Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Ettbarnspolitikken i Kina

Ettbarnspolitikken i Kina

En artikkel om ettbarnspolitikken i Kina.

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
28.01.2009


Kina er verdens mest folkerike stat med en befolkning på 1,4 milliarder (2007). I 1979 kom ettbarnspolitikken til Kina. Men nå (13.11.06) ser Kinas myndigheter med denne politikken, og grunnen er at kinesiske ektefeller velger å legge igjen jentebarn på gata, hvis den første fødte blir jente. De vil heller ha en gutt som kan passe på foreldrene når de blir eldre og på grunn av arbeidskraft.  

 

Under Mao Zeodongs ledelse ville han at folket i Kina skal ha mange barn som mulig siden han mente en folkerik stat ville være en sterk stat og i 1949 til 1979 (Maos død) steg befolkningsveksten fra 540 millioner til 852 millioner. Før Mao døde ble denne voldsomme befolkningsvesten oppdraget. Rundt 1970-årene ble kampanjen for tobarnsfamilien innført, men det ble ikke noe suksess av det.   

 

Menneskehandel

I 2025 vil det være opptil 25 millioner menn i Kina som ikke vil ha noe håp om å finne en kvinnelig partner. Ettbarnspolitikken i Kina gjør slik at det blir en linkende menneske handel av unge kvinner (jenter). Unge barn blir solgt til kinesiske par eller utlandske par, mens unge kvinner og jenter blir kidnappet og blir solgte menn som vil gifte seg ellers blir tvunget til prostitusjon.


 

Sosiale problemer

De som bor på landsbyen i Kina, kan nå føde 2 barn hvis den første fødte er en jente, siden det ikke skal være krise om at menn i framtiden ikke finner noen ektefeller. Kinesiske kvinner får i dag i gjennomsnitt 1,8 barn, mens tallet lå på 5,8 før ettbarnspolitikken ble innført i 1979.

 

I år 2000 var syv prosent av Kinas befolkning over 65 år. I 2050 kommer denne andelen til å ha økt til 25 prosent. I rene tall betyr det at 400 millioner kinesere, det vil si flere enn hele USAs befolkning, vil være i pensjonsalderen. (http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=113831)

 

Direktør Zhang Weiqing ved den nasjonale befolknings- og familieplanleggingskommisjonen tror ikke at en justering av familie politikken i Kina, vil gjøre slik at de blir født flere jenter enn gutter i Kina. I Kina blir det først 117 gutter for hvert 100. jenter (1,17 gutter for hvert 1. jente), mens andre deler av verden viser det mellom 103 og 106 for hvert 100.jente. Han mener også at hele 400 millioner kunne ha bli født i Kina hvis ikke ettbarnspolitikken ble innførst i 1979.

 

Dersom fødselsraten på 1,8 barn per kvinne opprettholdes, vil Kina nå en befolkningstopp på 1,45 milliarder mennesker innen 2030 og deretter falle, ifølge den franske rapporten. (http://web3.aftenbladet.no/utenriks/article280630.ece)   

 

Kina vurderer å kutte ettbarnspolitikken for at det ikke skal være for mange av de eldre menneskene i Kina.

 

Arbeidskraft

De i Kina som bruker på landsbygda vil gjerne ha flere barn enn et barn, siden de trenger arbeidskraft til å overleve med for eksempel jordbruk, og derfor bryter de loven om ettbarnspolitikken selv om ettbarnspolitikken har gitt store resultater fra før, og disse barna blir ofte skjult fordi de tror at kinesisk myndighetene vil straffe familiene, og dette har også ført til at foreldrene har drept sitt eget barn dersom det ble jente om håp at den neste skal bli en gutt. Å ha en jente i familien kan føre til å betale 2 års lønn når skal gifte henne bort til en ung mann, men hvis de hadde en gutt i stedet så kommer dette som inntekt til familien.

 

Kilder:

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=113831

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1530146.ece

http://web3.aftenbladet.no/utenriks/article280630.ece   

Geografi boka side 16

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil