Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Offentlig dagbok

Offentlig dagbok

Essay om blogging og aktuelle temaer rundt det.

Sjanger
Essay
Språkform
Bokmål
Lastet opp
08.11.2009


Blogging er veldig aktuelt for øyeblikket og har vært det en stund nå. Det sprer seg som ild i tørt gress! Men hva er det egentlig? Og hvorfor er det så populært?

 

Blogging er ikke bare en ny trend, men et nytt fenomen, et nytt ord og en stor nyhet! Blogging har vokst seg så stort nå, at det har blitt mer enn et vanlig sosialt websamfunn. Bloggesamfunnet har vokst seg så stort at det er blitt en politisk arena, men også en arena for mennesker som vil ytre sine meninger eller bare ”blogge” om hvordan de har det.

 

Det å blogge er en relativt ny trend. I starten var det få som skjønte den automatiserte publiseringen og hvor enkelt det egentlig er. I dag kan hvem som helst lage sin egen blogg og skrive om akkurat hva de vil eller publisere nesten hva de vil. Man kan legge ut innlegg med bilder, sanger og videoer. Det er blitt så enkelt, man kan til og med bruke sms eller mms for å publisere tanker og meninger.

 


Kommunikasjon

Kommunikasjon betyr felles, allmenn og vanlig. Det betyr å være felles om ord og handlinger, å opprette et møte mellom sender og mottaker. Det er veldig mange måter å kommunisere på, enten man tenker på enveis og - toveiskommunikasjon. Eller mer direkte kommunikasjon som at man foreksempel ikke kommuniserer likt i en politisk debatt som i venneprat.

 

Den mest grunnlegende og direkte formen for kommunikasjon er samtalen, nær i tid og rom, veksler mellom å ha ordet i en naturlig toveiskommunikasjon. Men vi har også veldig mange indirekte måter å kommunisere på også, gjennom et medium foreksempel. En bok, avis, fjernsynet, radio eller selvfølgelig Internett (diskusjonsforumer, blogger, etc..) Hvis man leser en blogg, er man en aktiv mottaker og kan svare og kommentere på bloggeinnlegg. En passiv mottaker kan ikke svare, og det blir enveiskommunikasjon. Blogg kan også bli brukt som massekommunikasjon, hvor sender henvender seg til store og ukjente publikum.

 

Bloggebølgen

Blogg.no er et nettsted hvor du kan skrive om absolutt alt, legge ut bilder, lydklipp og filmer og mye mer. Det er også helt gratis. Det er blitt utrolig populært å blogge det siste året, men hva er det som gjør det så populært?

 

Yvonne er en alminnelig jente som er med i bloggesamfunnet på nettet, hun sier – ”Når du er blogger og har lesere er du med en gang med i et bloggesamfunn. Og alle ”bloggere” har noe til felles. Alle vil være del av noe. Blogging handler om å gi litt av seg selv og sine meninger, og få andres meninger tilbake. En respons på dine følelser, tanker og meninger. Jeg begynte å blogge fordi jeg kastet meg på den store ”bloggebølgen”. Nå blogger om alt og ingenting”.

 

En blogg har et utrolig mangfold og kan brukes til så mangt. Vi har de som Yvonne, som liker å fortelle om alt om ingenting og hva som skjer i hennes verden, også har vi de med politiske eller andre meninger som de vil få ut i offentligheten. Vi har også de menneskene som bruker blogg som et toveiskommunikasjonssystem med familie og venner. Hvis de er bortreist, men vil holde kontakten og oppdatere de hjemme.

 

http://yvonnenicole.blogg.no/

Yvonne Nicole sin blogg, personlige og private innlegg

 

Blogging er en slags offentlig dagbok hvor bloggeren selv kan fortelle omverdenen om hva som skjer i bloggerens verden. Det blir ofte brukt til å holde orientere venner og familie, men blir nå også brukt som et medium av offentlige personer for å nå ut til folket. Mange av politikerne som styrer i dag blogget før valgkampen for å nå ut og vinne stemmer. Politiske debatter og saker de arbeider på tar aldri slutt, og blogging er en fin måte å følge med på arbeidet til de forskjellig partiene på. Nedenfor ser du Jens Stoltenberg sin politiske blogg, hvor han orienterer omverdenen om hva som skjer innad partiet og sakene de behandler. Mette Hanekamhaug er ung og er ny stortingsrepresentant for Fremskrittspartiet. Det har vært mye snakk om henne og hennes blogging under valgkampen, blant annet er det sagt at hun har en nærhet til allmennheten. Mette Hanekamhaug blogger om politikk og hennes personlige liv i samme blogg. Mette Hanekamhaug blander privatliv og jobb. Dette er en mye brukt metode som brukes i forskjellige settinger, og ofte brukt for å vise jordnærhet og øke antall alminnelige lesere, ved å vise at hun er en av de.

 

http://mettehane.blogspot.com/

Mette Hanekamhaug sin blogg, med politiske og personlige innlegg.

 

http://jensstoltenberg.no/-/sandbox/show

Jens Stoltenberg sin blogg, med politiske innlegg. En såkalt ”Politisk blogg”.

 

WORLD WIDE WEB

Bjarne Sverkeli skriver i sin nokså alminnelig blogg ”Snakk med Sverkeli” - Å blogge er en sosial greie som sorterer under konseptet “Web 2.0“. (Web 2.0: World Wide Web med deltagerdrevne, interaktive nettjenester) med deltagerdrevne interaktive nettjenester, mener man disse sosiale nettverkene som har blomstret opp i løpet av de siste årene. Facebook, Twitter, Biip, Nettby, blogging og masse mer. Man kan delta i konkurranser og diskusjoner, det er et sosialt medium som alle kan bruke. Tanken bak disse sosiale mediene og Web 2.0 konseptet var å ta i bruk kollektiv intelligens, personer med sterke meninger kan rive seg løs på nettet og skrive hva de vil, og andre kan komme med innvendinger eller kommentarer. Eksempler her er hvordan bloggen med mulighet for tilbakemeldinger og diskusjoner eller profilsider hos sosiale tjenester har tatt over mye av markedet etter de personlige hjemmesidene som hadde sin storhetstid rundt årtusenskiftet. ”Freewebs” og ”Piczo” ble lenge brukt, men nå har de alle fleste gått over til blogg og andre sosiale nettverk.

 

http://sverkeli.no/

Bjarne Sverkeli sin blogg, med politiske og personlige innlegg.

 

Delte meninger

Det er utrolig mange delte meninger på blogging og offentliggjøring av livet ditt. Josefine skriver i et innlegg på nettet – ”Det virker som man tror at folk er veldig interessert i ditt liv og virkelig kunne ofret mye for å møte deg. Jeg syns blogging er de "normale" menneskers måte å være kjendis på. Man føler seg sikkert litt viktig og sånn.” Andre mennesker mener det er helt normalt å blogge, og at det sunt og dele meninger og få kommentarer og tilbakemeldinger. Er ikke offentliggjøring av navn, telefonnummer, adresse og skattelistene noe av det samme? Bare mer frivillig? Noen skriver selvfølgelig ikke om det aller innerste og mest private, men er det riktig å ha en slik sosial ordning? Enten man blogger fordi man vil ha en respons på sine følelser, tanker og meninger eller om du vil ha ut et målrettet budskap.

 

Blogging er blitt utrolig populært i løpet av noen få år. Lever vi i en så mye mer liberal og akseptabel verden nå, at det ikke er unaturlig og unormalt og spytte ut om privatlivet vårt til alle verdens mennesker? Hvis det stemmer er jo dette en utrolig oppnåelse for menneskeheten. Å klare å ha en så klar og tydelig kommunikasjon mellom mennesker over hele verden, det er fascinerende. Men det å ytre sine meninger i dagens samfunn er enkelt, men det var nok ikke like enkelt før. Ikke før blogging, diskusjonsforumer og sosiale webtjenester kom. Så er blogg er blitt en suksess? Det opp til enhver og bestemme. En blogger fordi en vil ha en respons på sine følelser, tanker og meninger eller ha ut et målrettet budskap.

 

 

Kildeliste:

Notater fra mediekommunikasjonsboken og Dialog 2 boken


http://www.dinside.no/219871/dette-er-blogging

http://no.wikipedia.org/wiki/Web_2.0

http://sverkeli.no/nye-medier/nam-reklame-er-ikke-det-bare-sa-1990#more-33

http://www.ungdomswebben.no/

http://sverkeli.no/

http://yvonnenicole.blogg.no/

http://josefin.pointblog.no/hvorfor-er-blogging-saa-populaert-.html

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil