Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > C. S. Lewis og Prins Caspian

C. S. Lewis og Prins Caspian

C. S. Lewis' liv og verker, samt bokanmeldelse av Prins Caspan i Narnia-serien.

Skrevet i 9. klasse.

Sjanger
Anmeldelse (bok, film...)
Språkform
Bokmål
Lastet opp
13.02.2010


Clive Staples Lewis er en av Storbritannias største forfattere igjennom tidene. Det som er så spesielt med bøkene hans er at de passer for alle aldere. Bøkene hans har på en måte flere lag, man kan lese den mange ganger, men likevel oppdage noe nytt vær gang. Han er også kjent for sin kristne tro. Han er mest kjent for bøkene: The Chronicles of Narnia (Legenden om Narnia).

 

Jeg valgte C.S. Lewis fordi jeg har hørt mye bra om han og bøkene hans. Jeg har også hørt at han har et veldig bra budskap igjennom bøkene sine. En annen grunn til at jeg valgte denne boken var at jeg har lest flere bøker av han bl.a. ”Løven, Heksa og Klesskapet”, (meget bra bok). Boka jeg valgte (Prins Caspian) er den tredje boka i serien, og fire følger etter.

 

Oppvekst

C.S. Lewis ble født 29. November 1898 i Belfast i det som nå heter Nord-Irland. Som de fleste barn i det katolske Irland ble Lewis døpt, han ble døpt i St. Mark’s kirken i Belfast 29. januar. Hans far het Albert James Lewis, som var advokat, han slet mye med alkoholproblemer. Mor het Flora Augusta Hamilton Lewis og var en lovende matematiker og prestebarn, men hun døde da Lewis bare var ni år gammel. Lewis hadde et meget nært forhold til sin mor som lært han å elske bøker og fortellinger og oppmuntret han til å studere fransk og latin. Som liten hadde han en sterk fobi for insekter og edderkopper som ofte hjemsøkte han i drømme.


 

Lewis elsket å lese bøker og det var ikke vanskelig for han å finne noe å lese siden farens hus var fult av bøker. Fordi moren døde så tidlig var det faren som måtte oppdra barna. C.S. Lewis var minst av to barn og hans storebror het Warren Hamilton Lewis og var tre år eldre. De fleste kalte han bare for ”Warnie”. Som ung gutt hadde Lewis en merkelig interessert for ”påkledde dyr”. Han begynte veldig tidlig å skrive fortellinger selv, han hentet mye inspirasjon fra en forfatter som het Beatrix Potter. Lewis og Warnie hadde bl.a. funnet opp en eventyrverden som het Bloxen. De lekte med denne på loftet i huset, og de skrev ned mange av eventyrene. Senere ble mange av disse fortelingene publisert offentlig.

 

Da Lewis var bare fire år ble hunnen hans ”Jacksie” overkjørt av en bil. Etter dette annonserte Lewis at han skulle hete Jacksie. I starten nektet han å svare når noen kalte han for noe annet, men etter vært begynte han å godta ”Jacks” som etter en stund bare ble til ”Jack”. Dette kalle navnet ble så vanlig at venner og familie brukte det på han resten av livet.

 

Ungdom

I 1905 flyttet familien Lewis til ”Little Lea” som er i en annen bydel av Belfast. Der gikk han på en skole som het Campbell College. Etter at hans mor hadde død ble han sendt rundt på flere skoler. Han begynte først på Wynard school sammen med broren Warnie, og deretter på en skole som het Malvern school.

 

Når Lewis begynte å studere litteratur og filosofi som 16 åring. Etter at han hadde blitt konfirmert i St. Marks kirken kunne man se at Lewis hadde forlatt sin barnetro og ble ateist. Han begynte å bli interessert i gresk og norrøn mytologi. Det var på dette tidspunktet man kunne se forfatterspiren i Lewis. Han begynte som smått å skrive dikt, små fortellinger og opera. Han prøvde også å få ned på papiret sin nye interesse for mytologi og natur. I 1916 vinner Lewis et stipend til University College i Oxford, og Lewis tilbrakte etter dette mesteparten av livet sitt i Oxford. Få år etter at han hadde kommet inn på Oxford tok han eksamener og han mislykkes sterkt, spesielt i matte og algebra.

 

1. verdenskrig

Året er 1917 og krigen i Europa raser som verst og britiske styrker lider store nederlag. Siden Lewis var ire var han unntatt fra verneplikt, men likevel lot han seg verve til The British Army i 1917 mot sin fars vilje. Han ble innsatt som offiser i den tredje bataljon, som var de lettest bevæpnede styrkene.

 

På sin nitten års dag ankom Lewis fronten ved Somme valley i Frankrike. Der møtte han en annen ire som het Paddy More. De gjorde en avtale på at vis en av dem skulle falle i krigen, måtte den andre ta seg av familien som var igjen hjemme. Helt i begynnelsen av krigen likte Lewis samholdet og vennskapet mellom soldatene, men det gikk ikke lang tid før han skiftet ut den meningen og begynte å innse at krig bare var død, lidelse og elendighet. Etter hans store forbauselse klarte han å ta 60 tyske soldater til fange helt på egenhånd og han så at de tyske soldatene ikke bare var onde. I april 1918 ble han ganske kraftig såret av en granat og hans kjære venn Paddy Moore ble drept i sluttspurten av krigen. Da var krigen over for Lewis, for han hadde fått en skade i ryggen.

 

Da han kom hjem bodde han oss et ektepar som de kjente, siden faren hadde blitt verre med alkoholen. Dermed kunne han ikke være særlig til hjelp. Da han kom seg på bena igjen drog han til Paddy Moore sin familie for å innfri løftet han hadde lovet Paddy Moore i Frankrike før han ble drept i krigen.

 

Lewis ordnet det slik at moren og søsteren fikk flytte inn hos han i Oxford. Senere betalte han for pleie av Janie Moore (som var moren) helt til hun døde i 1951. Søsteren Maureen fortsatte å bo hos C.S. Lewis, og skiftet navn til Lady Dunbar of Hempriggs. Paddy sin mor kan av mange litteraturforskere sammenliknet med «Pasientens mor» i The Screwtape Letters og Mrs. Macready i Narnia – bøkene. Hun skal visst ha vært en sann plage for C.S. Lewis.

 

Fredstid

Da C.S. Lewis ble skrevet ut fra sykehuset begynte han å få store problemer med depresjoner som var følger av det han opplevde under krigen og det store savnet av hjemlandet Irland. Etter vært ble han fristilt fra tjenesten. Endelig fikk C.S. Lewis forsette på studiene for å fullføre det han hadde startet på University College i Oxford. Der gikk han ut med ekstremt gode karakterer i alle fag. Han gikk bl.a. ut med en "First", som var toppkarakteren i gresk og latinsk litteratur. Senere fikk han toppkarakter i filosofi og antikkens historie i 1922 og helt til slutt toppkarakter i engelsk i 1923. Men til tross for de fenomenale karakterene gikk det lang tid før han fikk en seg en jobb han kunne like. Han ønsket seg en undervisningsjobb på Magdalen College i Oxford. Han fikk jobben, men han ble ikke professor selv om han nesten underviste der i tretti år. Det var nok grunnen til at han etter en stund ble overført til Cambridge Universitetet der han senere ble professor i litteratur, middelalder og renessansestudier. Han fungerte som en slags ”lærer” på universitetet.

 

2. verdenskrig

Det er krig i Europa en krig som var mye verre for sivile en 1 verdenskrig, nå fantes det bombefly som kunne legge hele byer i ruiner. Under denne perioden med krig i Europa ble C.S. Lewis for alvor kjent blant det britiske folket. Han produserte veldig mange bøker og dikt i denne perioden og han fikk bl.a. et eget innslag som andaktsholder hos BBC radio. Han ble veldig populær hos radio lytterne. I tillegg ble også en god del av bøkene hans godt likt og brøytet veien for suksessen med hans senere bøker som for eksempel Narnia. C.S. Lewis var selv for gammel til å delta i krigen.

 

Vennskapen med J.R.R Tolkien

C.S Lewis fikk mange gode venner under oppholdet på Oxford. Her møtte han bl.a. J.R.R Tolkien som kanskje ble hans nærmeste collega og venn. Selv om for holdet de hadde ble mer og mer svekket mot slutten av livet. De delte den samme interessen for god snakk, later og øl på noen av de lokale pubene, som det er mange av i Oxford. C.S. Lewis og Tolkien meldte seg in i en klubb hvor de leste mytologi dikt og norrøne sagaer, de kalte seg The Inklings.(Dette kommer vi tilbake til).

 

J.R.R Tolkien hadde kommet litt lenger i sin forfatter karriere en C.S Lewis. Han hadde allerede skrevet store verk som: The hobbit, The Silmaillion og The Lord of the Rings. C.S Lewis begynte å bli mer og mer kjent som forfatter.

 

Mens Lewis bodde i Oxford fikk han seg en kjæreste som het Joy Davidman, og de giftet seg borgelig. Senere ble det mye surr rundt dette og forvirringer. Tolkien som den radikale kristne han var likte ikke dette. Det så virkelig ut som at meningene til Tolkien påvirket og formet det Lewis skrev og kom til å skrive. Nesten alle verkene Lewis har skrevet har et kristent innhold. Mange mennesker forbinner C.S. Lewis bare med religion og kristendom. Han er en person som har betydd mye for mange.


 

The Inklings

The Inklings var en sammensetning av flere forfattere som bodde i Oxford området. Det var en diskusjonsklubb der medlemmene holdt forelesninger for de andre medlemmene i klubben der de hovedsakelig leste opp fra sine uferdige verker og bøker. Medlemmene kom og gikk, men diskusjonsklubben bestod oftest av forfatterne J.R.R. Tolkien, C.S. Lewis, Charles Williams, Hugo Dyson, Owen Barfield, Robert Havard, Adam Fox, Nevill Coghill Charles og Christopher Tolkien og mange flere.

 

The Inklings holdt til i området rundt Oxford fra og med 1930- til en gang på 1950–tallet. De fleste av medlemmene var kristne og skrev som regel bøker med et kristent budskap. Det var også noen av disse medlemmene som var grunnen til at C. S. Lewis konverterte tilbake til den kristne tro i 1929. Medlemmene av The Inklings skrev mest fantasy bøker med et kristent innhold i sjangeren som Narnia, mange skrev også science- fiction. Noen av de første bøkene som ble presentert hos The Inklings var Tolkien sin Ringenes Herre, C. S. Lewis sin Reisen til Malacandra.

 

Konvertering til kristendommen.

Da Lewis vokste opp ble han oppdratt til den kristne tro og begge foreldrene hans var kristne, men allerede i tenåring alderen kunne man se at ateisten i han begynte å vokse. Senere i livet skrev han en fortelling om sin sjangling fra og til kristentroen. Her sier han bl.a. ”Jeg var svært sint på Gud fordi han ikke eksisterer”. Dette kan tolkes som om han egentlig trodde at Gud fantes, men han hadde et veldig dypt hat mot han for all urettferdighet som skjer i verden til og med mot hans egen mor. Uansett kan man likevel se klare tegn til ateisme i hans voksen liv, en gang skriver han i et brev til en venn: ”Alle religioner, nei det er bare myter ingenting er bevist”. Senere i livet er det helt tydelig å se at han gikk tilbake til sin barnetro og han ble en brennende kristen.

 

Død og arven etter han

Den 22. november 1963, en nasjon falt lydløs i bakken når et skudd fra en lagerbygning drepte president John F. Kennedy, hele verden er i sjokk.

”hem” hva mer kan ha skjedd denne dagen, det var akkurat på denne dagen Lewis døde. På grunn av Kennedy og en annen kjent britisk forfatters død (Aldous Huxley) ble nyhetene om hans død delvis overskygget av media.

Lewis hadde lenge merket nedtrapping på helsen, han hadde hatt blodforgiftning, betennelse i nyrene og hjerteinnfark tidligere.

 

C.S. Lewis levde bare i 65 år, men i løpet av livet rakk han å oppleve tre kriger 1 verdenskrig, 2 verdenskrig og starten på Vietnam-krigen.

 

C.S. Lewis ble gravlagt i Holy Trinity Church i Oxford. Selv om forfatteren døde ble han slett ikke borte, verkene og historiene etter han ligger fortsatt igjen. Lewis kommer aldri til å bli glemt.

 

Avslutning

Jeg er fornøyd med valg av forfatter og bok. C.S. Lewis var en spennende forfatter å jobbe med, det var mange spesielle hendelser å skrive om så det var umulig å få med alt, 8 sider var alt for lite. Et annet problem var at det dukket opp et par tekniske problemer underveis i prosjektet. Jeg syns at disse siste tre ukene har vært slitsomme, men lærerik.

En Magnetisk Legende

 

Fakta om boka

Eventyret fortsetter nå i den tredje boka, Prins Caspian. C.S. Lewis har skrevet 7 bøker i Narnia serien. Drømmen om Narnia, Løven Heksa og Klesskapet. Prins Caspian, “Reisen til det ytterste hav“, “Sølvstolen“, “Hesten og hans gutt” og “Den siste striden“. Alle bøkene foregår i en eventyrverden som kalles for Narnia. Boka har kommet i til sammen 10. Former, og boka ble utgitt for første gang på norsk i 1979 av Gyldendal AS. Boka er oversatt til norsk av Tormod Haugen, og uten bilder er boka på 160 sider. Mange av bøkene til Lewis har blitt filmatisert. Jeg valgte denne boka fordi jeg har lest forløperen Løven, Heksa og Klesskapet, og jeg syntes at stemningen i denne boken var veldig bra.

 

Handling

I Narnia er ikke alt som det skal, landet har blitt invadert av telemariner og kong Miraz holder Narnia i et jerngrep. Kong Miraz prøver å utrydde alle talende dyr, men dverger, fauner og kentaurer holder seg fortsatt skjult i skogen.

 

Kong Miraz har stjålet tronen fra Prins Caspian og den eneste grunnen til at han lever er at kong Miraz trenger en arving. En dag får han en sønn og Caspian er i livsfare. Prins Caspian rømmer fra slottet og setter kursen mot skogen som det ryktes skal være forbannet av onde krefter. Nok en gang trenger Narnia hjelp fra det fire søsknene: Peter, Susan, Edmund og Lucy. Etter hvert som dyrene samler seg, bygger det seg opp til et enormt slag som ikke ser så særlig lovende ut for Narnianerne.

 

Mye av boka handler om å samle inn flest mulig soldater innen det store slaget, fordi Narnianerne er ganske underlegne ovenfor den gigantiske telemarin hæren til kong Miraz. Det blir også noen små oppgjør før det store slaget. En annen stor konflikt er at noen av dyrene tror at Aslan vil komme, men mange dverger og andre dyr tror at Aslan bare er tull, og at alle dyrene er dømt til døden. Dermed blir konflikten: Skal vi vente på Aslan, eller ikke. Det lille fortrinnet Narnianerne har er at de kan tvinge telemarinene til å kjempe i skogen som telemarinene er veldig redde for, det har de grunn til.

 

Miljøet

Narnia er ikke som det var før, nå er det eviggrønne trær og blomster i alle farger. Blanke elver speiler seg i solen og du kan høre brusingen av store fosser. Frukttrær står overalt som om det skulle vært ugress. Om natten kan du se fauner og andre mystiske skapninger dansene i måneskinnet. Det er flere år siden noen har sett en sky på himmelen, men bak alt dette skjuler det seg en faretruende fiende. Prins Caspian skjønner at det store slaget er nær og at Aslan må skynde seg vis Narnianerne skal ha noe håp. De fire søsknene befinner seg fortsatt noen få dagsreiser unna.

 

Hvordan språket i boka var

Språket i boka var ikke veldig komplisert og det var ikke så mange fremmedord. Forfatteren fikk fram mye og han formulerte seg bra selv om han ikke hadde så veldig avansert språk og han overlater mye av hvordan personene og stedene skal se ut til leseren. Boka innholder mye bildebruk og sammenligninger for å beskrive hva som skjer isteden for å skrive det ordrett. Forfatteren er imponerende god til å skildre hvor vi er. Han forklarer konkret når han bytter med og være hos de fire søsknene og Prins Caspian. Det er en veldig bra rød trå i teksten, vis du klarer å dette ut av denne boken fortjener du medalje. Mye budskap ligger veldig dypt noe som gjør boka velegnet for alle aldersgrupper. Det er eventyr for de små, spenning for ungdom og budskap for de voksne. En ulempe er de sterke sammenhengs båndene mellom denne boka og forløperen Løven, heksa, og klesskapet. Noe som er med på å løfte boka opp er at Lewis i alle

sine bøker serverer morsomme replikker som det er vankelig å glemme.

 

Hovedpersonene

Det fire Pevensie søsknene er med i nesten alle bøkene og Aslan er med i alle, men det er alltid noen helt nye karakterer i hver bok.

 

Prins Caspian: Prins Caspian er en telemarin og en stor kriger. Han hadde bodd i et slott hele sitt liv men han var slett ikke bortskjemt. Han har langt sort hår, og var omtrent tjue år. Prins Caspian var en av de som ville starte slaget før Aslan kom. P.S Denne karakteren kommer også tilbake i ”Den siste striden”.


 

Kong Miraz: En ond nådeløs hersker som kan ha litt Nazi-lignende tendenser og når han sloss har han en enormt komplisert rustning. Han er en nådeløs kriger og har et veldig ustabilt temperament. Som leder er han veldig streng med sine underordnede.

 

Peter Pevensie : Den største av de fire Pevensie søsknene og den sterkeste. Han er den høyeste kongen av Narnia og når han ble kronet i Cair Paravel fikk han tilnavnet Peter den Strålende. Han er en ganske typisk britisk gutt med gulbrunt hår. Av de fire søsknene blir han en slags leder.

 

Susan Pevensie: Hun er den av barna som alltid tyr til sunn fornuft. Hun vet alltid hva som er rett og galt og retter opp når noe burde rettes opp. Når hun ble kronet i Cair Paravel fikk hun navnet: Susan den Godsinnete. Med sin stramme bue og hennes treffsikkerhet er du ikke trygg noen steder. Hun har langt skinnende brunt hår med store fornuftige øyne.

 

Edmund Pevensie: Han kan bli oppfattet som en litt usympatisk person i flere av bøkene og han kan virke litt arrogant, det er i alléfall min oppfattning. Han har svart hår og har alltid en liten krangel med storebror. I løven, heksa og klesskapet blir Edmund fremstilt som Judas.

 

Lucy Pevensie: Hun er den minste av de fire barna og har en livelig fantasi. Hun blir kronet som Lucy den tapre, er også veldig lojal og står for sine meninger. Lucy er også ganske følsom, selv om hun nesten alltid er munter og glad. Som alle henne andre søsken har hun masse fregner drysset over nesen.

 

Aslan: Han er en skikkelse i form av en talende løve som er en av hovedpersonene i historien/historiene. Han er en sterk og majestetisk figur, og han representerer den gode makt. Navnet Aslan er tyrkisk, og betyr «løve».

"Er han ufarlig?" sa herr Bever. "Hører du ikke hva jeg sier til deg? Naturligvis er den ikke ufarlig. Men han er god. Han er kongen, sier jeg jo."

 

Tema og budskap

Budskapet i boka har tydelig et kristent innhold, det er det gode mot det onde. Alle de fire Pevensie søsknene unntatt Susan mottar en endelig belønning i slutten av serien. Susan ser ikke lenger ut til å tro på det som skjedde i Narnia. Hun sies dessuten å ha blitt mer interessert i gutter og sminke, og det har fått noen til å tro at forfatteren hadde særdeles gammeldagse holdninger. Lewis var en mann som filosoferte mye. Telemarinene var egentlig oppdagelses reisende fra vår egen verden som hadde bosatt seg i Narnia.

 

På flere måter kan denne historien likne på det som skjedde i Amerika og indianerne der, for da Telemarinerne kom utryddet de “urbefolkningen”. Kanskje har vi noe å lære av denne boka. Situasjonen med om Aslan kom eller ikke kan likne på at vi mennesker vil gjøre ting selv og bestemme selv.

 

Min mening om boka

Jeg likte boka veldig godt, det er en god stemning og en meget bra historie. Det virker som om hver minste detalj i boka er nøye gjennomtenkt. Mange av tingene som skjer i boka kan også sammenlignes med ting som har skjedd i hans eget liv, og skal du bli bedre kjent med Lewis som person kan det rett og slett holde å lese bøkene. En meget bra stemningsfull bok som er vært å ha i bokhylla. 7/10

 

C.S. Lewis - en kort bibliografi

Her får du et innblikk i en liten flik av det C.S. Lewis har skrevet. Tro meg, i alt er det nok til å tømme en skriver for blekk.

1:

Spirits in Bondage

dikt

1919

2:

Dymer

dikt

1926

3:

Perelandra

Voyage to Venus

science-fiction roman

1943

4:

Prince Caspian

Narnia.4, barnebok

1951

5:

The Silver Chair

Narnia.6, barnebok

1953

6:

The Horse and his Boy

Narnia.3, barnebok

1954

7:

The Last Battle

Narnia.7, barnebok

1956

8:

The Boxen Stories

Barnebok

1985

9:

Rehabilitations

litterære essays

1939

10:

Miracles

Roman

1947

11:

Mere Christianity

Kristen litteratur

1952

12:

Letters to an American Lady

Roman

1968

13:

Surprised by Joy

Selvbiografi

1955

14:

Letters of Lewis

Selvbiografi

1966

 

Dette var et lite tilegg med noen bøker Lewis har skrevet. Som man kan se var de en stor arv etter denne mannen som veden kommer til å ha glede av i lang tid.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil