Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Fjernsynet

Fjernsynet

Tv-titting er nokså meningsløst, eller?

Sjanger
Kåseri
Språkform
Bokmål
Lastet opp
20.10.2008
Tema
TV


Sofaen og tv-en blir sagt er mannens beste ”kjæledyr”, men ingen nevner noe om kvinnen i den samme setningen. Alle tror liksom at kvinner og deres forhold til fjernsynet skal være så mye bedre, men det er den faktisk ikke. Kvinnfolk sitter inne om sommeren i fantastisk bra vær (viss dem ikke har bærbar tv), og glaner på såpeoperaer, reality-tv, filmer og lignende tull. Det er mye mer fornuftig å være ute i sola å snakke med noen venner, det er det jeg pleier å gjøre viss ikke folk sitter inne for å se fotball.

 

Fotball er det beste som har hendt oss mennesker, vertfall for TV2. Å se på to og tjue kleine menn som løper det de orker med kilolasset med voks og gørr i håret for å ta denne idiotiske fotballen som de kaller det. Ti og ti menn har matchende drakter for å få stil i det de gjør selv om det da minner meg mer og ”homo-klubben” eller hva det nå enn het, de sendte vertfall ett tv-program av det i høst på tv3. ”Homse klubben” tror jeg det heter, det er noe av det verste jeg har sett. Jeg forstår ikke hvorfor tv3 ikke setter aldersgrense på sånt noe griseri. Det burde vertfall vært 18 års grense, for jeg som er en 16-åring, hadde mareritt om dette i flere uker, og kommer aldri over det. Å se mange homoer inni samme hus, løper rundt med tettsittende designer klær, klår på andre mannfolk mens de snakker men en klein og ”liksom hyggelig” stemme som høres ut som de er fra kina i tonefallet, men jeg må bare leve videre med dette. Sånn ”homse-greier skal jeg holde i skjul for barna mine, viss jeg får noen da, til de er passerte 25 eller 250 år. Det har jeg ikke bestemt meg for enda.


 

Tv er en dum oppfinnelse, eller når jeg tenker meg om, så bruker jeg den en gang til dagen for å se på nyhetene, så den er ikke så idiotisk allikevel, men det finnes grenser hvor lenge Ola og Kari Nordmann skal sitte til dagen for å se teite tv-programmer, og ikke minst sport. En gammel kamerat av meg elsker alt som går på ski, men bare på tv altså. Hver eneste helg og onsdag i vinteren sitter han foran skjermen og glaner fra morgen til kveld og av og til enda lenger. Langrenn er jo drittkjedlig å se på, spesielt langdistansene. Det tar jo år og dag før første mann kommer i mål, og enda lenger tid før den siste klarer å åle seg fremover til mållinjen. Hvorfor ikke dra ut den fine vinterdagen selv og ta med deg noen venner på en skitur. Nå syns jeg at jeg hørtes voldsomt sprek og sporty ut, men det er jeg ikke. Jeg er bare en tenåring som har en hjerne som oppfører seg som en middelaldermann.

 

Men han kompisen som jeg fortalte deg om i stad, han er voldsom fan av skihopping, på tv. Det forstår jeg ikke vitsen med. Å renne ned en stupbratt bakke i over 100km/t er det ikke så imponerende å hoppe over 100 meter. Det hadde vært mer imponerende viss noen hadde hoppet 4 meter. Skihopping forteller jo selv hva de driver med, Skia renner i en kolossal fart ned bakken for de hopper og lander, derfor forstår jeg ikke hva han tullingen som står på disse plankene gjør der. Viss skia gjør noe feil kan han jo bli hardt skadet, det er livsfarlig! Å se dette på tv, kan jo være litt underholdning. Hvem faller først, hvem skader seg mest, og det er sikkert bare klipping og liming i programmet for å få det til å se ekte ut, selv om det helt klart ikke er noen som er så galne for å havne på tv-skjermen.

 

Tv-serier og reality-serier er bare tull å se på. Jeg har en nabo som nettopp har skaffet seg parabol, men det er bare for å bli populær blant jentene. Hver eneste helg kommer det en gjeng med jenter bort til han for å se på film, og ikke hvilken som helst film, men selvfølgelig romantiske, klisjé Hollywood filmer som ofte er musikaler. Forstår ikke at han holder ut. Viss jeg skulle valgt mellom mange jenter som jeg må pine meg gjennom en slik klisjé film med eller fritid med venner hadde det vært klart hva jeg ville ha valgt.

 

Nå har jeg tenkt å si noe smart som søstera mi skrev i en skolestil i fjor, for jeg er ikke smart nok til å komme på slike setninger: ”Bruk heller fritida di til å gjøre noe fornuftig”. Hun fikk bare en 2+ på den prøven, men jeg syns fremdeles den setningen hørtes veldig snusfornuftig ut, derfor vil jeg gi deg noen forslag til hva du kan gjøre istedenfor å glane på fjernsynet halve/hele dagen.

 

Kanskje enga di på fem og tjue kvadratmeter har stått brakk i nok år nå, kanskje på tide å rydde opp i skogen som ble kalt for ett blomsterbed for 10 eller 100 år siden, rydde i garasjen så du kanskje klarer å få bilen inn dit den skal, eller bare dra på byen en dag, selv om jeg også er i mot alkohol, arbeid på søndager, moderne elektrisk verktøy, voks, prevensjonsmidler og mye mye mer, er det bedre å være uenig med meg enn å glane på fjernsynet halve/hele dagen. For jeg er rene snusfornuftige bestefar eller oldefar som hører til klippen menighet i Sandnes som er kun 16 år.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil