Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Bestemmelse av fett i potetgull

Bestemmelse av fett i potetgull

Rapport fra forsøk med potetgull.

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
18.01.2009

Hensikt:

Å finne ut hvor mye fett potetgullet faktisk inneholder. Om det er mer eller mindre enn varedeklarasjonen.

 

Utstyrsliste:

- Aceton

- Potetgull

- Glasstav

- Vekt

- Glasskål

- Vernebriller

- Målesylinder

 

Hypotese:

Vi på gruppa trodde at vi det kom til å være mye mer fett i potetgullet, enn det varedeklarasjonen viste.

 

Tegning:

(Mangler)

 

Framgangsmåte:

Før vi startet forsøket måtte vi jo vite hvor mange prosent fett varedeklarasjonen viser at det skal være. Bakpå viste pakken det 33 % per 100 g., altså 1/3 fett. Når vi viste dette hadde vi et godt utgangspunkt til å måle fettprosten i vårt potetgull.

 

Først så tok vi ca. 5g potetgull i ei glasskål. Vi målte det på vekta slik at det ble nesten helt nøyaktig. På forhånd hadde vi veid glasskåla og den veide 103,7g, så det måtte vi trekke fra den totale vekta. Vår glasskål veide 108,7g med potetgullet oppi.

 

Så da hadde vi ca. 5g potetgull. Vi knuste potetgullet med en liten glasstav, slik at alt ble til småbiter. Etter vi hadde knust det, veide vi det igjen bare for å være sikker.

 

Vekta viste fortsatt 108,7g. Deretter helte vi ca. 10 ml aceton oppi begerglasset med potetgullet. Vi måtte røre veldig mye og veldig lenge pga. fette trenger helt inn i midten av potetgullet. Det var derfor vi skulle knuse det slik av vi var sikker acetonet klarte å skylle ut mye fett. Acetonet skulle vekk igjen, så vi måtte forsøke å helle alt over, uten at noe av potetgullet ble med. Hadde vi fått med potetgullet så ville ikke vekta bli den samme. Dette satt vi i inn i et avlukket “rom” slik at det fikk trekke til neste uke. Da var vi sikker på at fettet fra potetgullet hadde løyst seg opp i acetonet.

 

Når vi 3 dager etterpå sjekket hva det veide viste vekten 107,90g.

 

Resultat:

107,90 (med skål og potetgull før fettsuging)

- 103,70 (før fettsugingen med skål uten potetgull)

= 4,20 g (potetgull)

 

Det var 5 gram potetgull før vi hadde i aceton, så da måtte vi sette opp et regnestykke sann at vi kunne finne ut hvor mange prosent som var skylt vekk.

 

5g – 4,2g = 0,16 %

     5

Altså 16% fett i potetgullet.

 

Konklusjon:

Det viser at varedeklarasjonen og vi hadde feil. Der var mindre fett enn hva vi hadde ventet. Men det er ganske usannsynlig at de skriver at der er mer fett enn hva det egentlig er. Så vi satte opp noen feilkilder som gjør at resultatet kan ha fått feil utslag.

 

- Potetgullet var for lite knust

- Kan ha helt av potetgull når vi helte ut acetonet

- Kan ha vært unøyaktig

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil