men jeg venter på bussen min! Hvorfor får de sitte her da? De har heller ikke kjøpt noe!” Her pekte jeg på de andre pakkisene. ”Din javla razizt! Do ikke bråke med broshane mine, jai skal sende fetterne mine på dai!” Du kan tenke de lo da! Underholdning på min bekostning er ikke gøy. Jeg bor i Norge, jeg er hvit og rik, det er JEG som har rett til å være rasistisk, ikke omvendt.

 

Underholdningen har hatt en enorm utvikling gjennom flere tusener av år. Før var det steining, nå er det Charter Feber og Paradise Hotel. Man ser allikevel en likhet, enten man er det fra før eller ikke, er resultatet allikevel det samme; man ender opp stein.

 

Jeg er ikke nødvendigvis noe storfan av all den nye underholdningen på TV. Å se folk drite seg ut, slår som regel aldri feil, men apropos Paradise Hotel; porno finner jeg på nettet. Og platinablonde silikonberter som har klysete guttunger med en promille på 0,8 mellom beina er ikke noe turn-on for meg.

 

For noen år siden, ble jeg mobbet. Jeg ble spyttet i håret, fordi jeg hadde farget det rødt. Jeg skjønner de godt jeg, jeg så jo ikke ut som alle andre! Der og da var det ubehagelig, men jeg fortjente det. Jeg var en taper, hadde det ikke vært for mobberne hadde jeg fortsatt vært det. Det at man kan kombinere underholdning og det å hjelpe noen syns jeg er en flott ting! Jeg er glad for at det er så mange mennesker som er villig til å hjelpe andre, selv om de er tapere, og ikke verdt en dritt.

 

Vi har jo de som jobber med humor og underholdning. De kalles komikere. De prøver å være morsomme, og noen klarer det til og med også! La oss ta for oss Anne Kath Hærland. Hun har skjønt det, vi liker å høre om hvor teit hun syns Ari Behn og Jan Thomas er! Yey, supergøy!

 

Jan Thomas, ja, han er morsom han! Han er jo HOMO! Uuuh, unaturlig. Og ikke nok med dét, han har jo mer botox i trynet enn Pamela Anderson har i en kvart pupp, og dét skal en del til! Jeg gleder meg til hun dør av forgiftning, det er underholdning det!

 

Vel, nå regner jeg med at du har fått et lite innblikk i hva jeg mener er underholdning. Så alt i alt, du får ikke mer moro, enn den du får på andres bekostning.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst