Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > "Døden på Oslo S" av Ingvar Ambjørnsen

"Døden på Oslo S" av Ingvar Ambjørnsen

En analyse av "Døden på Oslo S".

Sjanger
Analyse/tolkning
Språkform
Bokmål
Lastet opp
26.11.2009

Jeg har lest boken Døden på Oslo S som er en roman som er skrevet av Ingvar Ambjørnsen. Denne boken ble gitt ut av Cappelen forlag i 1988. Boken er den andre boken i Pelle og Proffen serien. Boka er også filmatisert.

 

Som nevnt så heter forfatteren Ingvar Ambjørnsen. Ambjørnsen er en norsk forfatter har skrevet mange romaner, der de fleste handler om kriminalitet og narkotika. Forfatteren har fått prisen for 80-tallets beste barne- og ungdomsbok av Den norske bokhandlerforeningen i 1991 for boken ”Døden på Oslo S”. Det er ingen tvil om, hvilken målgruppe han skriver til.

 

Pelle og Proffen er bestevenner som liker å løse mysterier. En dag finner de tilfeldigvis en avisartikkel, hvor det står at det har vært hærverk på minst 50 tusen kroner ved et barnehjem. Senere får de vite av broren til Pelle som er en journalist i avisen at det er Filla som er bak dette, som var en gammel venn av bestevennene. Pelle og Proffen prøver å finne Filla for å hjelpe han for at han ikke skal havne i fengsel. Mens de leter, så treffer Pelle en jente som heter Lena, og som han blir godt kjent med henne. De finner ut hvor Filla er, og hvorfor han gjorde dette. Det Pelle og Proffen får vite er at lederen ved barnehjemmet har misbrukt mange av jentene og at en av jentene er søstera til Filla. De får senere vite at Lena har blitt utnyttet på denne måten og at hun går på hasj. Med nok bevis klare de å anmelde lederen til politiet. Lena får hjelp av Pelles mor for å komme seg ut heroinavhengigheten.

 

Handlingen foregår i Oslo. Vi får beskrivelse fra steder, bygninger og gater i Oslo, som gjør vi kan selv oss danne egne bilder mens vi leser. Vi får to forskjellige miljøer i boken, det ene miljøet finner vi i Pelles hjem, og det andre miljøet er når Pelle og Proffen skal løse mysteriet, vi får også et innblikk i hverdagen til Lena, Filla, Stein og andre ungdommer. Det er Filla som starter konflikten i boka, ved at det er han som har stått bak hærverket ved barnehjemmet, men etter hvert forsetter dette som et mysterium til de løser mysteriet.

 

Boka starter rolig, men den blir mer og mer spennende for hvert fakta som Pelle og Proffen finner for å løse mysteriet. Vendepunktet er når proffen får vite at Lena ble misbrukt av lederen ved barnehjemmet. Romanen fikk en positiv avslutting.

 

Hovedpersonene er Pelle og Proffen, mens bi personene er Lena, Stein og Filla. Selvom Pelle og Proffen er hovedpersonene, så er Pelle den viktigste personen i handlingen, siden alt som skjer har en sammenheng med Pelle. Lena er rusmisbruker, som også er ”kjæresten” til Pelle.

 

En sånn har jeg ikke lest på lenge, og det er sånne bøker du ikke kan legge fra deg, først når du har begynt å lese den. Du kjeder ikke deg under hele boka. Boka er lettlest og det er få fremmedord. Forfatteren er veldig flink til å forklare med noen ord, og det kommer det fram han skal. Jeg vil anbefaler boka til alle som like krim & ungdomsbøker i aldersklassen 13 år og oppover.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil