Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (709) Anmeldelse (bok, film...) (634) Artikkel (927) Biografi (262) Dikt (1036) Essay (552) Eventyr (115) Faktaoppgave (374) Fortelling (833) Kåseri (610) Leserinnlegg (119) Novelle (1310) Rapport (621) Referat (173) Resonnerende (204) Sammendrag av pensum (179) Særemne (155) Særoppgave (337) Temaoppgave (1246) Annet (527)

Språk

Bokmål (8054) Engelsk (1612) Fransk (26) Nynorsk (1123) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Karakterer i ungdomsskolen

Karakterer i ungdomsskolen

Fordeler og ulemper med karakterer i skolen.

Sjanger
Resonnerende
Språkform
Bokmål
Tema
Karakterer


Mange barn og unge synes i dag at karakterene blir et stort press på dem selv. Mange klarer rett og slett ikke å få brukbare karakterer. Karakterer er som du sikkert vet, til for å vurdere en persons egenskaper innenfor et bestemt fagområde. Skoleelever får i dag karakterer fra og med 8. klasse. Eller fra og med de begynner på ungdomsskolen hvis du heller vil kalle det for dette. I begynnelsen er dette en ny og mer seriøs måte for skole. Barna er jo vant med at ikke alt skal tas så veldig alvorlig. Hvis de gjør noe feil, er det greit, og det får ikke videre konsekvenser. Men slik er det ikke mer når du går ut av barneskolen, og begynner på ungdomsskolen. Da blir du vurdert gjennom alt det du gjør og sier, og det blir samlet til en karakter. Før fikk du karakterer allerede midt i barneskolen. Ved en slik alder innser de fleste barn ikke alvoret med karakterer. Dette er nok en av de mange grunnene til at karakterene ble utsatt til ungdomsskolen, slik som det er i dag.

 

Det er jo slik at barn har meget forskjellige egenskaper. De fleste kan gjøre det bra hvis de bare vil, men ofte gjør de ikke sitt beste allikevel. Dette er en meget ufordelaktig holdning til det å få karakterer, for de har jo mye å si for videre utdanning. Andre barn og unge prøver veldig, veldig hardt å gjøre det bra, men de har ikke talent nok til å få en toppkarakter. Å ikke få en bra karakter kan føles meget ille for de som prøver, mens for de som ikke tar det alvorlig, er det det samme.

 

Mange mener også at karakterer deler personene i ”vinnere” og ”tapere”. ”Vinnerne” er de som får gode karakterer, og ”taperne” er de som ikke oppnår gode karaterer. I en klasse er det alltid en gruppe på noen personer som oppnår en høy karakter ved så og si alle prøver, prosjekter og andre ting som blir vurdert med karakter. Videre er det hoveddelen av klassen som ligger omtrent ”midt på treet”. Denne gruppen omfatter ofte mange personer. Ved de aller fleste anledninger dreier det seg om godt over halve klassen. Gruppen inneholder som regel de forskjellige gruppene av personer: de som vil, men ikke klarer og de som kan, men ikke øver tilstrekkelig for å oppnå en bedre karakter. Men man må være oppmerksom på at flere i denne gruppen klarer seg bra. Men dessverre, har alle klasser noen av dem som ikke gjør noen verdens ting for å hindre en bunnkarakter. Man kan dermed si at hvis men ikke kjenner personene bedre enn hvilke karakterer de får, kan man beskrive personene som ”vinnere” og ”tapere” bare ut i fra hvilken karakter de vanligvis oppnår. Det er etter min mening galt å gjøre dette, og det mener nok alle andre også hvis dere bare tenker grundig over saken.

 

Ved fullført, og for de aller fleste, bestått eksamen etter 10. klasse begynner alvoret for fullt. Først da innser noen at det kanskje ikke hadde vært så dumt å jobbe for en bedre karakter. Det har jo jeg slik at så å si alle skal videreføre utdanningen sin gjennom videregående skole. Det er ikke mange jobber i dag som krever så lite utdanning. Man må da søke for å bli tatt ut, og da får karakterene stor betydning. For de fleste vil man greit komme inn der du vil, men for noen, som har dårlige karakterer, kan det bli vanskelig å finne en skole. Det blir ofte da snakk om lengre bussreiser daglig for å komme seg til skolen.

 

Spørsmålet er da selvfølgelig om man burde fjerne karakterene på ungdomsskolen. De fleste vil nok mene at man selv må ta ansvar på ungdomsskolen, og dermed kunne få karakterer. Dette er nok det mest gunstige alternativet for de fleste elevene, som klarer seg bra nok til å komme inn på den videregående skolen de ønsker. Som jeg har nevnt tidligere skaper ofte karakterene forskjeller på elevene. De som klarer seg bra, synes det er greit at disse forskjellene oppstår, mens de som ikke er anlagt til å få en bra karakter, synes dette er dumt. Det er nok sistnevnte som er blant dem som gjerne skulle ha sett at karaktersetting av elever forsvant fra ungdomsskolen.

 

Noen mener at det er en bedre mulighet å bare ha karakterer i 10. klasse. Men hvis men hvis elevene vil oppnå et best mulig resultat, vil 3 år med karakterer på ungdomsskolen gjøre det lettere å utvikle karakterene til å bli så gode som mulig når 10. klasse endelig kommer. I denne artikkelen skal jeg ikke gå videre inn på min mening om denne saken, men som en grei opplysning, så er jeg helt klart for karakterer. Som jeg har nevnt tidligere, vil de aller, aller fleste komme inn på akkurat den videregående skolen de ønsker. Og det er jo nettopp det å komme inn der du ønsker, som får betydning for resten av livet. Når du først har kommet inn, har karakterene fra ungdomsskolen ikke lenger noen betydning. Jeg vil ikke ta opp karakterer videre utover i utdanningen, for der er det jo ikke tvil om at karakterer er nødvendig.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil