Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Analyse av reklame på norsk og engelsk

Analyse av reklame på norsk og engelsk

En reklameanalyse med tips.

Sjanger
Analyse/tolkning
Språkform
Bokmål
Lastet opp
21.04.2009
Tema
Reklame

1) Kvikk lunsj

Det er en norsk reklame, man ser det fordi de reklamerer for et norsk produkt, og fordi de er ute i den norske naturen. Avsenderen er Freia, fordi de eier Kvikk lunsj. Reklamen går på TV. Målgruppen er folk som liker å være ute i naturen, og for både kvinner og menn. Både for barn og voksne, men ikke så mye for de gamle. De som er med i reklamen er to menn, som er ute og jobber i naturen i alle årstidene. Mennene ser ikke i kameraet, men de har øynene på det de gjør. Det er brukt både skarpe og duse farger, men et eksempel på en skarp farge er den rosa-rød fargen de maler med. I denne reklamen spiller ikke fargebruken noe særlig stor rolle, det er både mørke og lyse farger, og det er ikke noe spesielt med fargene som minner om logoen. På begynnelsen av reklamen kommer solen opp, og da skjønner man at det er morning. I noe av reklamen er det mørkt og da skjønner man at det er kveld. Det vil si at du kan spise kvikk lunsj både morgen og kveld. Bildeutsnittene var både totalbilde og halvtotal, det var brukt alle vinklene på forskjellige steder, slik at det ble en bra forandring. Det kommer ikke tekst før på slutten av reklamen, så på begynnelsen er det bare film. Men på slutten er det et bilde med tekst, og det passer godt sammen. Man ser symboler av en stork når den ene mannen knekker av en kvikk lunsj-stripe, og storken er på er symbolet til kvikk lunsj og Freia. Når en av mennene lager skispor, kan skisporene minne om en kvikk lunsj stripe, det samme kan plankene gjøre. Effekten kan være at man spiser kvikk lunsj hele året, gjerne ute på tur. Så vis du skal på tur, kjøp men en kvikk lunsj!

 

2) Mozell

Jeg vil tro at det er en norsk reklame, det står i alle fall på norsk. Ringnes er avsender fordi de eier mozell. Reklameoppslaget kan være i et blad, eller utendørs. Målgruppen er for som er over 16 år, fordi jeg tror ikke små barn ville skjønt den. Den er vel litt mer for damer enn for men, men samtidig er den for begge. Det er ikke bukt noen menneskelige modeller, men det er brukt et eple og to druer. Druene er plassert slik at det skal forestille to pupper, mens eple er plassert med stilken ut slik at det skal forestille det mannlige kjønnsorgan. Det er brukt svake fager i reklamen. Det spiller vel ikke stor rolle med fargebruken her. Det er mørkt i bakgrunnen av bildet, og det er brukt nærbildet. Perseptive er normalt, altså normalperspektiv. Mesteparten av teksten står under bildet, men det står en overskrift midt i bildet. Det er bildet av eple og druer, og det er det mozell er laget av. Siden det står sex selger så står nok det for å skape oppmerksomhet, slik at folk blir interessert og har lyst å lese. Effekten er nok at du skal se kjøpe mozell fordi det smaker som eple og drue, og at det er bedre enn sex.

 

3) Posten (english)

It’s a Norwegian commercial, because Posten is a Norwegian brand. Posten is the sender, and the commercial goes on TV. The target market is for the person who sends packets threw Posten, or expect a packet, and that is usually 30++. It is two models in the set, one bold lady, who deliver the packet. The man has little bit brow hair, and he gets the packed. None of them look in the camera, but they look at each other. It’s much read in the commercial, it’s probably because Postens brand is read. The light is like it normally is in daytime, but it is a little dark, so it think it is some skies on the heaven. At the beginning of the commercial you can see that the picture total, and when the guy opens up the door it’s close. Then it is halfclose picture of both, and so halftotal. So it is a little swapping between close picture and halftotal. It’s normal perspective al the time. The text isn’t before the end, and I think that’s the best. The logo for Posten is at her car, and on the end of the commercial. The guy who are in the set, it’s really skeptical to Posten, and says a lot of bad stuff about Posten, so he put Posten in a bad light. Al the thing he says is really improbable, unlike the lady who says many good things about Posten, who actually is probable. The effect is that Posten delivers the packed on the door very punctual, so if you have plans you know when the packed comes.

 

Analysis in English

Analyze a commercial.

 

1. This commercial is not from Norway, this commercial is from the USA.

 

2. The sender of this commercial is Nike.

 

3. This commercial is on the internet, but I think that the commercial could be used on television.

 

4. I think the target audience is people who run in the streets on their time off. And maybe the age about 20-40 years old. I think this is mostly for men, but also for woman

 

5. In the commercial there are no models, but there is Yuri, he is a cool guy.

 

6. About half way in the commercial Yuri turns and run back too the point he started his workout. Right when he turns the camera is pointed to his shoe; the shoe has a big Nike logo. I think that is a good way to show that this is a Nike commercial. Right before this happens Yuri says: your sister wants her shorts back, and there is a picture of a man who has a short. The shorts is very orange, and it is like a reflect that my eyes sees on that shorts.

 

7. It is in the nature so the colors are natural I a way, but I know that for the director, the commercial is not a random. Some of the colors are week and some strong.

 

8. I think the colors do not have that big role, since it is in the nature.

 

9. The commercial was filmed on the day when it is light. If this commercial were filmed on the night without light the commercial were very bad.

 

10. In the commercial I think that all the camera angels are used.

 

11. The commercial is a movie.

 

12. All the way in the commercial you can see the Nike logo all the time.

 

13. It is a movie so; think the movie is the best way to inform the target audience.

 

14. I think that the commercial is good because the commercial is far NikePlus not for the whole company. Since they have this commercial for NikePlus, there is no need to have one thousand commercial for all the products the collection NikePlus have.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil