Mannen - en gåte

Kåseri om mannfolk. Kjenner du deg igjen?
Sjanger
Kåseri
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2008.05.01

Menn er merkelige. De er rare, og det går ikke an å forstå dem. Kvinner og menn er helt ulike. Menn er litt lure. De ser drømmedama, prater med henne, får henne til å le av gamle, tørre vitser og så er hun solgt. Menn er enkle. Det gjelder liksom bare å få sagt de rette ordene. Der og da, til han har kapra dama. Etter det blir det ikke sagt noe. Ikke annet enn ”hent en øl til meg” eller ”ikke nå, det er fotball på TV”. Å hente ølet selv er et problem. Han sitter med begge beina planta på bordet. Sokkene er skitne og sure for han klarer ikke å vaske klær selv. Han er jo mann.

 

Kvinnene biter på. De smelter etter første møte. Da har hun sett hvor fantastisk mannen kan være , og hun lever liksom for å oppleve det igjen. Det kommer jo aldri til å skje. Han var på topp like fort som han falt ned igjen. Den romantiske timen de hadde da de møttes, var bare for kapre henne. Bare for å få ro alt i land, liksom. Menn tror gjerne de sa ”ja” til gratis hushjelp og kokk da de stod ansikt til ansikt med mannen med kappen. Jeg vet ikke hvem som er dummest, kvinnen eller mannen?

 

Det er ikke så lett å forstå seg på han. Han seier ikke så mye fornuftig, og den gangen han gjør det, vet du ikke om du skal ta det seriøst eller ikke. Det nytter liksom ikke å bli overraska hvis du ber han om noe og han sier ”ja”. Det har han sagt før. Spør du om han kan gjøre det i løpet av året, er det noe helt annet.

 

Den dagen du gifter deg med drømmemannen, gleder du deg til alt du skal oppleve ilag med han. Alle reisene, all maten dere skal lage ilag og å dele seng hver kveld. Du gifter deg med mannen din – og bare han. Det er iallefall det du tror. Du får det som blir kalt ”all inclusive”. Du får sporten, kameratene hans, ølet, skittentøyet, rotet, mye mindre plass i senga og mye, mye mer arbeid. Menn er lure. Menn er late. Menn er dyr!

 

Dyr er slu og rå. De ser et bytte, går inn for det og slår til. Få det gjort, liksom. Dyr er farlige om en ikke er på vakt. En kan lett bli et sånt bytte, om en ikke passer seg, om en lar seg lure. En må kjenne til dyret – ha kunnskap, ellers er en ute. En må passe seg for dyret, slik, at en ikke blir et offer, slik at en sparer seg for sporten, kameratene hans, ølet, rotet, skittentøyet, slik at en får BEDRE plass i senga og slik at en slipper alt arbeidet! En må passe seg for menn! De er en gåte som det kan ta lang tid å løse. We have to be strong!

 

Slik som med alle dyr, har også menn en svakhet. En må bare finne den. Den kan variere fra mann til mann, men den er der. Finner du den, er du reddet fra sporten, kameratene, ølet, skittentøyet, rotet, den dårlige plassen i senga og alt arbeidet! Det er da du har løsningen på gåten. Det er da dyret har blitt et bytte!

 

Tenk om kvinnen hadde begynt å ta kontrollen? Tenk om hun ikke hadde lagt maten, henta ølet eller vasket klærne? Hun hadde jo vasket sine egne, men ikke hans. Han hadde vel egentlig ikke brydd seg. Han bryr seg ikke om utseendet hans eller hennes. ”Kjerringas”, (som han ville ha kalt henne), utseende bryr han seg iallefall ikke om. Han mumler et eller annet når hun spør om hun ser tykk ut i den og den toppen. Han kunne ikke brydd seg mindre. Han kikker på andre damer istedenfor. De som er ungdommelige, single. De som har solbrun hud, er slanke og trente. De med mascara og eye-liner. De med myk hud, lange ben, de med langt hår og et stort, fint smil med hvite tenner. De med utringa topp som innbyr til en eksotisk, hyggelig reise ned kløften hennes... De damene som har tid til seg selv fordi de ikke har en mann med ”all inclusive”. En mann der du får sporten, ølet, kameratene, skittentøyet, rotet, dårlig plass i senga og mye, mye mer arbeid med på kjøpet. Det er de han kikker på! Det er de han sikler etter! Det er dem han vil ha!

 

Men, det som er merkelig, er at han av og til har lyst å være med på en eksotisk, hyggelig reise ned i kløften din. Menn er vanskelige å lese, de overrasker stadig! Det ene øyeblikket sikler han etter hun med solbrun hud, hun ungdomslige, single. Hun som er slank og trent. Hun med mascara og eye-liner. Hun med myk hud og lange ben. Hun med langt hår og et stort fint smil. Hun med hvite tenner og utringa topp som innbyr til en eksotisk, hyggelig reise ned i kløften hennes...Men i det neste øyeblikket er det deg han vil ha. Menn er en gåte.

 

For å løse denne gåta må du gå til bunns i saken- den saken handler om. Mannen. En må lære seg å kjenne han, slik at en vet hva som er svakheten. En vet hva en skal gripe fatt i. En må gradvis ta kontrollen over ham. Vise hvem som er sjef. En kan godt gå drastisk til verks og begynne med å la ham hente ølet sitt selv. Det kan fort bli et problem. Deretter kan en bare lage mat til seg selv. Problemet her er at magen hans er så stor etter alt ølet, at han ikke merker at han trenger mat. Han kommer til å mase, men det er bare å stå på sitt.

 

Etter hvert som du ikke gir deg, vil han så smått begynne å forstå hvor du vil hen. Hvis du i tillegg begynner å flytte på litt møbler og gjør det litt hjemmekoselig, begynner han for alvor å forstå det. Sett noen blomster på bordet, rundt sofaen og Tv’en. Da kommer respekten.

 

Menn er og kommer alltid til å være en gåte, men løsningen nærmer se hele tiden. Den dagen kvinnene kommer hjem til duk og dekket bord, ja, da har hun funnet løsningen på gåten.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst