Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Fremskrittspartiet

Fremskrittspartiet

Fakta og info om Fremskrittspartiet med noe vinklet etter Eiriks meninger.

Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
15.11.2000


Anders Langes parti ble stiftet i 1973 av nettopp Anders Lange. Dette er forløperen til dagens Fremskrittsparti (Frp). Partiet gikk inn for sterkt nedsatte skatter, avgifter og offentlige inngrep. Dette er fortsatt partiets hovedmål. Frp fikk sitt nåværende navn da partiets far døde i 1977.

 

Frp har i det siste vært Norges største parti, med en oppslutning på rundt ??%. Grunnen kan være nettopp skatter og avgifter, som folk vil ha en endring på. Spesielt bensinavgiften er et varmt tema om dagen, og når Arbeiderpartiet sier at de vil senke den med 50 øre, er det ikke rart at folk reagerer. Måten de gjør det på er å gi FrP sin stemme, like mye for å vise AP sin motstand, som å vise at de er for FrP. Hvis FrP får det som de vil, vil vi ha en bensinpris på 6-8 kroner, og det er en bensinpris som burde være mer naturlig når Norge har mer olje enn de fleste land. Vi bør da ikke ligge på verdenstoppen med bensinavgifter. I dag utgjør bensinavgiften ca. 80% av prisen..

 

Et annet tema som FrP har blitt kjent for, er innvandringspolitikken som partiet fører. Folk tror FrP vil sende alle hjem, men ifølge partiprogrammet er det ikke riktig: ”Fremskrittspartiet tar sterkt avstand fra forskjellsbehandling av mennesker basert på rase, religion og etnisk opprinnelse”. Men de fører en strengere innvandringspolitikk enn de andre partiene. FrP vil ha et regulert antall fjernkulturelle personer i Norge, ca. 1000 stykker hvert år mener FrP er et passelig tall. De vil også for eksempel at flyselskaper som kommer med flyktninger som mangler papirer om hvem de er, skal bøtelegges. Kirkeasylanter bør heller ikke bli i Norge, og at asylsøkere ved ankomst til Norge, informeres om at de er forpliktet til ikke å ha ulovlige demonstrasjoner eller gjøre skadeverk. Dette er bare noen eksempler på at FrP er strengere enn de andre. FrP syns også det er mye bedre å hjelpe flyktninger i sine geografiske og kulturelle nærområder. Ifølge beregninger, kan vi hjelpe 10 flyktninger i slike områder, for samme pris som det koster å hjelpe 1 her i Norge. FrP vil også at asylsøkere og flyktninger som kommer til Norge, skal reise hjem så snart forholdene tilsier det. –Jeg mener jo at man i utgangspunktet, som borger i et annet land og har rømt på grunn av krig, nærmest har plikt til å reise hjem for å bidra i arbeidet med å bygge opp landet. Dette er det Siv Jensen, første nestformann i FrP, som sier. Og det beskriver mye av innvandringspolitikken til FrP.

 

Heller ikke i skolepolitikken står FrP uten meninger, naturligvis. De mener det er særlig viktig at elever som ikke er så flinke teoretisk, ikke skal få en slik opplæring som gjør dem til tapere. Men FrP vil også stille så strenge krav, at også de flinkeste har noe å strekke seg etter. De vil ha et skille i skolen, som gjør at alle får opplæring etter sine bohov og kunnskaper. Et annet viktig punkt i partiprogrammet til FrP er hvordan de vil finansiere skolen. De vil gå bort fra dagens system, og innføre et stykkpris system. Det går utpå å gi skolene penger etter hvor mange elever de har. Et fast beløp for hver elev. FrP håper med dette å få elvene til å viktigere for hver enkelt skole, de skal bli inntektskilde, ikke utgiftspost. De vil også at foreldre og elever fritt kan velge hvilken skole de skal gå på, da vil det bli konkurranse mellom skolene for å få flest mulig elever, dermed penger, til sin skole. Dette vil føre til en bedre skole, mener FrP. Ved inntak til den videregående skole vil FrP at forskjellige karakterer skal telle forskjellig. Dersom du skal inn på Musikk, Dans og Drama vil FrP at karakteren i musikk fra ungdomskolen skal telle mer enn for eksempel gym karakteren. Skal du inn på Allmennfag skal ikke musikk og gym være så siktig.

 

En ting er sikkert, hvis alt blir slik som der står i partiprogrammet til FrP, sil Norge bli et bra land å leve i. Men slik er det vel med alle de andre partiene også, de lover og lover, men når de kommer til makten ser man lite til alt de har lovt. Men jeg er enig i mye av politikken som FrP fører. For eksempel syns jeg det er på høy tid å sette ned bensin avgiften, slik at folk har råd til å bruke bilen. Jeg kan ikke forstå at det kan være mulig å ha en bensinpris i Norge som er høyere enn alle andre steder i Europa. Og at 80% er avgifter, er til å skamme seg over.

 

I innvandring politikken, er det også mye som høres bra ut. Jeg syns vi tolererer for mye, og at vi skulle sende flere tilbake til hjemlandet sitt. De som for eksempel begår en kriminell handling bør sendes hjem, uten diskusjon. Og det er sikkert riktig at vi kan hjelpe mange flere hvis vi hjelper dem der de bor. Men når FrP sier at de ikke vil ha mer enn 1000 asylanter hit hvert år, syns jeg det blir litt vel firkantet. Jeg mener heller man må vurdere hvert enkelt tilfelle, og ikke sette et tall for hvor mange som får komme. Da kan vi risikere at noen som kommer på slutten av året må reise hjem, selv om de har bedre grunn for å bli her enn de som kom først. Men uttalelsen til Siv Jensen om at flyktninger må reise hjem så fort som mulig, er jeg helt enig i! Det er som hun sier at de bør hjelpe til med å bygge opp landet sitt etter en krig.

 

I skolepolitikken er det flott at noen vil gjøre om på dagens karaktersystem. Det er på høy tid at karakterer fra ungdom skolen skal telle forskjellig. Slik det er nå, kan en som er god i alt bortsett fra musikk, komme inn på Musikk, dans og drama! En forandring her tror jeg kan være med på å danne en mer rettferdig skole. Et FrP vil innføre et stykkpris system per elev høres jo også ganske bra ut. Hvis dette bidrar til at skolene får bedre råd, er det jo helt topp. Men det er en bakside med det. Det kan fort bli skoler som ingen vil gå på fordi det er bedre å gå en annen skole, dette fører til at det blir vanskelig å få lærer til disse skolene og da er vi inne i en vond sirkel.

 

Alt i alt vil jeg si at Fremskrittspartiet mener mye bra, men jeg er redd det blir lite ut av det hvis de kommer til makten en dag. Men det er positivt at noen går inn for mindre skatter og avgifter. Her tror jeg FrP kan vinne mange stemmer.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil