Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > "Hobbiten" av J. R. R. Tolkien

"Hobbiten" av J. R. R. Tolkien

Dette er kun handlingsreferatet og kort personkarakteristikk av hovedpersonen Bilbo.

Karakter: 5- (VG3 studiespesialiserende)

Sjanger
Analyse/tolkning
Språkform
Bokmål
Lastet opp
22.05.2009
Tema
Hobbiten

Handlingsreferat

Hobbiten starter med at vi møter Bilbo Lommelun som en dag plutselig får besøk av trollmannen Gandalf, som tilbyr han å være med på et eventyr. Han sier verken ja eller nei, men samme kveld får han på nytt besøk. Denne gangen er det tretten dverger som kommer inn til Bilbo. De begynner å synge og fortelle historier om sine problemer og bragder. Senere på kvelden kommer Gandalf tilbake og Bilbo får vite at dette er følget som han skal på eventyr med, og at de skal til ensomhetsfjellet for å ta tilbake fjellet fra den onde dragen Smaug. Bilbo blir med på ferden og får kallenavnet tyven ettersom det er det han har fått i oppgave å gjøre, å stjele skatten fra Smaug.

 

Ute på ferden innser Bilbo at det kanskje hadde vært best for han å holde seg hjemme, for han vet ikke om han har motet eller evnene til å gjøre det som blir krevd av han.

 

Følget går videre og møter mange farer. Det første som skjer er at de møter tre store bergtroll. Alle blir tatt til fange, men Gandalf redder de med å forvirre trollene. Etter denne hendelsen går de videre østover mot ensomhetsfjellet. De blir tatt til fange av tusser (orker.) Men mens de flykter går Bilbo seg bort. Da møter han Gollum og tar fra han en magisk ring, som gjør at hvis man setter den på fingeren blir man usynlig. Gollum lar han ikke dra frivillig, men Bilbo unnslipper nok en gang.

 

Ringen får Bilbo stor nytte av senere da dvergene blir tatt til fange av Alver som tror de har onde hensikter. Bilbo bruker ringen og med dens kraft og litt flaks klarer han å få alle dvergene ut av fangenskapet og ut i det fri. Derfra drar de til fjellet og til den onde Smaug.

 

Etter flere dager på leting etter den hemmelige inngangen finner de den og Bilbo går inn. Der finner han Smaug liggende på en haug med sverd, rustninger og skjold. Smaug våkner med en gang Bilbo kommer inn, han spør han ut og Bilbo tar med noen gullmynter til Dvergene for å vise frem. Smaug blir rasende og drar ned til en by like ved.

 

Der dreper han mange før han blir truffet av en pil i hjertet og dør. Etter Smaugs død kommer en hær av menn, alver og dverger til Smaug sin gamle bolig. Alle vil ha en bit av skatten. Men overraskende nok blir de angrepet av en hær av tusser og varger (onde ulvelignende skapninger). Under kampen dør flere av dvergene som var med Bilbo fra Hobbitun, men de vinner slaget.

 

Etter kampen reiser Bilbo hjemover med masse gull og andre verdisaker. Men da han kommer hjem, finner han huset sitt fult av folk som kjøper hans kjæreste eiendeler. De tok han som død og auksjonerte bort eiendelene hans, så han bruker store deler av skatten på å kjøpe tilbake sakene sine før boken ender.

 

Personkarakteristikk av Bilbo Lommelun

Bilbo er en hobbit, altså av en rase mennesker som er kortvokste og fredelige. Bilbo er et prakteksempel i starten av boken, aldri gjort noe galt. Men så gjør han noe som er helt uhørt blant hobbiter, han drar på eventyr.

 

Han er også en fyr som ikke helt tror på sine ferdigheter, i alle fall ikke de ferdighetene som en tyv trenger. Men likevel tar han seg i å gjøre ting bedre enn han selv trodde var mulig. Han var i starten av boken en person som unngikk for all del noe farlig, men i slutten av boken sloss han side om side med alver og mennesker mot orker og varger.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil