Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > "Frelseren" av Jo Nesbø

"Frelseren" av Jo Nesbø

Særemne om boka Frelseren, skrevet av Jo Nesbø.

Sjanger
Særoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
20.10.2009


Jo Nesbø

Oppvekst og utdanning

Jo Nesbø ble født 29. mars 1960 i Oslo, men vokste opp i Molde. Han vokste opp i en familie som var opptatt av lesing og fortelling. Moren var bibliotekar og faren pleide ofte å sitte i stua og fortelle lange historier. Det Nesbø var mest opptatt av var fotball. Han spilte på toppserielaget til Molde da han var 17 år og helt sikker på at han skulle bli profesjonell i Tottenham. Derfor brydde Nesbø seg ikke om skolen og skulket ofte. Så røyk korsbåndene i begge knærne og Nesbø måtte finne seg en annen hobby. Karakterene hans var veldig dårlige og derfor var mange av mulighetene stengt.

 

Han søkte militærtjeneste i Nord-Norge og brukte den fritiden han hadde til å arbeide seg gjennom gymnaspensum igjen. Denne gangen fikk han toppkarakterer og utdannet seg til siviløkonom og finansanalytiker. Han flyttet senere til Oslo og jobbet som både aksjemegler og journalist. Nesbø hadde også vært opptatt av musikk. En gang hørte han en ung jazzbassist spille, dagen etter startet de popgruppa Di Derre. Et år senere reiste de på turné og to år senere fikk de platekontrakt. Nesbø hadde sett hva som skjedde med de fleste bandene, så han beholdt jobben. Dermed jobbet han som aksjemegler på dagtid og spilte konserter på kvelden. Til slutt fikk han nok og tok permisjon i et halvt år. Han satte seg på flyet og reiste til Australia.


 

Jo Nesbø som forfatter

En forlagsansatt hadde spurt Nesbø om han kunne tenke seg å skrive en bok om hvordan det var å spille i et band og reise rundt på turné. Han kunne gjerne skrive en bok, men det måtte være om mord og kjærlighet. Så da han satt på flyet på vei til Australia, begynte han å få ideer til romanen ”flaggermusmannen”. Da han kom tilbake til Norge hadde han med seg et bokmanus. Det var slik Nesbø begynte å skrive.

 

Navnet hans var kjent fra før av gjennom popgruppa Di derre. For at det ikke skulle være med i vurderingen av manuset til ”flaggermusmannen”, ble det levert til Aschehoug forlag under pseudonymet Kim Erik Lokker. Da forlaget ringte og fortalte at de ville gi ut boken, sa Nesbø sitt egentlige navn, men kontaktpersonen fra forlaget hadde ikke hørt om han.  Jo Nesbø gav ut boka under sitt egenlige navn. De har senere gitt ut mange flere av Nesbøs bøker. Han har solgt en og en halv millioner bøker i Norge, og de er oversatt til rundt 40 språk. Det som er litt spesielt er at Nesbø lyktes med skrivingen sin med en gang, og den første boken hans gikk rett til topps.

 

Jo Nesbø skriver ofte om plasser han selv har vært. For eksempel i ”flaggermusmannen” er handlingen fra Australia, hovedpersonen sover på samme hotell som Nesbø gjorde. Da han skulle skrive ”Kakerlakkene”, reiste han til Bangkok, som er stedet der handlingen i boken foregår. I boken ”Sorgenfri” foregår handlingen i Oslo, i gata der Nesbø bor. I syv av krimbøkene til Nesbø, er hovedpersonen Harry Hole. Nesbø har selv sagt at Hole kan minne litt om seg selv.

 

Når Nesbø skal skrive bøker liker han å ha en deadline. Han bruker ”ordtelleren” og skriver et visst antall ord hver dag. Dagen etter kan han ofte finne ut at det han skrev var helt ubrukelig.

 

Priser han har vunnet

1997 Rivertonprisen, for Flaggermusmannen

1998 Glassnøkkelen, for Flaggermusmannen

2000 Bokhandlerprisen, for Rødstrupe

2002 Mads Wiel Nygaards legat

2004 Tidenes beste norske krimroman, kåring i Nitimen, for Rødstrupe

2007 Bokhandlerprisen, for Snømannen

 

Bibliografi

1997 Flaggermusmannen (kriminalroman)

1998 Kakerlakkene (kriminalroman)

1999 Stemmer fra Balkan/Atten dager i mai (med Espen Søbye) Dokumentar

2000 Rødstrupe (kriminalroman)

2001 Karusellmusikk (noveller)

2002 Sorgenfri (kriminalroman)

2003 Marekors (kriminalroman)

2005 Frelseren (kriminalroman)

2007 Snømannen (kriminalroman)

2007 Doktor Proktors prompepulver (barnebok)

2007 Det hvite hotellet (novelle)

2008 Hodejegerne (kriminalroman)

 


Boka

 

Generelt

Tittel: Frelseren

Forlag: Aschehoug

Utgivelsesår: 2005

Sidetall: 462

Sjanger: Kriminalroman

 

Innhold

Boken begynner med at en jente blir voldtatt på en av frelsesarmeens sommerleirer på Østgård. Det blir også fortalt om en tenåring fra Kroatia med kodenavn Den lille frelser, som gjorde motstand under beleiringen av byen hans. Så blir en narkoman funnet drept i en kontainerhavn i Oslo og Harry Hole, som er politimann på drapsavsnittet og helten i denne boka, løser denne saken.

 

Frelseren handler først og fremst om politietterforskningen av drapet på en av frelsesarmeens soldater, Robert Karlsen. Robert blir drept under frelsesarmeens julekonsert på Egertorget. Det er Harry Hole og hans medarbeider, Halvorsen, som blir satt på saken. Etter mordet på Robert Karlsen klarer ikke leiemorderen å flykte fra Oslo, fordi flyet hjem til Zagreb blir kansellert på grunn av snøstorm. Dagen etter ser han i en avis at han har drept feil mann. Den han egentlig skulle drept var Jon Karlsen, broren til Robert. Leiemorderen tar da og reiser til Jons leilighet. Han prøver å drepe Jon, men mislykkes. Politiet skjønner at det er Jon som skulle vært offeret.

 

 

Kilder


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil