Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Digital kommunikasjon på godt og vondt

Digital kommunikasjon på godt og vondt

Internett på godt og ondt.

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
10.10.2008
Tema
Internett


Internettet har åpnet dører til kommunikasjon på et nytt nivå. Vi kan lese nyheter, se filmer, lese naboens blogg og chatte med omtrent hvem vi vil. Sistnevnte har åpnet for endeløse diskusjoner, om dette er en positiv utvikling for kommunikasjon og menneskets sosiale ferdigheter, eller om det er et nytt mørkt sted, der anonymiteten forenkler blant annet mobbing og seksuell trakassering.

 

For flertallet oss er internett en nykommer, men for alle født fra 1990 og opp, er dette en noe som har fulgt med dem nesten helt siden fødsel. Den allmenne offentliggjøringen av internettet skjedde i 1994. Mange sammenligner nettet med universet. Du kan sitte 24 timer daglig hele livet ditt, uten å ha sett alt. Internett brukes hovedsaklig til underholdning, handel, kommunikasjon og media. Det er ukjent hvor mange sider det finnes, og det opprettes mange nye websider hver dag. «Web» (the world wide web) er noe mange legger synonymt med «internett», og er det mest brukte verktøyet innen internettbruk.


 

For de fleste unge idag, er internett og chatting en del av hverdagen demmes. Det er helt vanlig å sitte hjemme foran datamaskinen og chatte med et tosifret antall personer om gangen. Det mest brukte chatteverktøyet her i Norge, er MSN som står for Windows Live Messenger.

 

MSN er et gratis program, eller software, der du kan legge til både kjente og ukjente personer, for så å kunne sende direktemeldinger til dem hvis de er pålogget. For å kunne legge til en person på MSN trenger du e-post adressen den personen bruker. Dette programmet åpner for nye muligheter innen kommunikasjon. 90% av ungdom mellom 15 og 20 år har brukt MSN. 60 prosent av disse snakker for det meste med personer de har møtt i virkeligheten. Mange mener at ved å logge på MSN og snakke med venner gir dem en følelse av å være oppdatert. Man kan, som i en fysisk samtale, ha flere personer i samme snakkevindu. 54% av Norges ungdom bruker MSN daglig. For mange er dette er et kommunikasjonverktøy som forenkler det å være sosial.

 

MSN har også blitt sett på som noe som gjør det enklere å bli utestengt og hengt ut. Før du skriver ting til en bekjent, har du muligheten til å velge om loggen av det du skriver skal bli lagret på datamaskinen. Det er enklere å skrive støtende kommentarer til noen, enn å si det direkte. Å avslå en person etter at han eller hun legger deg til på vennelisten sin, kan være med på å utestenge personer som kanskje ikke ansees som å være de mest populære.

 

Et budskap er ofte lettere å misforstå skrevet, enn sagt. Det er dokumentert at 80% av direkte kommunikasjon handler om kroppsspråk. Dette mistes når det er skrevne meldinger, og gjør det vanskeligere å forstå hva senderen egentlig mente med det som ble skrevet. Kroppsspråk er lett erstattet med uttrykksikoner som følger med MSN og andre chatteprogrammer, som gjør det lettere å finne en forståelse i dialogen, men det vil aldri kunne erstatte det nødvendige kroppsspråket.

 

Anonymitet er et viktig stikkord når det snakkes om internett og chatting. Du kan utgi deg for hvem som helst, noe som gjør det enklere å gjøre ting du normalt ikke ville gjort i ditt eget navn. Mobbing og uthenging over nettet er blitt et problem spesielt blant unge men det forekommer også episoder i den litt eldre generasjonen. De vanligste måtene er å legge ut bilder og tekst som er støtende mot den personen det gjelder.

 

Å kunne utgi seg for hvem som helst er ikke bare et problem innen mobbing, men også for unges sikkerhet. Det er blitt offentliggjort flere ganger i media om episoder der spesielt unge jenter har blitt lurt av eldre menn på nettet til å møtes, der jenta ikke har satt noen spørsmålstegn eller vært kritisk nok til hvem hun snakker med.

 

Skremmende eller ikke, anonymiteten på nettet er faktisk veldig nødvendig for din egen sikkerhet når du surfer og chatter. Hver gang du legger ut informasjon om deg selv eller en venn på nettet, er det mulig at du setter blant annet identiteten din og deg selv i en viss fare, spesielt når du snakker med personer du aldri har møtt.

 

I februar 2007 ble det offentliggjort at en lærer hadde publisert personlige opplysninger om en elev på et av Norges mest populære nettsteder. Her skal læreren ha skrevet i bloggen sin om flere ungdommer på skolen, og at en av elevene hans hadde vært i kontakt med barnevernet. I dette tilfellet hadde læreren lagt inn personlig informasjon om han selv, og ble saksøkt for brudd på taushetsplikt.

 

Nettsteder som Nettby, biip og blink har blitt populært blant dagens ungdom. På disse sidene kan du lage en brukerprofil, legge ut bilder, sende meldinger og kommentere andres bilder. Flertallet av publiserte bilder, er bilder som viser eieren av profilen. På nesten hvert enkelt bilde vil du finne både støtende, negative kommentarer som kan sees på som mobbing, eller positive kommentarer i form av komplement eller beundring. Sidene kan ansees som «sjekkesider» der folk kommenterer og sender meldinger. Å arrangere et møte er heller ikke uvanlig, og dette skjer stadig. På en slik side er det fullt mulig å utgi seg for en annen. Når du setter den anonymiteten opp mot flørting og møting, så det lett gå galt.

 

Det finnes ingen fasit som forteller oss om internettet er godt eller vondt, det er opp til en hver og enkel å stille en kritisk sans for hva man sier og hvem man snakker med. The world wide web og MSN åpner for uendelig med sosiale muligheter, og er i teorien et godt verktøy innen kommunikasjon. Nesten alt vi vil finne i vår hverdag har en risk, og det er ikke noe annerledes med internett. Så lenge vi lærer oss å bruke «nettvett», som er et brukt ord for sikkerhet på nett, vil denne digitale revolusjonen ha mye godt å by på. Kanskje det blir mer fokus på nettvett i skolen i fremtiden, eller vil det komme som en del av oppveksten og noe vi lærer av våre foreldre?


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil