Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > For sent

For sent

Novelle som handler om skyldfølelse.

Sjanger
Novelle
Språkform
Bokmål
Lastet opp
24.09.2008
Tema
Ulykker

Jeg skulle ha vært der. 5 minutter tidligere og alt hadde vært som før. Alt dette bare fordi at jeg skulle på vinmonopolet.

 

Det var våren 2004 alt dette forferdelige skjedde. Det var en overskyet tirsdag og jeg hadde akkurat levert min 12-årige datter, Eline på skolen. Hun spurte om vi kunne lage taco og kose oss i kveld. ”NEI! Jeg skal på fest i kveld.” var svaret jeg ga henne. Eline ble skuffet og lei seg og løp ut av bilen. Jeg kan ærlig innrømme at jeg ikke brydde meg, dessverre. 15 minutter senere satt jeg på kontoret og jobbet. Telefonen ringte i ett og sekretæren maste om møter osv..

 

”Eline, din tur.” Off, nå må jeg på den kjedelige elevsamtalen. Vi har det jo flere ganger i året. Læreren min stiller alle de vanlige spørsmålene, men så kommer det ett der jeg lurer på om jeg virkelig skal svare ærlig. ”Hvordan har du det hjemme?” Jeg bestemmer meg for å svare ærlig. Jeg har det egentlig ikke så bra. Pappa forlot mamma da han fant ut at hun var gravid med meg. Så jeg har levd hele livet mitt uten en pappa. Mamma vil ikke si så mye om han. Hun vil aldri finne på noe sammen med meg, så jeg sitter ofte alene på rommet mitt. Mamma er altfor opptatt med å drikke og dra på fest. Hun har alltid en mann med seg hjem, men han forter seg ut av huset tidlig på morgenen. Jeg føler at hun bare glemmer meg.

 

”Søren! Jeg skal jo hente Eline i dag! Det har jeg så aldeles ikke tid til, jeg skal jo på vinmonopolet.” Sekretæren min kom inn til meg og sa at jeg kunne dra hjem. Da var klokka kvart over to, og jeg fant ut at jeg rakk en tur på vinmonopolet før jeg skulle hente Eline. Da jeg sto å betalte all spriten min, kjente jeg ett stikk i brystet. Jeg skjønte ikke helt hva det var, men jeg følte på meg at det var noe med Eline. Klokka hadde nå blitt halv 3, og jeg hastet meg til skolen, og møtte et forferdelig syn. Der var ambulanser og politibiler overlat. Jeg løp ut av bilen og så min datter ligge på bakken foran en bil. Jeg ble fortalt at hun var død, lille Eline var død.

 

Jeg skulle ha vært der. Nå sitter jeg her helt alene og med en utrolig skyldfølelse. Eline er død fordi jeg skulle ha sprit.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil