Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (709) Anmeldelse (bok, film...) (634) Artikkel (927) Biografi (262) Dikt (1036) Essay (552) Eventyr (115) Faktaoppgave (374) Fortelling (833) Kåseri (610) Leserinnlegg (119) Novelle (1310) Rapport (621) Referat (173) Resonnerende (204) Sammendrag av pensum (179) Særemne (155) Særoppgave (337) Temaoppgave (1246) Annet (527)

Språk

Bokmål (8054) Engelsk (1612) Fransk (26) Nynorsk (1123) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > "Den grøne kommoden" av Selma Lønning Aarø

"Den grøne kommoden" av Selma Lønning Aarø

Tolkning av novellen ”Den grøne kommoden”, som er skrevet av Selma Lønning Aarø.

Sjanger
Analyse/tolkning
Språkform
Bokmål
Lastet opp
08.02.2009


Novellen ”Den grøne kommoden” er skrevet av Selma Lønning Aarø. Den er hentet fra antologien ”Signaler ’95”, som ble utgitt i 1995. Temaet i teksten er kjærlighet og hvordan menn og kvinner reagerer ulikt på samlivsbrudd. Motivet i novellen er en konkret situasjon rundt en grønn kommode.

 

Novellen handler om en jente og en gutt som har vært sammen i ett år. Da novellen starter har jenta nettopp proklamert at det er slutt. Hun har ikke lenger kjærlige følelser for gutten, og sier at hun kun ser på ham som en god venn. Guttens største bekymring er om han får den grønne kommoden, som de to eier sammen. Han tenker litt over hvordan han skal angripe situasjonen, før han høyt og tydelig sier ifra om at han vil ha kommoden. Jenta begynner å gråte, og sier at han bare kan ta kommoden. Novellen slutter med at en tårevåt jente sitter igjen, uten gutt og uten kommode.

 

Synsvinkelen i novellen er i tredje person, utenom de tre første linjene som er skrevet i jeg-forteller. Dette er en personlig synsvinkel, leseren opplever det som skjer i teksten gjennom fortelleren. Vi får bare vite tankene og følelsene til gutten, som er fortelleren. Alt vi får vite om jenta, ser vi gjennom hans øyne. Vi får vite mye om hva gutten tenker og føler om situasjonen, men svært lite om hva jenta tenker om de samme tingene. Handlingen i novellen foregår på samme tid som den ble skrevet, altså på 1990-tallet. Måten novellen er fortalt på får leseren til å ha sympati med gutten, og forstå hans følelser. Leseren blir kanskje også litt nysgjerrig på hva jenta egentlig tenker og føler.


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil