Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Lysmikroskopet

Lysmikroskopet

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
28.07.2000

Hensikt: Hensikten med forsøket er å bli kjent med lysmikroskopet og å finne ut vår egen hårtykkelse.

 

Utstyr: Vi brukte en pipette, et lysmikroskop, to glassplater, millimeterpapir som var kopiert over på overhead-ark og hårstrå. (se tegning bak på arket)

 

Fremgangsmåte: Vi plugget mikroskopet i stikkontakten og skrudde på bryteren. Deretter la vi en dråpe vann på den ene glassplaten med pipetten. Oppå vanndråpen la vi et eller flere hårstrå. Deretter la vi en litt mindre glassplate på toppen. Så la vi platene med hår og vann mellom inn på mikroskopet. Dreiet vi på revolveren til den korteste linsen stod ned mot hårstråene. Denne linsen forstørrer 60 ganger. Vi grovfokuserte med det store dreiehjulet og fininnstilte med det lille hjulet til vi fikk et helt klart bilde av hårstråene. Deretter dreiet vi på revolveren til neste linse og fikk en 150 gangers forstørrelse. Vi dreiet på revolveren igjen og fikk en 600 gangers forstørrelse. Deretter la vi inn gjennomsiktig millimeterpapir mellom glassplatene og målte tykkelsen på hårene.

 

Observasjon: Vi så hårstråene gjennom mikroskopet. Vi så at ”bildet” ble klarere når vi dreiet på fokuseringshjulene. Håret mitt (som er lyst) var ”uklart gjennomsiktig”, omtrent som champagnebrus. Håret til Jacob var helt svart. Jeg observerte også at det hadde lagt seg et par små luftbobler i vannet. På 60 og 150 gangers forstørrelse fikk jeg klare og fine ”bilder” av håret, men på 600 gangers forstørrelse så jeg ingenting. Da vi målte håret med millimeterark var håret mitt omtrent 0,1 med mer tykt. (se også tegning bak på arket)

 

Konklusjon: Ble hensikten oppfylt? Ja, det mener jeg den ble. Jeg ble godt kjent med hvordan mikroskopet fungerer. Jeg fikk også målt tykkelsen på håret mitt.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil