Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (709) Anmeldelse (bok, film...) (634) Artikkel (927) Biografi (262) Dikt (1036) Essay (552) Eventyr (115) Faktaoppgave (374) Fortelling (833) Kåseri (610) Leserinnlegg (119) Novelle (1310) Rapport (621) Referat (173) Resonnerende (204) Sammendrag av pensum (179) Særemne (155) Særoppgave (337) Temaoppgave (1246) Annet (527)

Språk

Bokmål (8054) Engelsk (1612) Fransk (26) Nynorsk (1123) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Halveringstid

Halveringstid

Rapport fra forsøk om halveringstid (øvelse 3).

Karakter: 6 (VG1)

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
09.11.2008

Hensikt:

- Å simulere halveringstiden til et radioaktivt grunnstoff

 

Teori:

Radioaktive stoffer, ustabile isotoper av grunnstoff, sender ut radioaktiv stråling. Når alfa- eller betapartikler sendes ut av atomkjernen, blir atomet omdannet til et annet grunnstoff. Tiden det tar før mengden av den radioaktive isotopen i et stoff, og dermed også intensiteten fra strålingen dette stoffet sender ut, er halvert kalles halveringstiden.

 

Utstyr:

Tjue terninger

 

Fremgangsmåte:

Vi (Jeg og Harald) leste instruksjonene som stod på arket vi fikk utdelt, og hentet deretter 20 terninger. I følge instruksjonene skulle vi kaste terningene minst ti ganger og ta vekk sekserne etter hvert kast sånn at terningantallet ble gradvis redusert. Dette skulle vi gjenta i fem serier. På arket var det en tabell som vi brukte til å notere ned resultatene. Vi valgte å kaste terningene 11 ganger per serie. Etter vi var ferdige med alle de fem seriene, fant vi ”i alt”-tallene, altså hvor mange terninger som til sammen var igjen etter hvert kast. Etter at hele klassen var ferdige med forsøket, fant vi de totale summene til hele klassen.

 

Etter at alle resultatene var skrevet ned, brukte vi kalkulatoren til å tegne to grafer: En graf for de totale summene våre etter hvert kast, og en graf for de totale summene til hele klassen. Ut ifra disse grafene skulle vi så finne halveringstiden vår og halveringstiden til hele klassen. Dette er hvordan vi gjorde det:

1. Vi skrev inn tallene i STAT på kalkulatoren, og tegnet grafen til tallene.

2. Så trykket vi F6, og deretter Exp. Dette funksjonsuttrykket kopierte vi til GRAPH.

3. Vi skrev inn verdien Y=50 under X-CAL, ettersom 50 er halvparten av den første summen på 100.

4. Dette svaret gjorde vi om til minutter og sekunder ved enkel regning.

 

Resultater:

- Våre totale resultater:

<bilde>

<bilde>

Halveringstiden: 3 minutter og 17 sekunder

 

- Klassens totale resultater:

<bilde>

<bilde>

Halveringstiden: 3 minutter og 20 sekunder

 

Konklusjon:

Jeg har fått en dypere og mer fullstendig forståelse for hva halveringstid er og hvordan man kan bestemme den.

 

Kilder:

Senit vg1

http://www.nrpa.no/

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil