Hver eneste dag blir vi dødelige vesener på Tellus like imponert over reklamens givende budskap. Kall oss gjerne lettpåvirkelige, men om du har sett på TV noen gang, tatt telefonen, bladd i en avis eller åpnet en postkasse er det nærmest umulig å unngå reklamens ekstreme transe-effekt.
Først blir du blendet av det innbydende ytre, enten bestående av vellykkede[1] mennesker, alle regnbuens vakreste farger på en gang, fete logoer eller gjerne en kombinasjon av alt dette på en gang. Deretter begynner alle hårene på kroppen din å reise seg. Du får frysninger og kjenner en umiddelbar glede spre seg i kroppen. Du føler en trang. En trang til å bare MÅ kjøpe det du ser, hører eller leser om. ”Endelig! Her er svaret! Her er løsningen til alle mine problemer”, tenker du og hverdagen blir med ett vesentlig lettere.
La oss for eksempel snakke om reklamer på TV. En ting er at man aldri får nok av dem. TV-programmer kjører pauser hvert femte minutt, slik at seerne kan få nyte reklamens appell så mye som mulig. En annen ting er kvaliteten på disse reklamene. Vi har vel alle sett reklamer for skjønnhetsprodukter. Igjen ser du vellykkede mennesker som viser publikum hvordan man kan kjøpe seg litt selvtillit og lykke for en billig penge. Du har kanskje sett den siste reklamen til shampoo-merket, ”Head and Shoulders?” Der ser du to vakre (naturlig vakre, selvsagt) mennesker; en dame og en mann som slynger seg rundt hverandre og blafrer de beundringsverdige mankene sine opp i kamera. Slagordet for denne reklamen er: ”Passer det med flass i dette bildet?” Selvfølgelig gjør det ikke det. Det hadde jo ødelagt hele opplevelsen og helhetsinntrykket av disse menneskene. Tenke seg til. Et annet eksempel er reklamen til bindprodusenten, Always. I denne reklamen ser du sterke og frie kvinner som går i demonstrasjonstog, rimelig logisk i og med at det er like effektivt å demonstrere, eventuelt boikotte menstruasjon som å få Gerd Liv Valla til å bli en pusekatt... Her ser du feminisme på høyt nivå. Barnereklamer på TV er dessuten svært bra for den berømte likestillingen som er i vinden som aldri før. Det lages lyserosa og sukkersøte reklamer for jenteprodukter, og superbarske og tøffe reklamer for gutta.