Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (709) Anmeldelse (bok, film...) (634) Artikkel (927) Biografi (262) Dikt (1036) Essay (552) Eventyr (115) Faktaoppgave (374) Fortelling (833) Kåseri (610) Leserinnlegg (119) Novelle (1310) Rapport (621) Referat (173) Resonnerende (204) Sammendrag av pensum (179) Særemne (155) Særoppgave (337) Temaoppgave (1246) Annet (527)

Språk

Bokmål (8054) Engelsk (1612) Fransk (26) Nynorsk (1123) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Doping og kosthold

Doping og kosthold

Hva er doping? Hvorfor dope seg? Negative følger. Viktig med bra kosthold? Hva bør man spise?

Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
18.05.2009


Oppgave 1

<bilde>
Doping har vært introdusert innen norsk idrett siden 1960-tallet. Det ble først og fremst brukt innen idretter som krevde muskelstyrke, som vektløfting og kroppsbygging. Men etter en stund ble nye midler laget for å fremheve utholdenhet. Spesielt innen sykkelsporten ser vi mye doping.

 

De dopingmidlene som er mest brukt, er dem som stimulerer sentralnervesystemet, vevsoppbyggende midler (mest kjent som anabole steroider) og bloddoping. Anabole steroider gir økt muskelmasse. Dette skjer fordi steroidene påvirker hormonproduksjonen i kroppen. Som gjør at muskelproduksjonen går raskere. Middelet gjør også at restitusjonen går mye raskere slik at utøveren kan trene oftere uten å skade muskelvev. Det er også en del negative følger med bruk av steroider: aggressivitet, steriliserende, endring av seksualdrift, sukkersyke, leversykdommer og hjerte og karsykdommer.


 

<bilde>

 

Bloddoping er mye brukt i utholdenhetssport. Bloddoping går ut på at enn øker antallet av rødeblodceller. Røde blodceller frakter O2 rundt i kroppen og ut til musklene, med andre ord så er rødeblodceller selve energikilden til musklene. Bloddoping i praksis er at man tar ut eget blod av kroppen og i senere tid tar det inn igjen, slik at mengden røde blodceller øker. Negative følger er risiko for blodpropp.

 

<bilde>
Jeg må si at det er svært åpenbart hvorfor doping er et ulovlig middel. Visst dopingmidler ble lovliggjort ville det vært svært urettferdig for dem som ikke turde å ta sjansen på å bruke svært farlige midler for å heve prestasjonen sin. Det er heller ikke alle som har råd. Doping blir også mye brukt i sammenheng med narkotika, eksempler er extacy og amfetamin.

 

Når du er medlem av NIF (Norges Idrettsforbund) er du nøtt å møte opp punktlig på bestemte tidspunkt. Under dopingkontrollen må du avgi enten en urinprøve eller en blodprøve. Dette kan skje både under trening og under konkurranser. Kontrollen kan bare utføres av kvalifisert personell. Jeg har selv opplevd en dopingkontroll.

 

Jeg var faktisk litt urolig, for jeg kunne jo ha fått i meg noe som sto på dopinglisten uten å vite noe om det. Derfor er det veldig viktig å være bevisst på hva som står på listen og hva man pytter i seg.

 

Under kontrollen kan du bli bedt om å vise legitimasjon som et bevis på at det er riktig person de kontrollerer. Visst du nekter å ta prøven eller ikke møter opp, vill dette bli tolket som en positiv prøve. Utstyret består av urinbeger, glassflasker til forsegling av prøven og utstyr som måler pH-verdien.

 

Hvis du blir tatt i doping medfører dette en total utestengelse fra all organisert idrett + trening og konkurranser. Ikke la pillene ta treningen for deg! Det kan ikke være gøy å være kjent som ’’han som dopet seg’’.

 

Jeg føler doping sakte men sikkert begynner å avta. Dette ser jeg spesielt i sykkelsporten. For ikke så mange år tilbake var omtrent ¼ av sykklistene dopet, mens nå hører jeg bare om noen få tilfeller. Jeg tror flere og flere utøvere er enige om at sport handler om egentrente ferdigheter, ikke om hvem som klarer å skaffe de beste dopingmidlene. Derfor har jeg et stort håp om en ren idrett i fremtiden.

 

Oppgave 2

Riktig kosthold er veldig viktig for å prestere maximalt i en idrett. Mat er kilden til næringsstoffer, som forbrenner i cellene og gir kroppen energi. Det er nemlig energi som er kroppens drivstoff. Når man trener øker behovet for energi.  Trening øker dermed behovet for næringsstoffer.

 

 De grunnlegende næringsstoffene og deres funksjoner:

- Karbohydrater som gir kroppen energi.

- Fett, som gir energi, men også livsnødvendige fettsyrer.

- Protein, er byggeklossene til muskler og vev.

- Vitaminer, er stoffer som hjelper de andre næringsstoffene å fungere på riktig måte.

- Mineraler, hjelper til med å vedlikeholde kroppen.

 

Ved å få i seg nokk av alle disse næringsstoffene bidrar du selv til å utnytte treningen maksimalt. Isteden for å måtte ta flere pauser fordi du er trett, orker du mer og blir dermed en bedre idrettsutøver. Spesielt karbohydrater under trening er viktig. Karbohydrater gir rask energi til musklene slik at du for eksempel orker å springe lenger og hoppe høyere.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil