Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Ungdommen og kroppsbildet

Ungdommen og kroppsbildet

En artikkel om dagens kroppsidealer brukt i reklame. Fokuset på både kropp og mote er større blant dagens ungdommer sammenliknet med tidligere generasjoner.

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
23.05.2008
Tema

I dag er det mye fokus på kropp. Uansett hvor du går kan du se et bilde av en halvnaken mann eller dame som poserer i strategiske posisjoner.

 

Hvordan tror du en ungdomsjente føler deg når hun sitter på bussen og stirrer inn i en stor plakat av en dame med perfekt kropp i en reklame for H&M? Alle mediene du kan tenke deg rundt deg bruker gjerne et dristig bilde av en mann eller dame for å selge mer. Og det vil jeg tro at det gjør det sikkert også. Du tenker kanskje ”hvis jeg kjøper det undertøyssettet der får jeg slik kropp som hun på bildet”. Så du kjøper undertøyssettet og drar hjem og tar det på. Så ser du at faktisk så ser du akkurat ut som før. Er det da rart at unge jenter og også gutter faktisk, føler slankepress og får alle slags mulige spiseforstyrrelser? Nei. Det er ikke så veldig artig å sitte hjemme i stua di å få H&M undertøysreklame slengt opp i ansiktet på deg mens du sitter og spiser. Da får man jo nesten lyst til å gå rett på do og kaste maten opp igjen.

 

Hvis ikke drar man på ett helsestudio for å få såkalt ”supermodellkropp”. Men der får du ikke mye hjelp. For det henger det store plakater av overtrente menn og damer smurt inn med olje som poserer slik at musklene blir ekstra mye framhevet. Når man da allerede har fått denne ”supermodellkroppen” skal man plutselig se ut som supermann. Så jobber du deg fram til det og. Men sannheten er at det ser helt forferdelig ut.

 

Yngre generasjoner.

 

Forestill deg at du går ned en gate på 1960-tallet. Jentene og guttene på en alder av 12 løper rundt og leker og tenker ikke mye på hvordan de ser ut. De har det virkelig gøy og bryr seg ikke om hvordan de tar seg ut.

Men så kan du forestille deg samme gate i år. 12-åringene løper ikke lenger. Men spankulerer rundt med høyhelte sko og sminke som om de var 20. Og hvis de ikke er ute, sitter de på dataen og snakker med en 19 år gammel mann som de syns er superkjekk og vil gå på date med. De vokser jo opp før de har opplevd å ha det gøy engang. Tenk hvordan de føler seg når de ser en undertøysreklame med en dame med store pupper og brede hofter. Da tyr de til papirdotter i bhen og alt mulig for å se eldre ut. Blir ikke det feil når man heller burde være ute og leke og ikke bry seg om hva andre mener om deg?

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil