Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Slaget om Storbritannia

Slaget om Storbritannia

Temaoppgave om Tysklands angrep på Storbritannia under 2. verdenskrig.

Karakter: 6- (9. klasse)

Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
23.05.2008

Slaget om Storbritannia er en betegnelse på luftkampene som fant sted over Storbritannia i perioden 10. juli til 31. oktober 1940 mellom det tyske Luftwaffe og det engelske luftvåpenet; Royal air force (RAF) og deres marinegruppe med luftfartøy; Fleet air arm (FAA).

 

Opptakten

<bilde>
Da Frankrike kapitulerte håpet Hitler på at Storbritannia kom til å slutte fred siden de var de eneste allierte som ikke ennå var okkupert. Den nyvalgte presidenten, Winston Churchill stolte ikke tilstrekkelig på Hitler og godtok ikke dette. Da ble luftvåpenet Luftwaffe  bygget opp med general Göring som leder. Hitler satte i gang en aksjon med navn Operasjon Seelöwe.  Denne gikk ut på å invadere Storbritannia. Om det skulle kunne være mulig å få gjennomført Operasjon Seelöwe, måtte tyskerne skaffe seg luftherredømme over de sørøstlige deler av Storbritannia og særlig den engelske kanal. Dette skulle de gjøre ved å bombe Royal Air Force (RAF) og gjøre alle deres jagerfly ubrukelige. Dette skulle skje mens engelskmennene ikke var beredt på kamp, og senere skulle de lide ennå større tap. Deretter var det planlagt å bombe skip, havner, fabrikker og militæranlegg som skulle redusere britenes evne til videre krigsføring.  

 

Angrepene starter

Som sagt var det nødvendig å ha kontroll over luften for å invadere Storbritannia. 10. juli begynte tyskerne å angripe skipserskorter i den engelske kanal og engelske stasjoner på sørkysten av England.  

 

Den store offensiven til tyskerne kom 13. august. Denne dagen er kalt ørnedagen. De gikk hard til angrep på radiostasjoner, og flere var helt ute av drift i lengre tid etter dette. Tyskerne gjorde nesten 1500 raid denne dagen og de mistet 45 bombefly og mens britene mistet 13.

 

15. august satte tyskerne inn et angrep med 500 bombefly. Først på dagen gjorde de små angrep på Hawkinge og Lypne uten at disse ble skadet noe særlig. Utpå ettermiddagen kom det tyske fly fra Norge og Danmark. Disse skulle ødelegge flybaser ved Newcastle og Yorkshire. Jagerne møtte stor motstand fra britiske fly og luftartilleriet. Flere tyske fly ble nedskutt.  I sør angrep tyskerne flyfabrikker og forårsaket store ødeleggelser.  Sent utpå ettermiddagen kom det 300 fly fra den andre og tredje tyske flyflåte inn over midt-England

<bilde>
for å ødelegge flyplasser der. Angrepet ble svekket ganske kraftig da britene i hemmelighet hadde utviklet radaren i mellomkrigstiden. Radarstasjoener var satt opp langs hele sørøstkysten av England og ga tidlig varslig om  innkommende fly. Dette satte RAF-pilotene i stand til å slå tyskerne kraftig tilbake.  RAF påførte en gigantisk flåte på omlag 1800 fly et nederlag som kan ha vært avgjørende for videre invasjon av Storbritannia. Denne dagen kom Churchill med den så kjente replikken: "Aldri i menneskehetens historie har så mange skyldt så meget til så få".

 

24. august satte tyskerne inn et nytt stort angrep. Store flyplasser rundt London fikk gjennomgå. Ved et uhell slapp tyskere bombene sine over London og dermed var det i gang. Natten etter ble Berlin angrepet av 80 britiske bombefly.

 

Blitzen

7. september ble en ny fase av krigen innledet, ved at tyskerne begynte å bombe sentrale deler av London og andre britiske byer.  På ettermiddagen kom det 300 tyske fly eskortert av 600 jagere (små kjappe fly spesielt beregnet på krigføring) opp langs Themsen. De hadde stø kurs for London. De bombet dokkene og fløy så vidt innom selve London før de returnerte til baser i det nordlige Frankrike. Klokka halv ni samme kveld startet nattbombingen. Serie av bombefly avløste hverandre hver halvtime frem til halv fem på morgenen. Da var rundt 2000 londonere hard skadet eller drept, og hele londons horisont så ut til å være i brann.  

 

<bilde>

 

Slagets sluttfase

Blant annet på grunn av den engelske radaren, hadde slaget kostet tyskerne mer enn planlagt. Til tross for at London og nabober hadde blitt bombet 57 netter i strekk, var det ganske klart at Storbritannia ikke kunne okkuperes fra lufta. I midten av september ble Hitler nødt til å utsette invasjonen på ubestemt tid. Slaget om Storbritannia var det første virkelige nederlaget tyskerne hadde følt siden krigen startet. Luftwaffe mistet totalt rundt 2000 fly og RAF 900.

 

Etterspill

Slaget om Storbritannia har en sluttdato, men det ble ikke erklært en vinner.  Luftwaffe sto fremdeles igjen med store styrker i Frankrike som de når som helst kunne angripe Storbritannia med. Og det gjorde de også, men det som var viktig for Storbritannia var at de ikke led store nederlag o dermed ble det en seier for nasjonen.

 

 

Kilder:

http://www.overhalla.kommune.no/skoler/obus/dok/obus7/Lufttest/side3.htm

http://no.wikipedia.org/wiki/Slaget_om_Storbritannia

http://www.snl.no/article.html?id=757524&o=1&search=slaget%20om%20storbritannia

http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Britain

http://no.wikipedia.org/wiki/Royal_Air_Force

http://www.godoy.no/weber/2verdskrigweb/daniel/index.html

http://no.wikipedia.org/wiki/Fleet_Air_Arm

http://portal.samlaget.no/menypunkt.cfm?id=76-292-1&mpid=1436

http://www.raf.mod.uk/Bob1940/gallery.html

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil