Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > We were soldiers (filmanmeldelse)

We were soldiers (filmanmeldelse)

Sterk historie fra dødsskyggenes dal i Vietnam, "We were soldiers".

Sjanger
Anmeldelse (bok, film...)
Språkform
Bokmål
Lastet opp
30.03.2009
Tema
Filmer

Aldersgrense: 15 år
Originaltittel: We were soldiers

Sjanger: Krigsfilm             

Produksjonsår: 2001

Regi: Randal Wallace

Lengde: 2 t. 13 min.

Med: Mel Gibson, Madeleine Stowe og Greg Kinnear.

 

 

Mel Gibsen viser i denne filmen hvor god skuespiller han er. Filmen er uten tvil blant de beste og forteller sannheten om krigshelvete i Vietnam.

 

Filmen handler om de blodige slagene i dødsskyggenes dal i Vietnam som fant sted i 1965. 400 av de beste soldatene den amerikanske hær noen sinne hadde sett ble sendt ut i krig. De var unge, utrustet med våpen og utrolig godt trente i nærkamp og krigsføring. Det tok ikke lang tid før det ble omringet av tusenvis av usynlige fiender. Slaget i Vietnam blir sett på som det blodigste i USAs historie. Det er bare en mann som kan redde soldatene fra en total massakre, Oberst Hal Moore.

 

Det som er bra med denne filmen er nettopp at den baseres på virkeligheten. Filmen er også meget bra laget. Lyd og bilde i filmen er helt topp.

 

Mel Gibson spiller oberst Hal Moore. Hans kanskje beste replikk i filmen er: ”I will be the first to set foot on the field, and be the last to step of it”.

 

Da de kom til ”X-RAY” (landingsplassen), var det ikke en eneste lyd eller en minste bevegelse i fjellene. Det blir gitt ordre om å ta over ”elveleiet” som var et viktig strategipunkt i krigen, men de finner ut at vietnameserne har tenkt godt over taktikken sin.

 

Vil du vite resten MÅ du bare se denne filmen!

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil