Døden skiller oss aldri

Manuset til en film, som også ble produsert og vist på SF Kino i Tønsberg. Handler om en vennegjeng som er på fest, og historien ender veldig trist. Ei jente i gjengen dør i en drukningsulykke.

Skrevet i 10. klasse.

Sjanger
Annet
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2009.01.04

1. Scene

(Lotte sitter på rommet sitt, med plakater av forskjellige kjekke og kjente popstjerner. På skrivebordet ved siden av senga hun sitter på er det en vekkeklokke, lampe og et bilde som er rammet inn. På bildet er det Lottes bestevenninne Synne, som er død. Lotte tar bildet fra skrivebordet og legger det mot fanget. Hun gråter noen tårer.)

(Lotte snakker til bildet av Synne.)

Lotte: Hvordan kunne dette skje deg? Du hadde jo hele livet foran deg! Den fine tiden vi hadde sammen og den fine tiden vi skulle ha!

(Lottes kjæreste Oscar åpner døra, han stopper i døråpningen og kikker inn på Lotte som sitter og gråter.)

Oscar: Kjæresten min, hva er det?

(Oscar går bort og setter seg ved siden av Lotte, og legger armen rundt henne. Lotte ser på Oscar og ned på bildet igjen.)

Lotte: Jeg savner henne så! Jeg klarer ikke få ulykken ut av hodet! Hver eneste gang jeg lukker øynene, ser jeg det som skjedde den kvelden. Hvorfor skulle vi gjøre det den dagen som vi hadde drukket? Hvorfor klarte jeg ikke redde Synne, og få liv i henne igjen? ALT ER MIN SKYLD!

(Oscar stryker henne over hodet og Lotte legger hodet på skulderen hans.)

Oscar: Vennen min! Det er ikke din skyld! Det var ingen som kunne vite at det skulle skje!

(Lotte stirrer tilbake på bildet, som hun har i fanget. Hun tenker retrospektivt tilbake på tiden, da hun møtte Synne og til hun døde.)

 

2. Scene

Ti år tidligere, på plakat eller annet som fungerer.

(Lotte sitter ved kjøkkenbordet og gjør lekser, når mamma kommer inn.)

Mamma: Lotte! Det har flyttet inn ei ny jente i nabohuset!

(Lotte tar et raskt blikk opp fra skolebøkene og kikker på mamma.)

Lotte: Mamma? Kan du være med ut å hilse på dem? Kanskje jeg får meg en ny venn!

(Mamma og Lotte går ut og hilser på de nye naboene.)

Mamma: Jeg har hørt at dere har en datter, stemmer det?

Ei ung vakker dame: Ja, det stemmer. Synne er ute på jordet og går tur med hunden sin.

Mamma: Lotte, du kan jo gå ut å se om du finner henne?

(Lotte smiler.)

Lotte: Hørte du det, mamma? Hun har sin egen hund!

(Lotte løper ut på jordet og roper.)

Lotte: SYNNE ER DU HER?

(Synne kommer løpende bortover, og stopper like foran Lotte. Lotte bøyer seg ned og klapper hunden som Synne går tur med.)

Lotte: Hva heter den?

Synne: Den heter Laika.

Lotte: Så fin den er!

(Lotte ser ned i bakken og sier med en svak stemme.)

Lotte: Jeg har alltid ønsket meg en hund! Men jeg har aldri fått det.

 

3. Scene

(Oscar prøver å få kontakt med Lotte, som er helt borte, borte i tanker.)

Oscar: Hva tenker du på, jenta mi?

Lotte: Sitter bare og memorerer litt fra den tiden jeg møtte Synne. Da hun flyttet inn i nabohuset, og jeg møtte henne på jordet da hun gikk tur med hunden sin. Det er noe jeg kommer til å huske hele livet!

(Lotte snufser og gråter, hun holder hardt rundt bildet, og presser det mot hjertet.)                          Jeg husker når Synne og jeg gikk hånd i hånd første skoledag på barneskolen. Da rektor sto og leste opp navnene våre og vi gikk sammen opp og tok han i hånden og han presenterte seg. Det var et stort øyeblikk det.)

Lotte: Oscar? Skal jeg vise deg noe?

(Lotte reiser seg opp og går mot bokhylla på rommet sitt, der tar hun ut et fotoalbum. Hun blir stående ved bokhylla å bla i albumet.)

Oscar: Hva er det du skal vise meg?

(Oscar reiser seg opp og går mot Lotte.)

Lotte: Jeg skal vise deg noen bilder fra tiden med Synne.

(Oscar går bak Lotte og holder et hardt grep rundt magen hennes. Nå er det ikke bare Lotte som gråter, men også Oscar viser sin følsomme side. Han begynner å gråte han også.)

Lotte: Ser du det bildet der? Det er fra første skoledag.

(Oscar smiler.)

Oscar: Så mye du har forandret deg! Men du er like søt da!

(De ler svakt begge to.)

Lotte: Og det bildet her. Det er fra en tur vi hadde med barneskolen. Vi var på et sted og rodde med kano og fanget rumpetroll.

Oscar: Lotte, du skal vite det at jeg er så utrolig glad i deg. Du skal vite at jeg alltid er her for deg, om det er noen du vil snakke om, eller få ut av kroppen. Jeg kommer alltid til å støtte deg! Jeg vet at du har godt igjennom mye i det siste, men jeg håper at du kommer til meg om det er noe du vil snakke om. Du vet jeg elsker deg!

Lotte: Jeg vet du elsker meg!

(De blir stående å kikke på bildene i albumet.)

Oscar: Vi skal ikke gå ut en tur da? Sånn at både du og jeg får klarnet tankene litt.

(Lotte bukker.)

Lotte: Jo det var en god ide.

 

4. Scene

(Lotte og Oscar går ned trappen fra rommet og ut i gangen der de tar på seg sko. Oscar hjelper Lotte på med jakken, og deretter tar han på sin egen jakke. )

Lotte: Hva er det vi skal finne på da? Kanskje vi kan gå bort på huskene og sitte der og snakke litt?

Oscar: Jeg tenkte kanskje at vi kunne gå ned til vannet jeg, sitte og se utover.

Lotte: Jo det kan vi gjøre.

(Oscar åpner utgangsdøren og slipper Lotte ut først, deretter går han selv ut og smeller døren bak seg.)

Lotte: Ned til vannet ja, kan jeg bare hente noe bak i hagen først?

Oscar: Ja, fort deg da.

(Lotte løper bak huset og når hun kommer tilbake har hun med seg en rose.)

Oscar: Hva skal du med den?

Lotte: Tenkte jeg kunne kaste en rose ut i vennet der Synne døde.

Oscar: for en flott tanke!

( De går nedover mot vannet hånd i hånd.)

Lotte: Jeg vet ikke hva jeg skulle gjort uten deg! Tanken på at jeg skulle klart å gå igjennom dette, uten deg, er skremmende. Vet ikke om jeg hadde klart det.

Oscar: Jeg er alltid her for deg vennen min!

(Lotte og Oscar går utover moloen hånd i hånd. Ytterst på moloen setter de seg ned og Oscar legger armen over skuldrene til Lotte.)

Oscar: Sikker på at du klarer du å sitte her? Eller blir det for sterkt for deg?

Lotte: Hadde ikke klart å gå ut her alene, men når du er her og støtter meg, er det noe helt annet. Det føles som om hun sitter her ved siden av meg, og hvisker meg i øret.

(Lotte svinger litt med rosen, hun kysser den og kaster den ut i vannet.)

Lotte: Synne jeg vet du er her ett sted. Vil at du skal vite at jeg savner deg!

Oscar: Kanskje vi skal ta ett minutt stillhet for Synnes skyld?

Lotte: Ja det var en fin ide. Så kan jeg sitte og tenke litt på tiden med henne.

(Lotte ser ned i vannet, og da begynner hun å se tilbake på dagene før ulykken.)

 

5. Scene

(Lotte og Synne sitter på rommet og holder på med pc-en.)

Synne: Ååå! Jeg har så sykt lyst til å reise på ferie! Sånn til utlandet, hadde vært så morsomt om vi to kunne få dra sammen!

Lotte: Mamma og pappa har snakket mye om at de har lyst til å dra på ferie, kanskje du kan få være med? Har ikke noe lyst til å dra alene på ferie med mamma og pappa, så du får sikkert lov av mine foreldre.

Synne: Det hadde vært så fett!

(Lotte reiser seg fra sengen og løper bort til døren, åpner den og roper ned trappen.)    Lotte: Mamma! Kan Synne være med oss på ferie til Syden?

Mamma: Ja selvfølgelig kan hun det!

(Lotte smeller igjen soveromsdøra, og løper bort til sengen. Der jumper hun opp i sengen og i sengen hopper hun opp og ned)

Lotte: Hørte du det, Synne? VI SKAL TIL SYDEN!

Synne: Jeg hørte det!

(Synne hopper opp og ned i sengen hun også. Og de gir hverandre klemmer.)

Synne: Jeg må ringe mamma!

(Synne tar opp mobilen fra lommen på buksen sin og slår nummeret til mammaen.)

(Synne snakker inn i mobiltelefonen.)

Synne: Mamma? Familien til Lotte har bedt meg med på Syden ferie! Jeg kan vel få være med?

(Synne blir stående og høre på hva mamma snakker om i telefonen. Etter litt legger hun på.)

Lotte: Fikk du lov? Fikk du lov?

(Synne ser ned i bakken)

Synne: nei..

Lotte: Åh, det var synd!

Synne: Jeg bare tuller med deg! Jeg fikk lov!

(Jentene hyler)

Lotte og Synne: VI SKAL TIL SYDEN!

Synne: Forresten! Har du hørt at det skal være fest hos Mette i dag?

(Lotte smiler)

Lotte: Hvem Mette?

Synne: Emo Mette vel!

Lotte: Åja, hun ja. Er det hun som går i G klassen?

Synne: Jo hun.

Lotte: Men jeg kjenner jo ikke hu jeg da, og det er jo litt rart og bare komme uten invitasjon.

Synne: Tror du jeg kjenner noen av dem, eller? Kan du ikke bli med meg da!

Lotte: Jo greit da, skader jo ikke med litt moro! Men jeg har ikke noe drikke da.

Synne: No problem! Jeg bare spør broderen!

(Synne går mot døren og åpner den. Hun vender seg mot Lotte.)

Synne: Da møtes vi utenfor huset til Mette i 20-tiden da? Er det greit for deg?

Lotte: Ja den er grei vet du.

(Lotte går bort til Synne og kysser hun på kinnet.)

Lotte: Hadet! Er så glad du er bestevenninnen min!

(Synne går nedover trappen, og Lotte blir igjen på rommet.)

 

6. Scene

Musikken fra mobilen er: Erik&Kriss – Ut mot havet.

(Lotte roter i klesskapet sitt for å finne noe passende til anledningen. Først finner hun frem et par jeans, men hun ombestemmer seg og tar frem en kjole isteden. Hun går ut på badet, og steller seg foran speilet på badet og begynner å sminke seg. Hun setter på musikk som kommer fra mobilen. Etter at hun har sminket seg tar hun på kjolen. Hun går ned trappen og inn til mamma som sitter i sofaen foran tv-en.)

Lotte: Mamma? Jeg drar til Synne nå, og er det greit at jeg sover der?

(Mamma ser skeptisk ut)

Mamma: Ja greit da. Men lov meg at dere ikke legger dere alt for sent!

Lotte: Nei da mamma! Jeg lover.

(Lotte gir mamma en klem og går ut i gangen. Der tar hun på seg sko og jakke, og forsvinner ut døra.)

 

7. Scene

(Synne står utenfor huset til Mette når Lotte kommer.)

Synne: Så fin du er!

Lotte: Takk! Fikk du tak i det vi snakket om?

Synne: Ja det gjorde jeg, vet du.

(Synne tar av seg sekken hun har på ryggen og åpner den.)

Synne: Er dette bra nok for deg?

(Lotte titter ned i sekken.)

Lotte: Åja! Strålende! Skal vi gå inn?

(Synne og Lotte går mot bortover mot huset der festen er. En svak lyd av musikk suser rundt i luften.) (Musikk: Jason Mraz – Wordplay)

(Når de står på trappen til huset banker de på døren og Mette kommer og åpner. De går inn. Når de er inne tar de av seg jakkene.)

Lotte: Så fine klær du har tatt på deg! Er toppen ny?

Synne: Nei, eller jeg kjøpte den for en stund siden, men har ikke brukt den før nå.

(Det vi får se fra festen er at de danser og drikker, men etter en stund går jentene ut og skal trekke litt luft.)

Lotte: For en bra fest!

Synne: Ja fy faen! Denne festen rocker!

Lotte: Vi skal ikke få med oss noen gutter ned på moloen ved vannet da? Er i god form til litt gutter nå!

Synne: Nja. Greit da, men har ikke du kjæreste da?

Lotte: Jeg? Jo, jeg har Oscar jeg. Så tenkte jeg kunne spørre han om han ville være med, om det er ok for deg? Men har ikke du en gutt, som du har et godt øye til da? En du kan ta med ned på moloen.

Synne: Nei, vet ikke helt jeg, hm.

Lotte: Hva med Sander?

Synne: Sander? Ja kanskje det. Jeg går inn og spør han jeg!

Lotte: Spør du Oscar også?

(Synne løper mot døra, og roper inn døra som er åpen.)

Synne: SANDER!

Synne: SANDER!

(Sander vingler bortover mot Synne.)

Sander: Hva er det?

Synne: Bare lurte på om du ville være med og gå en tur? 

Sander: Jo, hvorfor ikke? Kunne trengt litt luft, har ganske vondt i hodet, men jeg er svimmel så du får støtte med nedover?

Synne: Ja det kan jeg, men kan du gå inn og hente Oscar? Lotte ville at han skulle være med. Og du forresten! Kan du ta med jakkene våre?

(Sander snur seg, og går inn for å hente Oscar. Synne løper sjanglende bort til Lotte.)

Synne: Han ville være med! Tenk om han liker meg!

Lotte: Hva med Oscar da? Skulle han være med?

Synne: Ja!

 

8. Scene

(Sander og Oscar kommer ut døra fra huset der festen er. De har hver sin jakke i hånden. Oscar går bort til Lotte, og Sander går bort til Synne.)

Oscar: Her er jakken din, vennen min.

(Oscar gir jakken til Lotte, og hun tar den på.)

Sander: Og her er jakken din.

(Synne kysser Sander på kinnet.)

Synne: Tusen takk.

Lotte: Skal vi gå da, eller?

Synne: Ja!

(Lotte og Oscar går først hånd i hånd nedover til moloen. Og etter kommer Synne og Sander hånd i hånd, men sjanglende.)

(Oscar roper til de bak.)

Oscar: Kommer dere eller?

(Sander svarer:)

Sander: Ja da! Faen ikke mas så da!

Synne: Tar litt lenger tid med oss som faktisk drikker noe på fest da!

(Lotte og Oscar går utover moloen og ytterst setter de seg ned, etter dem kommer Synne og Sander løpende. Synne først og deretter Sander. Synne løper bortover og hun har ikke kontroll.)

(Lotte roper:)

Lotte: Hver forsiktig da! Du kan falle ut i vannet og skade deg!

(Synne fortsetter å løpe. Hun løper helt ut til der Synne og Oscar sitter, men hun klarer ikke stoppe, det er glatt på kanten og Synne sklir på moloen, og deretter faller hun ut i vannet.)

(Synne hyler:)

(Lotte reagerer raskt og hopper etter hun ned i vannet. Når Lotte er i vannet roper hun på Oscar.)

Lotte: Oscar! Ring en ambulanse! Nå!

(Oscar tar frem mobiltelefonen og ringer etter ambulanse. Lotte får dratt Synne opp på land og prover å få liv i henne.)

(Lotte roper til Synne:)

Lotte: Kom igjen nå da! Kom igjen, pust!

(Lotte får ikke liv i Synne. Hun gir opp og bryter ut i gråt, foran Synne som ligger livløs på bakken. Oscar bøyer seg ned til Lotte.)

Oscar: Se på meg! Dette er ikke din skyld! Hører du meg!

(Oscar tar et hardt grep rundt Lotte og presser henne mot seg.)

Oscar: Hører du på meg!

(Lotte hyler og gråter!)

Lotte: Hvordan kunne dette skje! Alt er min skyld!

 

9. Scene

(Tilbake på moloen der Lotte og Oscar sitter og har 1.minuttstillhet.)

Oscar: Det har godt over 5.minutter nå, Lotte. Vi skulle vel bare ha 1. minuttstillhet?

Lotte: Unnskyld, jeg bare fikk minnene fra dagen Synne døde, igjen.

Oscar: Ok, går det bra med deg?

(Oscar tar hånden til Lotte.)

Lotte: Ja, men jeg kommer aldri til å tilgi meg selv for at jeg fikk hun med ned på moloen, den dagen hun døde.

 

10. Scene

(Lotte går bortover på kirkegården, og stanser ved graven til Lotte. Der legger hun seg ned ved siden av graven og begynner og snakke.)

Lotte: Synne, kan du høre meg? Er du her?

(Ingen tegn til at hun er der, men Lotte bare fortsetter å snakke.)

Lotte: Jeg savner deg så utrolig! Noen dager klarer jeg ikke gå på skolen, andre dager sitter jeg bare og tenker på deg på skolen. Klarer ikke konsentrere meg om noe annet en deg, du har betydd så mye for meg de ti årene vi hadde sammen! Kan du ikke komme tilbake til meg? Vet ikke om jeg klarer meg uten deg så mye lenger.

(Oscar kommer forbi når Lotte ligger ved siden av graven.)

Oscar: Lotte? Er det deg som ligger der?

(Lotte reiser seg opp, og hun tørker tårene hun har grått.)

Oscar: Kom nå, Lotte! Nå går vi hjem, og finner på noe som får tankene litt på avveie.

 

Musikk på slutten av scenen + rulleteksten: Lene Marlin – Heaven is a place nerby.

Rulletekst med skuespillernavn og vanlig navn.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst