Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Paulus

Paulus

Fordypningsoppgave i RLE om Paulus. Egne refleksjoner er ikke lagt med fordi alle har egne tanker om emnet.

Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
12.02.2010
Tema
Kristendom

Fakta om:

Paulus' far var av Benjamins stamme. Saulus selv var vokst opp i en fariseisk tradisjon. Han snakket arameisk og gresk , og han lærte hebraisk. Samme som sin far, så ble han utdannet som teltmaker. Etter en hendelse omrking år 35 da Stefanus ble steinet til døde, bestemte Paulus seg for at han skulle søke og bekjempe de kristne, og fange de kristne lederne. Da Saulus dro mot Damaskus for å forfølge kristne, ble han blindet av et lys ifølge Apostlenes gjerninger. Han falt til jorden, og en stemme spurte hvorfor han forfulgte ham. Saulus spurte hvem han var, og da svarte stemmen at det var Jesus, og at Paulus måtte dra inn i byen å bli fortalt hva han skulle gjøre videre. De som var i lag med Paulus til Damaskus ble forskrekket fordi de hørte stemmen, men så ingen som snakket. Paulus ble blind etter synet han fikk, og fikk det ikke tilbake før han nådde Damaskus. Etter han ankom stedet ble han døpt av Ananias, og dermed fikk Den hellige ånd. Da Paulus reiste til Jerusalem for å treffe Peter, ble han tatt i mot av sin venn Barnabas. De fleste andre apostlene var skeptisk til Paulus fordi de hadde hørt om han som kristenforfølger. Men etter de hørte at han hadde omvendet seg til Gud, ble de glade. Saulus Paulus startet snart på sine store misjonsreiser.

 

Filemonbrevet:

Filemonbrevet er brevet som henvender seg til «vår kjære venn og medarbeider Filemon, vår søster Appia, vår stridskamerat Arkippos og menigheten som samles i mitt hus». Den nåværende situasjonen handler om slaven Onesimos/Onesimus. Det er blitt vanlig å anslå at Filemon var slaveherren, men det kan heller ikke utelukkes at det er Arkippos. Brevet handler om at slaven Onesimos har rømt, og deretter oppsøkt Paulus. Onesimos håpet på at Paulus ville be Filemon om å sette fri ham fra fangenskap. Paulus ville ikke det, men han skreiv i stedet i brevet at Filemon ikke skulle betrakte ham som en slave, men som en kristen bror.

 

En annen måte å tolke dette på er at Paulus kanskje var redd for å gå over til kristendommen som vises med at han ikke ville be Filemon sleppe Onesimos fri, istedefor bare be han se på ham som en kristen bror. Det viser seg uansett at Paulus uansett til slutt går helt over til Kristendommen.

 

Misjonsreisene:

Paulus dro på tre misjonsreiser som til sammen varte i 15 år. Meningen med reisene var å lage nye menigheter og kirkesamfunn og for å sjekke de som allerede var der. Han dro mange plasser, og flere steder var han lenge; for eksempel på Efesos i tre år. Saulus hadde også mange ulike medreisende, der flere av de ble igjen på enkelte steder som de reiste igjennom når de dro til neste by. Og i alle byer og reiser har Paulus og medarbeiderne vært i fare, for eksempel i fare for å bli ranet, pisket eller sultet ihjel. Alle misjonsreisene var med på å danne kristendommen og spre Guds budskap. Etter Jesus er Paulus den NT sier mest om.

 

 

Kilder:

http://no.wikipedia.org/wiki/Apostelen_Paulus

http://no.wikipedia.org/wiki/Brevet_til_Filemon

http://no.wikipedia.org/wiki/Apostelen_Paulus#Misjonsreisene

Under samme himmel 3: Elevbok (s.106 og 107)

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil