Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Læreren min

Læreren min

Stil/kåseri om læreren min.

Sjanger
Kåseri
Språkform
Bokmål
Lastet opp
09.02.2010

Læreren min er seriøst noe for seg selv. Det er mange ganger jeg har undret på hvilket kjønn dette menneske egentlig er. Den ene dagen har ”hun” makt som et kvinnemenneske som eier både pupper og sjarm, og den andre dagen er ”han” en tøffel som virker å ha pugget de 4 mest viktigste ordene etter ekteskapet, ”Du har rett kjære”. Jeg liker derfor å si at min lærer er tvekjønnet, enten denne skapningen egentlig er husmor eller sofaslask på fritiden.

 

Men hvordan har egentlig denne skapningen blitt til? Denne skapningen som jeg kaller lærer, faktisk den personen som følger meg mest her i livet, etter mine foreldre. Disse fortapte utskuddene som samfunnet mot all fornuft har skapt til å undervise sitt avkom. Personer som skal undervise oss og trykke ubrukelig kunnskap i hodene på oss i flere år. Den eneste fornuftige jeg ser i dette er at man får samlet disse fortapte sjelene av noen hyperaktive og dehydrerte utskudd innenfor et bestemt område. Da kan vi i alle fall lette litt på skuldrene og tenke på de andre sikkerhetstiltakene som trengs her i verden.

 

Læreren min er veldig streng på hodeplagg når det gjelder visse timer. Det er ikke mange av oss som sitter med hodeplagg, men noen må jo gjøre det når det hvite pulveret har dalt ned utenfor vinduet. De fleste er jo gutter så klart, men tro om alle guttene skulle ta av seg capser og luer og vi skulle se håret deres folde ut. I det vi jenter ser at lærerne må bruke hekkesaks for å komme mellom pultradende eller i verste fall setter seg fast i denne stålulla, tror jeg ikke det er mange av oss som har lyst til å føre den menneskelige reproduksjonen videre. Det er ikke rart at min lærer slår hardt ned på dette, hvilken lærer vil vel miste sjansen til å oppfostre et barn som kan foldes inn i en ny generasjon med utskudd.

 

Så har du i noen timer, der du sitter krokrygget over et rutete ark, gnikker deg i pannen og blir forbandet når du ikke forstår hvorfor x er det samme som 5. Så samler du endelig motet til deg og rekker opp hånden, og spør om hjelp slik at læreren kommer og slenger seg over krokryggen din. I det du skal til å spørre hva som feiler hoderegningen din, kjenner du et snev av blandingen mellom gårsdagens frokost og dagens kaffe. I det du får brekninger tenker du inni deg at dette mennesket skulle virkelig ha fått et gavekort eller et års forbruk på det beryktede munnskyllet sb12.

 

Disse timene der du får springe rundt og kjenne på hvilke deler av kroppen som disser mest, er de mest gøyale timene du kan få. I det du springer opp på tribunen for å gjøre en ape av deg selv og kameraten, for nå har du endelig lært hva ”Åstedsforlikskomisærsupliantvalgberamelsen” er i samfunnsfagen. Så ser du læreren noterer så blekket spruter. Etter timen får du høre at man skal ikke ”rævkjøre hverandre, man må utnytte hverandre på en bedre måte” da kan du ikke la være å falle sammen i latter og tårer. Kanskje du burde tenke over hva du skal si før du åpner munnen kjære gym lærer? I alle fall får vi oss en god latter, så i tillegg til aktiv mosjon skal vi nok leve lenge i denne klassen.

 

Læreren min syns også det er veldig moro og gi oss masse innleverings oppgaver, skriv om ditt, skriv om datt! Dette fortapte mennesket kommer trampende inn i klasserommet, setter fra seg sekken og gir oss oppgaver på oppgaver. Vi er virkelig ikke blekkspruter altså.  

 

Snakk om å elske å se andre lide. Skapningen smører seg med synet av svette, blodslit og tastatur knapper som fyker mellom klassens 4 vegger. Av alle lærere jeg vet om, tror jeg det er denne skapningen jeg forstår meg mest på. Så sterke meninger og slik en fornuft blant alt strevet som denne personen utsetter oss for har jeg aldri opplevd før. Det er i denne posisjonen læreren min oppfører seg mest som et kvinnemenneske, og kaller en spade for en spade og ikke et graveredskap eller supershovel X2000.

 

Jo da, læreren min er kanskje tvekjønnet. Men jeg tar det jeg får, og det finnes bare ett ord som beskriver læreren min, og det er superoptikjempefantafenomenalistisk. Jeg er ufattelig glad for at jeg får være med på et slikt opplegg, med så mange rare dyr.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil